Friday, August 5, 2022

Canada 4 augustus, dag 2

 Een ander land kan behoorlijk overdonderd zijn. Mijn hoofd was gisteren moe van alle indrukken en natuurlijk nog het tijdsverschil dat overbrugd moest worden. Om half vijf was ik op, mijn maag knorde, en dus zag ik het licht worden terwijl ik een blogje typte en genoot van een kopje thee. Ik heb een mooi uitzicht vanaf de eettafel en zag later op de ochtend een zwarte eekhoorn. Een mooi begin van de dag. En terwijl ik al uren op ben, blog en brei, slapen mijn mannen lekker uit. Dat mag ook, daar is het immers vakantie voor. De winkels gaan pas om 10 uur open en dat is het eerste doel van de dag: wat spullen voor Mr. X kopen. Nu heeft hij nog wel wat om aan te trekken, maar er is nog geen spoor van zijn koffer en dat voelt natuurlijk toch niet fijn. Ergens zijn zijn lievelingsshirts, zijn zwembroek en honkbalpet.

Eerst dus maar eens naar de lokale mall van Georgetown. In een sportzaak vinden we een zwembroek, in een skateboardzaak een paar mooie shirts, broek, trui en ondergoed. De wall mart is goed voor sokken. Genoeg voor nu, we komen vast nog wel wat tegen en kunnen de spullen wat vaker in de wasmachine/droger gooien. Voordeel van bij familie logeren. Een tandenborstel is ook geen probleem.

Ook in Canada kun je lekkere doughnuts kopen. Volgens de kenners zijn die van Krispy Kreme de beste…dus we kopen een doos vol. We zetten ze bij de andere boodschappen in de achterbak en rijden naar Mississauga. Ik moest gelijk aan de Mississippi denken. Het riedeltje dat je op zei om te onthouden hoe je dit moest schrijven. Mississauga betekent: Zij die wonen aan de grote rivier. Deze grote plaats ligt naast Toronto en ligt aan Lake Ontario. Veel moderne hoge woningbouw. En een enorme shopping mall, Square One, met vele dure merken en bekende merken. We wandelen wat rond in de koelte van de airco, in de buitenlucht is het warm, vooral vochtig warm. Nog vochtiger dan wij dat kennen.

Nog een boekhandel binnen (altijd fijn), en naar binnen bij Michaels en Golf Town. Michaels is een arts en craft store. Ik vind het altijd interessant om te zien hoe al die verschillende hobbies bij elkaar komen in een winkel. Allerlei kleuren taartdecoratie, de Halloween spullen, goedkope wol, haaknaalden en allerlei knutselpapier. Ik hoef er niets te kopen, maar dwaal er graag even rond.

Onze neef, die ons rondrijdt, wacht rustig in de auto en rijdt naar de andere kant van de parkeerplaats terwijl wij LOPEN naar de volgende winkel. Het is dus ook hier niet gebruikelijk dat je LOOPT. De afstanden zijn te groot. In een woonwijk of een winkelstraat vind je nog wel een stoep, maar daar buiten niet. Het houdt dan snel op, ook fietspaden zijn er niet. Het is heuvelachtig, afstanden groot en de wegen slecht. We hebben heel wat wegen in die ene dag, in dit kleine stukje, Under Construction gezien. De brede asfaltwegen hebben veel te lijden onder de warme zomers en de koude winters. We kunnen ons niet voorstellen dat hier in de winter een lange tijd veel sneeuw ligt en het echt koud is.

We raken gewend aan de airco in huis. Hij staat hier niet heel koud (ik geloof op 24 graden), maar toch is de koude luchtstroom die uit vloerroosters komt even wennen. Ik vind het nog steeds luxe om je huis te koelen, maar is het eigenlijk niet hetzelfde als je huis verwarmen? Het gaat om de lucht conditioneren, voor ons staat dat vaak gelijk aan koelen, maar dat hoeft natuurlijk niet: je kunt de lucht ook verwarmen… Een ventilator aan het plafond van de slaapkamer is ook een andere ervaring dan een los apparaat dat wij thuis hebben. De ventilator aan het plafond maakt geen geluid en de lucht wordt heel zachtjes verplaatst. Het slaapt fijn.

Na een uurtje slaap aan het einde van de middag, gaan we uit eten in Historic Georgetown. We eten Italiaans, Canada is een mix van culturen, dus werkelijk alles is mogelijk. De straat waaraan het restaurant zit oogt wat Europees, kleine winkels, mooie bloembakken en bijpassende straatnaambordjes.

Net als in de Verenigde Staten zijn de wegen hier breed, genoeg parkeerplaatsen bij de diverse shoppingmalls, die overal en nergens langs de weg opduiken. De vrachtwagens zijn indrukwekkend met hun lange neuzen en we zien veel pick-up trucks. Toch zijn de auto’s over het algemeen hier toch een slagje kleiner, een VW Golf is hier normaal en we zien zelfs een Fiat 500.

Een hoofd vol indrukken dus en na nog even breien aan een wedstrijdsok ga ik op tijd naar bed, lees een paar bladzijden en ga heerlijk slapen. Morgen wacht een trip naar een nichtje in London (Ontario dus), daar zullen we het weekend doorbrengen en als ik de verhalen mag geloven en het menu wat al werd door geappt zal het een gezellig weekend worden.

Groet, Françoise 


3 comments:

  1. Mooie stad, Toronto. Ik was er ook een paar keer. En nu naar London : ook al zo leuk. Jammer van de koffer, maar gelukkig kun je van alles kopen. Fijne vakantie nog.

    ReplyDelete
  2. Wat een belevenissen, zo anders.. heerlijk om mee te maken. Benieuwd wanneer mister X zn
    koffer tevoorschijn komt… knuf

    ReplyDelete
  3. Meteen wel een mooi verhaal bij al die nieuwe kleren.
    En wat een volle schappen in de winkel.
    Leuk om thuis op de bank mee te reizen

    ReplyDelete