Thursday, August 17, 2023

Zomervakantie 2023 dag 5

 Allereerst fijn dat jullie weer meelezen met mijn zomervakantie belevenissen. Zelf vind ik het ook gezellig om een kijkje te nemen in het leven van een ander. Gewoon de dagelijkse dingen, die je zelf ook zou kunnen beleven, herkenning, herinneringen of goede ideeën. Kopje koffie erbij met een koekje uit de trommel.

Op deze 5e vakantiedag was de milieustraat 's middags open. We leven nu eenmaal niet in een grote stad waar je 6 dagen per week terecht kan van vroeg tot laat. Het afvoeren van spullen vraagt dus enige planning. Deze dag was het thema: de garage opruimen. Al tijden een doorn in ons oog dat het enige actie kost om je fiets te voorschijn te toveren (als je diegene bent die niet dagelijks fietst). Verder was er nog maar een smal paadje van voor naar achter en dat nodigt ook niet uit tot het afvoeren van tuinafval uit de achtertuin. Kortom: tijd om het grondig aan te pakken.


Na een rustige start van de ochtend met een boekje, breiwerk en blogschrijven, werden om 11:00 uur de deuren van de garage open gezet en begonnen we. Doel om in ieder geval alles af te voeren wat er af te voeren valt.

Eerst de fietsen er uit om ruimte te creëren. Een kinderfiets verdween in de achterbak van mijn auto en bracht ik naar de fietsenwinkel als donatie aan het ANWB kinderfietsenplan. We maakten stapels: in de achtertuin dat wat niet weg mag. In de voortuin: afvoeren, uitzoeken en vervolgens ook een stapel voor weer terug.


De vloer van de garage werd weer zichtbaar, de kasten leeg en ik haalde er een veger door. De eerste auto werd gevuld voor de milieustraat: ondervloer voor laminaat, golfclubs, tennisballen, gaas, matras en wat ander spul. Auto 2 werd gevuld met spullen voor de kringloop: steekwagen (nog uit mijn winkeltijd), een paar pilonnen ooit door Brabantwater op ons stoep gezet bij werkzaamheden en nooit meer opgehaald en nog een paar lampjes. Toen auto 1 terug was reed ik weg met auto 2. Om geen BTW af te hoeven dragen over donaties, moet je tegenwoordig een formulier invullen en tekenen bij de kringloop: een hele administratie.


En weer terug naar huis waar we een oude vriezer in auto 1 zetten en in auto 2 oud papier, planken en een ooit zelf geknutseld bankje inlaadden. Ik bedacht me dat ik het bankje maakte van planken uit mijn tienerkamer voor op ons balkon in ons Rotterdamse bovenwoning. Dat was in 1991. Nog een keer naar de milieustraat: papier bij het gratis afval, de vriezer in de container voor witgoed en nog even over de weegbrug voor het hout.

Daarmee waren de ritjes afgelopen en konden we verder met het weer inruimen van de garage. De hoek met werkbank en (tuin)gereedschap nog niet geheel op orde, maar eerst tijd voor een rustmomentje (het was inmiddels al 4 uur geweest). Even een uurtje breien, lezen en genieten van de tuin. Toen toch nog maar weer de garage in om verder op te ruimen. Ook steeds even genieten van de ruimte die er nu is. Alle fietsen goed in beeld, ruimte vrij om te lopen en nog lege bakken in de kast. Nu kunnen er wat sportspullen naar deze kast verhuizen vanuit het halletje in huis.

Bij het opruimen kwam ik nog de zelfgemaakte vlaggetjes tegen en tuinverlichting. Deze heb ik bevestigd aan de parasol. De kans is groot dat we daar 's avonds nog wel zitten de komende week en het wordt toch echt al eerder donker. Duidelijk te merken dat de dagen weer korter worden.


Ik sloot de dag af met een nieuw breiwerk: het patroon van de cooling down sokken van de SWC 2023. Net beschikbaar. Ik koos een zomers kleurtje garen, Alpaca met nylon. Een paar aanpassingen aan het patroon: geen kraaltjes en een korter been. Op die manier beter draagbaar.

Groet, Françoise


2 comments:

  1. Goed bezig zeg. Zo'n klus waar je soms tijden tegen aan kunt hikken. Fijn dat t nu klaar is. Leuk kleurtje voor de nieuwe sok.

    ReplyDelete
  2. Heerlijk zo'n dag ruimen, zeker als je daar dan heerlijk de tijd voor hebt. Nouuuuuu zeker de dagen worden korter, je merkt dat we richting de herfst gaan. Liep van de week met mijn hoofd door de spinnenweb s morgens vroeg brrrr. Maar laat het maar een indian summer worden. Alhoewel ik een wintermens ben graag nog wat zon.
    Groetjes Coby

    ReplyDelete