Monday, October 1, 2018

Opruimen dag 1

Oktober staat voor mij synoniem aan het opruimen van het huis. Althans een poging daartoe.
Vol goede voornemens begin ik elk jaar weer aan deze uitdaging en elk jaar weer blijf ik ergens steken. Het is nog steeds niet zo opgeruimd als waar ik van droom...maar dan moet ik stoppen met handwerken: ten eerste heb ik dan minder werkjes in het rond liggen en ten tweede heb ik dan meer tijd om aan het opruimen te besteden.

Maar niet getreurd: alle kleine beetjes helpen en ik ben me wel veel bewuster van alles wat de neiging heeft het huis binnen te glippen als je even niet oplet. 

De opdracht van vandaag ging over medailles/sportbekers. Kan daar iets van de deur uit? Ik moest even denken...ik heb maar een paar medailles: avondvierdaagse (dat is van heel lang geleden) en eentje van de Nijmeegse Vierdaagse (2000). Die hoeven niet de deur uit. Passen prima in trommeltje.

Ik kwam er wel eentje tegen in de keuken: van de Hema of zo, die zoonlief heeft gekregen met een kinderfeestje. Moet ik dus eerst aan hem vragen of hij weg mag...zo niet, dan mag hij hem op zijn kamer bewaren...

In het weekend nam ik vast een opruimvoorschotje. Een keer per jaar is de keukenla aan de beurt.
In deze la ligt alles door elkaar: pollepels, grapefruitmesje, kurkentrekken, garde, eetstokjes, eiersnijder, blikopener, pleisters. Alle spullen bij elkaar zonder indeling in vakken. Schuift allemaal fijn heen en weer.
Dus alles er maar eens uit en wasknijpers verhuisd naar het emmertje met wasknijpers, pleisters bij de verbanddoos, pennen in de pennenbak. Ik stond na te denken over een indeling. Spullen die je veel gebruikt vooraan, de andere achteraan. Maar hoe dan? Vind ik dat wel handig? Om dit uit te proberen heb ik van karton (lege pizzadoos) een passende vakverdeling gemaakt. Als ik deze indeling handig vind, maak ik hem van hout. Niet handig? Dan probeer ik gewoon nog een andere indeling met karton.

Tot nu toe word ik er blij van als ik de la open doe. Er is niet heel veel uit, maar het is wel beter opgeruimd. Dat nodigt uit om het zo te houden.

groet,
Françoise

1 comment:

  1. Wat een goed idee om eerst een indeling te maken met karton! Je bent inmiddels al een week op weg, en het gaat goed. Maar ik begrijp dat je halverwege meestal afhaakt, begrijpelijk hoor. Ik hoop voor je dat je het nu volhoudt!

    ReplyDelete