Thursday, July 30, 2020

Vakantie 2020 dag 12

Vandaag een echt toeristisch vakantiedagje. Eerst reden we naar Kwintsheul...niet eerder van gehoord, maar hier zit een honkbalwinkel. Voornamelijk voor websitebestellingen, maar een nieuwe broek en handschoen moeten toch echt even gepast worden. Dat lukte snel. Bij de broek gaat het natuurlijk alleen om de maat, de kleur wordt bepaald door het clubtenue.



Daarna was het nog maar een paar kilometer naar Delft. We hebben de auto in de parkeergarage gezet en zijn zo het centrum ingelopen. Meteen op een terrasje neergestreken voor een lekkere lunch en daarna verder geslenterd. Veel leuke winkeltjes en natuurlijk druipt de historie van elke steen in de straten en langs de grachten.
Ik ben geboren in Delft maar moest altijd bekennen dat ik de plaats helemaal niet kende. De eerste 9 dagen van mijn leven bracht ik door in het Hippolytusziekenhuis. (in de jaren 60 bleven kraamvrouwen 9 dagen in het ziekenhuis). Maar ik heb er nooit gewoond. Ik ben wel vier jaar lang door Delft gereisd met de trein, van Rotterdam naar Den Haag. Dit was voor woon-studieverkeer. 
Leuk dus om nu eindelijk eens een goed kijkje te nemen in het stadje. We gingen langs bij de vulpennenwinkel, ik kocht er een klein potje paarse inkt. Als er een vulpen in Delfts blauw was geweest had ik die natuurlijk gekocht, maar dat was niet zo.
Vervolgens naar Knotten, de wolwinkel. Ik hoopte daar in een snoepjeswinkel terecht te komen, maar dat viel me erg tegen. Misschien was de winkel anders in gericht in verband met de corona-voorschriften, maar er viel niet veel te snuffelen. Achterin zag ik wel de dozen staan die ze aan het inpakken zijn voor verzending (vakantiepakketten). Ik hoopte dat deze dozen ook in de winkel zouden staan...
Ik was er dus snel uit gekeken!
Maar...er was ook een Legowinkel: leuk setje gekocht en nog een andere grote speelgoedwinkel, waar ze veel korting gaven op Lego als je de code uit de nieuwsbrief gebruikt. Je kreeg deze korting ook als je ter plekke je aanmeldt voor deze nieuwsbrief. Ik ging dus met een grote doos de deur uit die op mijn verlanglijstje stond voor Kerst. Mijn eerste kerstcadeautje is dus al in huis. Nu dus nog heel lang die doos dicht laten...
Nog wat andere souvenirs voor het echte vakantiegevoel: wat Delfts blauw en koekjes in een mooie trommel. 
Een bezoekje aan de Oude en Nieuwe Kerk mocht natuurlijk niet ontbreken. Bij de maquette van de grafkelder van de Oranjes stond een vrijwilliger uitgebreid te vertellen en vragen te beantwoorden. Dat maakte het superleuk en interessant. Zo werd het een echte geschiedenisles. Leerden we de betekenis bij de beelden bij het praalgraf en werd het lijntje met Hugo de Groot gelegd. Zijn verhaal kenden we van ons bezoek aan Slot Loevenstein een paar jaar geleden.
In de Oude kerk liggen mannen als Maarten Tromp en Piet Hein. Het familiewapen van Piet Hein is een mooi verhaal. Hij had helemaal geen wapen, dus bedacht hij er zelf een: Een kanariePIET die om een omHEINing zit. 
Het was dus een heerlijk dagje. Met veel schatten naar huis om nog vaak aan deze dag terug te denken.
Fijne dag gewenst,
Françoise

3 comments:

  1. De naam van dat ziekenhuis ... Ik geloof dat ik daar mijn oudste gebaard heb, maar weet het niet eens zeker. Mooie plaats, Delft, al ben ik er maar een paar keer geweest, waarvan dus een deel binnen ;-)

    ReplyDelete
  2. Kwintsheul voor mij gesneden koek en Delft ook omdat ik in Ypenburg woon. Delft heb ik 17 jaar gewerkt in het ziekenhuis, nu in Den Haag. Knotten vind ik ook geen leuke winkel. Er ligt niet veel, soms zijn die dames niet aardig en lekker interessant soms praten ze daar ineens Engels, of wij dat niet verstaan??? Je had echt naar Atelier Kleurrijk vilt moeten gaan. Daar kan je voor je deur parkeren en dat is nou echt een snuffel winkel, zij heeft zoveel wol/katoen etc...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bewaar ik dat voor een volgende keer...goede reden om nog eens terug te gaan.

      Delete