Sunday, August 20, 2023

Zomervakantie 2023 dag 8

 Ik was heerlijk in Den Haag blijven slapen, een warme nacht met natuurlijk het geluid van de meeuwen die mij wekten. Een rustig begin van de dag: kopje koffie in de tuin, mijn moeder met een haakwerkje, ik een breiwerk. Ik sprong even op de fiets om de bestelde ski-helm op te halen bij de wintersportwinkel en genoot van de drukte van de grote stad. Ik fietste over de Fred (Frederik Hendriklaan) en daar zaten al veel mensen op het terras te genieten van een laat ontbijt of een kopje koffie. Allerlei talen zijn er te horen op straat in deze internationale wijk (veel expats).

Rond de lunch arriveerde ook de rest: een vanaf de boot in Oostvoorne, de ander vanuit Vught. Het is soms nog even wennen hoor dat je kind zo zelfstandig is: alleen thuis blijft en op de trein stapt naar Den Haag. Na de lunch met zijn drieën op stap: lopend naar Scheveningen. Even de zee zien en de vele zeilers wat verder weg op zee. Harde wind en geen weer om in het zand te zakken: je wordt compleet gezandstraald.

We nemen de tram naar het centrum en lopen daar een klein rondje. Natuurlijk even door de passage en de pennenwinkel binnen. Geen nieuwe pen gekocht, wel een pot inkt: Hopjesbruin. Een mooi kleurtje voor de nazomer. Nu nog een pen kiezen uit mijn collectie waar de kleur in mag. Ik houd er van om met bruin te schrijven, maar heb geen bruine pennen in mijn collectie. Een kleur die ook niet in mijn kledingkast hangt.

Mr. X had ‘s morgens vanuit de tram gezien dat er een gezellige markt was langs de Hofvijver, daar wilde hij nog wel heen. En inderdaad was het er fijn. Echt een vakantiesfeertje. Heerlijk weer, zonnetje, toeristen en een Frans muziekje. Meer weten over deze markt: Le Marie Marché Je kent het wel: kunst, antiek, zeep, lavendel, manden en honing. Maar ook een bakker met lekkers voor bij de koffie en we zagen een kraam met hoeden. Even passen…Allebei even passen…en vervolgens foto’s maken in de tram.

De Franse chansons volgden ons tot de tramhalte. Nog een gezellig avondeten (met lekkers bij de koffie) en goede discussies. Met een tas vol leesvoer (ik pluk zo af en toe wat boeken bij mijn moeder uit de kast) weer naar huis. Ik hoef met voorlopig niet te vervelen. En nog een week vakantie te gaan: het ritme verschuift, we vertragen nog meer en genieten van het heerlijke weer.

Groet, Françoise







1 comment:

  1. Goeiemorgen, nou wat leuk te zien en zo herkenbaar voor mij. Tja de Fred ging ik altijd met mijn moeder heen, zo gezellig daar. Tja zou je er komend weekend zijn dan had ik je misschien tegen het lijf gelopen dan ga ik nl ook richting de stad. Er is dan op het lange Voorhout kunst en nijverheid, de franse markt is dan in de prins Hendrikstraat. Leuk rieten mand kan ik altijd wel gebruiken. Ik was eigenlijk benieuwd of je nog naar de mooie wolwinkel cross&woods was geweest?
    Fijne maandag, I am of to work.
    Groetjes Coby

    ReplyDelete