Saturday, August 19, 2023

Zomervakantie 2023 dag 7

Gisteren schreef ik mijn blogje in de trein onder het genot van een kopje koffie in mijn eigen beker. Dat was weer een beker minder voor eenmalig gebruik. Ik was op weg naar Den Haag, dus eerst met bus, trein, trein en nog een bus. Zowaar ook de wekker gezet, om ruim voor de lunch te kunnen arriveren bij mijn moeder. We hadden afgesproken om samen naar Rotterdam te gaan om een tentoonstelling in het wereldmuseum te bezoeken.

Na de lunch dus met tram en metro naar Rotterdam. Vanaf Den Haag CS konden we met de Metro tot aan de Leuvehaven, hoe gemakkelijk is dat. Deze metro rijdt voor een groot deel over het treintraject van het Hofpleinlijntje. We kwamen dus langs allerlei bekende plekken, namen van stations zijn veranderd, het vliegveld heet geen Zestienhoven meer, maar toch was het nog weer vertrouwd.

Vanaf de Leuvehaven was het nog een klein stukje lopen naar het museum. Langs de Spido en de eindhalte van de tram. Tegenwoordig lijn 25, maar in mijn jeugd reed lijn 5 naar Schiebroek. We kwamen langs het pand van de GGD, ooit liep ik daar nog stage. Kortom, veel herinneringen in korte tijd.

De tentoonstelling in het museum, Talking Threads, ging over borduurwerk in kleding uit verre landen. Een Japanse kimono, Mexicaanse kleding, hoofddeksels uit Marokko, Chinese borduursels en nog veel meer. Filmpje van een Indiase vrouw die vliegensvlug pailletten op ondergrond haakt met een heel dun gouddraadje. Wij willen dan meteen naar huis om ook aan de slag te gaan met naald en draad.

Het wereldmuseum heette vroeger het museum voor Land- en Volkenkunde en had een heel andere uitstraling. Ik herinner me de zalen per werelddeel ingedeeld. Wat niet veranderd is, is het trappenhuis: vond ik dat als kind al indrukwekkend, ook nu is het nog steeds groots. Enorme trap voordat je op de volgende verdieping bent.

Een uur in een museum slenteren was voldoende om het hoofd vol en de voeten moe te maken. Tijd voor een kopje thee alvorens weer terug te reizen naar Den Haag. Nee, we hoeven niet meer de stad in ook al is het koopavond. Geen drankje meer bij de Bijenkorf met uitzicht op de Coolsingel. Dat was vroeger de traktatie als we naar de stad gingen voor nieuwe kleren.

Nog even een foto van de Erasmusbrug, de geur van de Maas opsnuiven, de watertaxi’s langs zien komen. Toen weer onder de grond om op de Metro te stappen, terug naar Den Haag, waar het een warme, zwoele avond is.


Thuis pakten we borduurwerk en breiwerk op voor een rustige avond met een film.
Groet, Françoise


2 comments:

  1. Wat leuk om samen met je moeder naar die tentoonstelling te gaan. Ik reisde in gedachten met je mee door Rotterdam, mijn geboorteplaats (al heb ik er nooit gewoond). Ooit nam ik lijn 5 naar Schiebroek voor een jaar HEAO, wat toen nog in oude noodwoningen zat, het stenen gebouw naast de universiteit was toen nog in aanbouw. Dank, altijd leuk om in gedachten terug te gaan in de tijd, naar het Rotterdam van toen 😊. Ik wens je een fijn weekend!

    ReplyDelete
  2. Oh joh was je gisteren in mijn stad Den Haag, alhoewel ik nu in Nootdorp woon. Maar kom uit Den Haag en werk er ook nog steeds in het ziekenhuis.
    Fijn zo'n dag met je moeder, mijn moeder helaas heel jong overleden.
    Groetjes Coby

    ReplyDelete