Friday, December 8, 2023

Advent 2023 Dag 8

Vandaag haalden we de dozen met kerstballen tevoorschijn. De lichtjes hingen al aan de gespannen draden met knijpertjes voor de ramen in de woonkamer. Het was dus een kwestie van de mooiste uitpakken en een plaatsje geven. Veel ballen kunnen weer terug naar zolder, want het zijn er gewoon teveel. Geen boom in de kamer (iets met katten en er geen zin in hebben om hem op te tuigen), dus materiaal over.
En daar waar ik in het begin de ballen per doosje kocht (32 jaar geleden), ging ik later voor elk jaar een paar speciale ballen. Onderstaande is nog steeds een van mijn favorieten.
Elk jaar kan ik me er op verheugen om de dozen op te maken en komen herinneringen naar boven. Van de bijzondere weet ik nog waar ik ze kocht, kan zelfs het moment nog weer terughalen. (Net zoiets als met lapjes kopen of een streng garen: in die ene winkel tijdens die ene vakantie of een gezellige beursdag)
Zo is ook mijn kerstservies me dierbaar. Jaren geleden kreeg ik elk jaar met Sinterklaas weer wat onderdelen. Ik denk dat mijn schoonmoeder net zo genoot van het uitzoeken en inpakken als ik daarna.
Het servies staat weer klaar om dagelijks gebruikt te worden (kopjes, theepot en ontbijtbordjes)
Pronkstuk is toch wel dit grote gebaksbord. Een feest om daar kerstlekkers op te leggen.
En als liefhebber van Gingerbread mocht dit kerstversiering natuurlijk ook niet ontbreken. Ooit gekocht in een exclusieve bloemenzaak in Den Bosch.
De variatie is tegenwoordig groot, ook bij de bouwmarkt ligt van alles. Zelf ben ik inmiddels wel verzadigd. Niet de behoefte om steeds weer wat nieuws te kopen, maar zeg nooit nooit. Het kan zomaar gebeuren dat ik iets bijzonders zie (bedacht dat ik maar weer eens een keertje naar de Bijenkorf moet gaan, dat is echt heel lang geleden)

Naast het ophangen van de versiering bakten Mr. X en ik wat lekkers voor bij de koffie morgen.
Er komen vriendinnen voor een handwerkbee-sponsordag. Mr. X gaat ons verzorgen, de bijdrage is voor zijn Zuid-Afrika project. Ik heb er zin in, nog eens even verzinnen welk project aan de beurt is morgen.
Ik denk dat ik begin met het afbreien van deze trui (adventskalender Arne en Carlos 2021), de mouw was zo af en nu alleen nog een laatste stukje bovenlijf en de kol.

Ik sluit de dag af met het downloaden en op de juiste plaats opslaan van alle patronen: het een komt met de mail, het ander op een website. Weer een ander patroon in mijn Ravelry bibliotheek. Voor een aantal patronen is het zaak om ze tijdig te downloaden: na 26 december zijn ze niet meer gratis beschikbaar.
Deze week kwam ik ook nog een quiltpatroon tegen: 12 blokken voor Kerstmis. Daar zitten echt hele leuke tussen, dus ook die sla ik op…

Tot morgen, Françoise



2 comments:

  1. Die kerstbal op de bovenste foto en het gebaksbord vind ik beide prachtig! Wij hebben de kerstboom al staan sinds 19 november (de dag na de Sinterklaas-intocht 😂) maar op de 1 of andere manier kom ik er maar niet toe om de rest van het huis te versieren. Fijn weekend!

    ReplyDelete
  2. Geweldig die ballen. oh oh ik heb ook iets met gingerbread. Kan het niet uitleggen waarom wat, alleen al het woord heb ik mee, het poppetje zelf en natuurlijk wat je eet mmmmm
    Fijne avond, Coby

    ReplyDelete