Monday, July 13, 2020

Schelpen in het Zand

Ergens aan het begin van het jaar zag ik bij de Craft Night bij José Visser (https://ateliersopra.com/) het patroon langs komen van Schelpen in het Zand van Naantje Knit. Ik was helemaal niet van plan om aan een nieuw project te beginnen, want er ligt immers genoeg. Maar toch...het begon te kriebelen en ik dook de kast in om te kijken welke garens ik zou kunnen gebruiken.
Ik vond een tas vol garens van Scheepjes behorende bij het project Flight of Fancy. Een vriendin begon ooit aan dit project, maar besloot dat het toch niet haar ding was en ik kreeg de garens mee.
Het was niet mijn intentie om dit project af te maken, maar de garens zouden ooit hun weg wel vinden. Totaal 16 bollen Linen Soft, 8 witte en daarnaast 8 verschillende kleurtjes: 4 felle en 4 pastel tinten. Vervolgens ben ik gewoon begonnen en heb me niet verdiept in hoeveelheden en volgorde, slimme keuzes etc.
 Dat betekende dat ik ergens bedacht dat de kleurcombinaties toch anders moesten en daarna nog ergens tot de ontdekking kwam ik de gekleurde en witte kleuren beter had kunnen omwisselen. Dus twee keer een groot deel uitgehaald en opnieuw begonnen.

Toch moest ik onderweg constateren dat 1 bolletje van een kleur niet altijd voldoende was om een heel deel te breien en moest ik al improviserend verder naar het einde. Eerst raakte groen op...dus bedacht ik een kleurcombinatie voor elke schelp. Dat resulteerde in heel veel draadjes afhechten.

Bij de volgende rand raakte ook mijn wit op en ik wilde per se mijn allerlaatste randje met wit doen, dus bedacht ik dat de pastels er nu ook aan moesten geloven. In de laatste rand met de golven, werd de zee steeds kleuriger. Ik droomde over golven in allerlei kleuren en had in de vorige rand de sterretjes van spierwit veranderd in parelmoer. 



Vooraf zou ik deze combinaties nooit verzonnen hebben, maar het opraken van de bolletjes dwongen me er toe creatief te zijn en elk onderdeel heeft nu zo zijn eigen charme.

Naast creatief met kleur heb ik ook veel geleerd op het gebied van steken. Allereerst natuurlijk het rozenknopje. Door al het uithalen heb ik er heel wat meer gebreid dan je uiteindelijk ziet. Ook de schelpen met hun ruimtelijk effect waren een feest om mee bezig te zijn. 

En de uiteindelijke golvenrand is een feest van kleur en waar ik letterlijk de laatste eindjes aan elkaar heb geknoopt om nog een toer te kunnen breien.

Naast de pastels die het goed doen in de zomer, ik denk aan ijsjes in heerlijke smaken, is het contrast tussen het wit en de felle kleuren ook iets wat bij de zomer hoort: Strandparasols, windschermen en de houten strandhuisjes in felle kleuren geschilderd.

Naast een patroon in 12 delen zijn er ook de bijbehorende video's op YouTube. Elke keer een duidelijke uitleg over het nieuwe patroondeel en meekijken op de naalden van de ontwerpster Naantje Knit. Door te kijken en te luisteren leer je zo veel meer en mogelijk gemakkelijker! 

Waar vind je het patroon:

Dank je wel voor dit mooie patroon en alle uitleg.
Françoise


No comments:

Post a Comment