Monday, July 20, 2020

Vakantie 2020, dag 2

Voordat ik vakantie heb, denk ik vaak: heerlijk geen wekker, slapen zo lang ik wil. Maar blijkbaar wil ik helemaal niet lang slapen als ik vakantie heb. Om 7:00 uur zat ik zondagochtend al achter de naaimachine, diamantjes naaien voor mijn Sparkling Pieces en gezellig de radio aan met Vroege Vogels. De zon scheen naar binnen en de zonnestralen streken over mijn lapjes. Wat een genot. Het huis verder nog in diepe rust, geen verkeer in de straat.
Mijn blokken van mijn restjesquilt hangen aan de kast en hoe toepasselijk is de tekst (afkomstig uit een Flow van een aantal jaar geleden).
Naast het quiltwerk heb ik ook maar weer eens mijn breiavontuur er bij gepakt. Waar was ik ook al weer gebleven met mijn werk? Het is een hele klus om alle tekeningen te digitaliseren: eerst een kladje papier, daarna een keurig Excelbestand. Het werken met Excel gaat prima, maar is niet ideaal voor het inkleuren van vierkantjes. Dus nu gebruik ik Stitch Fiddle, dat is speciaal ontworpen voor breien, haken en borduren. Daar dus maar eens fijn mee zitten spelen.
Een volgende stap in het proces is het beschrijven van de hoek. Het staat op papier, met een hele boel wijzigingen (10 keer uithalen voordat het naar mijn zin was). Op onderstaande foto zie je een stukje van het proces. Veel rekenwerk voordat je weer een stap verder bent en steeds ook denken aan het einddoel.
Ter afwisseling van het zitten, pakte ik de snoeischaar om in de tuin de hibiscus te kortwieken. Als hij vol blad en bloemen zit en dus alle takken zwaar zijn, zie je pas goed waar er wat af kan. Een van de struiken geeft fijn schaduw op het terras, maar alle uitgebloeide bloemen die op de tafel vallen zijn wat minder geslaagd. Dus hup de schaar en de zaag erin. Dat wordt zaterdag een tochtje naar de milieustraat.
Later in de middag waren de kledingkasten aan de beurt. We begonnen met de kast van Mr. X. Alles er uit, passen en stapeltjes maken: houden, doorgeven, bewaren, afvoeren. Dat waren ongeveer de mogelijkheden. Er kwam van alles uit de kast, bijvoorbeeld een zwembroek waar hij nu nog met 1 been in past...Het meeste dat te klein is, geven we door aan een paar neefjes. Enkele speciale shirts gaan in een doos op zolder (souvenirs van de Ryder Cup bijvoorbeeld).

Daarna was mijn kast aan de beurt...Ik heb alles eruit gehaald en op het bed gelegd. Het was een beetje een Marie Kondo tafereel. Mijn kledingkast ik niet heel groot, maar als je alles op het bed legt, is het toch een schrikbarende berg. Ik heb er geen foto's van gemaakt. Wel van de kast voor en na, maar die houd ik toch maar voor mezelf. 
Er kon echt heel, veel weg...Laarzen met een kapotte rits en echt niet meer de moeite waard om te repareren, verschoten en verwassen t-shirts, jurken waar ik me echt niet prettig in voel, versleten wollen vesten, oude sokken, schoenen die ik al 10 jaar niet meer aan heb gehad, broeken die ik echt niet meer ga passen...
Resultaat van deze actie is wederom naar de milieustraat om het in de textielcontainer te doen.
Vandaag ga ik een lijstje maken met nu ontbrekende items of ernstig tekort. Wat is voor thuis? Wat voor kantoor? Wat als ik naar klanten ga? Welke combinaties heb ik nog? Zomer/winter?

Bij mijn sokken heb ik deze twee paar maar eens even bij elkaar gelegd:
Het bovenste paar kocht ik vorig jaar bij Snoek in Nijmegen, echte Vierdaagse sokken dus! De onderste breide ik dit jaar en waren bedoeld om na het wandelen mijn voeten mee te verwennen (met de benen omhoog op de bank). 

Wat heerlijk dat opruimen, daar ga ik nog even verder mee. Nog een kast vol hobbyspullen gecombineerd met beddengoed. Nu de zolder is opgeruimd kunnen de hobbyspullen naar boven en wordt het een ruime linnenkast. Meteen wat schuiven met kasten...dat krijg je als de functie van een kamer verandert: van logeerkamer naar kantoor...de afgelopen maanden ontdekt dat het een fijne kamer is om te werken, maar dan mogen de linnenkast en stofzuiger wel verhuizen.
Het maakt het hoofd in ieder geval lekker leeg...

Fijne dag, de zon schijnt heerlijk. Dat wordt lunchen op het terras.
Françoise

1 comment:

  1. Ohhh op ruimen is toch zo lekker voor je hoofd ook, natuurlijk is het vakantie maar dit geeft ook een lekker gevoel toch! Ik lees altijd een dag later en meestal als ik dus thuis ben al s morgens om 5 uur, ik ben dus helemaal geen slaper. Nu ook hier op vakantie in ons 2e huisje cosy cot dus, ben ik heel vroeg wakker. Ik hou van die rust en alleen zijn. Vandaag niets op het program dus ook wat lummelen in de tuin nou het is een groot bos en tuinieren doen we niet veel. We laten het gewoon zo. Fijne Dinsdag groetjes Coby

    ReplyDelete