Tuesday, August 15, 2023

Zomervakantie 2023 dag 3

 Schoolspullen kopen ,je ontkomt er niet aan in de zomervakantie. Ik herinner me nog een jaar dat we stad en land afzochten naar een simpel wit t-shirt voor de gymlessen van Mr. X. Prints en kleur niet toegestaan, de manier voor de gymdocent om te zien of de kinderen zich wel omgekleed hadden.

Van mijn eigen middelbare schooltijd herinner ik me de eindeloze mogelijkheden van de agenda's en het kaftpapier. Hoe heerlijk was het om bij de kantoorboekhandel rond de tafel met agenda's te draaien en na te denken over formaat, sport, strip, pop of eenvoudige agenda te gaan. Welke kleuren vulpeninkt (ja, ook toen) en welke schriften. Multomap en toebehoren.

Mr. X en ik gingen dus op pad voor schoolspullen...we reden daarvoor naar Houten: naar een grote Bever-filiaal, met tentenshow. Als je een beroepsopleiding volgt dan is het lijstje benodigdheden wel wat anders. Op het lijstje voor vandaag: tent en een lichtgewicht brandertje. Lopend door de winkel kwam daar nog een beker, bestek en een zakmes bij. In de naastgelegen winkel nog een paar indoorschoenen en nieuwe sportsokken. Vorige week slaagden we in Den Bosch al voor bergschoenen en een slaapzak. Later deze week nog op pad voor ski-schoenen. Het mag duidelijk zijn dat je een opleiding niet kunt financieren met de kinderbijslag die je krijgt voor een 16-jarige, scheelt weer dat hij nog geen collegegeld hoeft te betalen (nog geen 18 vandaar)

Maar het waren wel leuke schoolspullen! Voor mezelf kocht ik nog maar een duurzame beker: geen wegwerpkoffiebekers meer nodig onderweg. Ik ga hem later deze week testen. We lunchten onderweg langs de snelweg. Ook goed voor vakantiegevoel: een korte stop op een warme parkeerplaats, even een broodje en een drankje en weer verder. Tegenwoordig dan wel met airco!

Thuis gingen we weer in de relaxstand: ik zette het ligbed in de tuin, installeerde me en deed mijn ogen dicht. In de verte kinderstemmen, af en toe een auto en wat gepraat. Net zoals het soezen op het strand waar de geluiden verdwijnen naar de achtergrond en je vanzelf in slaap valt. Als ik weer wakker word, pak ik mijn boek, lees het uit en schakel over op mijn breiwerk. En zo kwam ook een paar sokken af waar ik nog maar een klein stukje van moest. Ik kan de eerste projecten gaan afstrepen op mijn lijstje.

Het eten hielden we simpel: een salade met rijst, feta, kip en groente. En natuurlijk een vakantietoetje. Een leuke verrassing! Hoe simpel kan het zijn. Bij de film werden er heel wat sokkendraadjes afgehecht en tot slot repareerde ik nog een kussen van de boot.


Groet, Françoise

3 comments:

  1. Begrijp dat alles duurder is bij deze opleiding maar het hoeft toch niet allemaal nieuw gekocht te worden ,en na de opleiding zal jullie zoon ook meer gaan verdienen dat het basissalaris zo kun je het ook zien een investering in de toekomst ,ik lees ook altijd alleen over de zoon misschien enig kind dan zijn het ook andere kosten !

    Gr Peter.

    ReplyDelete
  2. Wat een heerlijk relaxte vakantie heb je! Die Bever in Houten ken ik, kwam ik regelmatig toen ik nog in die regio woonde. Leuk toch, dat mr. X precies weet welke richting hij op wil met zijn studie en latere werk! Bepaald geen saaie opleiding, zo te lezen.

    ReplyDelete
  3. Geweldig leuke sokken! Ooit hoop ik ook zoiets te maken.
    Nou toen wij jong waren dan ging je naar de V&D schoolcampus, whohhh een hele afdeling met schoolspullen. Nou was ik niet zo van de plaatjes, liefst gewoon effen
    Maar gut geen schoolgaande kinderen meer in die leeftijd, althans 1 van 19 ook met beroepsopleiding.
    Fijne 4e vakantiedag! Groetjes Coby

    ReplyDelete