Sunday, July 19, 2020

Vakantie 2020

Met weemoed bekijk ik de foto's van vorig jaar. Toen liepen we de Vierdaagse van Nijmegen. Wat een indrukken, vermoeienissen en voldoening. Ook dit jaar begonnen we aan de training, maar staakte deze in april toen duidelijk werd dat er dit jaar niet gelopen wordt. In plaats van vroeg op staan op zondag om te trainen, slaapt Mr. X heel lang uit...(hij gaat ook heel laat naar bed). De afgelopen maanden is het ritme verschoven en dus wordt er 's morgens geslapen. 
Ik vind het prima: ik ga rustig mijn gang, luister naar Vroege Vogels (mam, zo saai), naai wat steekjes en schrijf een blogje. Ook dat is vakantie: meer tijd om te schrijven.

Vrijdag om 17:00 uur zette ik op mijn werkcomputer het automatisch antwoord aan en deed de klep dicht. Tot over een paar weken!Mijn privé laptop gaat juist wat vaker open: meer tijd om te bloggen en tijd om te ontwerpen. Fijn.

Gisteren was dus mijn eerste vakantiedag. De komende week zijn we in en om het huis, gaan een paar dagen logeren in Nijmegen en zien we nog wel wat we doen. Vriendlief heeft de komende week geen vakantie: dat zou wel zo zijn want Vader en Zoon zouden samen de 30 km lopen, maar na twee gemiste werkmaanden, zijn de plannen wat gewijzigd. Daarnaast zijn veel mensen niet op vakantie of blijven in de buurt en zijn ze in de gelegenheid om golflessen te volgen.

Zo'n eerste vakantiedag vind ik het heerlijk om wat te rommelen in huis en tuin. Geen wekker, maar toch om 7:00 uur wakker en dus gewoon om 8:00 uur boodschappen doen. Naar de supermarkt en de boerderijwinkel voor BBQ-vlees.
Ik zit heerlijk in de tuin met een kopje koffie, geniet van het groene gras en kijk de dahlia's in de knop.
Al genietend is de vakantie ook altijd een tijd voor reflectie. Hoe was het afgelopen jaar? Wat is er gebeurd? Waar wil ik naar toe? Wat wil ik met mijn leven? Ik neem de tijd om daar elke dag mee bezig te zijn deze vakantie...
Ik pak mijn haakwerk er maar weer eens bij. Simpel patroon, goed om bij na te denken en de titel is passend bij de tijd van het jaar: Dahliablanket. Zou mooi zijn als deze eind augustus af is.
Ik neem niet zomaar een kopje koffie, maar een extra lekker kopje koffie. Opgeklopte melk erbij en een koekje. Het is goed toeven in eigen tuin.
 
's Avonds koelt het een beetje af en een feestje bij de achterburen drijft mij naar binnen. Op naar de naaimachine. Ik wilde deze maand de sashings voor een quilt af hebben. Ik hoef er nog maar een paar en dan kan eindelijk de top in elkaar.
Luisterboek aan en ik vermaak me prima. Het gaat sneller dan ik dacht en de sashings zijn klaar. De eerste zitten inmiddels al aan de blokken. De top gaat deze week wel afkomen.

Voor vandaag staan nog wat werkzaamheden in de tuin op de planning: ik kocht gisteren nog wat planten en ik ga twee dahlia's verzetten. Ik denk dat ze te weinig zon krijgen op de plek waar ze nu staan en misschien dat het helpt. Ik las een tip van de kweker dat verplaatsen het proberen waard is.
Nooit eerder had ik dahlia's in de tuin, dus is toch een soort van experiment.

En de kledingkasten gaan leeg: Mr. X is de afgelopen maanden heel, heel hard gegroeid, dus alles er uit, alleen dat terug in de kast dat  nog past en een lijstje maken met wat er weer bij moet komen.
Hetzelfde ga ik met mijn eigen kast doen. Er hangt en ligt van alles dat zijn beste tijd gehad heeft. Ik deed het nog wel aan, maar het is tijd voor schoon schip. Niet een beetje, maar drastisch. En dan een lijstje, zodat ik weet wat ik nodig heb.

De komende week is het aangenaam vakantieweer. Stiekem had ik gehoopt op tropische temperaturen, want dan zou ik stiekem iets blijer zijn dat er geen Vierdaagse is. Maar de verwachtingen zijn prachtig wandelweer. Toch maar een wandeling inplannen deze week. (nee, de alternatieve vierdaagse was geen optie: dat is toch wel heel iets anders...)

Groet,
Françoise

3 comments:

  1. Geniet van je vakantie!
    Fijn om de tijd te hebben om niets te doen en om veel te doen!

    ReplyDelete
  2. piep fijne vakantie gewenst, klinkt allemaal
    goed knuf

    ReplyDelete
  3. Heerlijk zo'n lekker lang vakantieblog, voor mij ook de 1e dag. Ik zou thuis ook genieten in mijn tuin maar wij zijn in ons 2e huisje in de achterhoek. Midden in de bossen, rust en natuur. Jongste heeft een vriendje mee en op eens zijn de spelletjes en kaarten nummer 1. Ik lees, ik quilt en haak ook weer. Rommel in de tuin enz enz dus we gaan een beetje samen op zal ik maar zeggen. Ik zette gister al op instagram " het leven is goed"!

    ReplyDelete