Thursday, July 25, 2024

Vakantie 2024

 Gisteren was mijn eerste vakantiedag en terwijl ik heerlijk met een luisterboek en breiwerk in de tuin zat, realiseerde ik me dat ik ook tijd en ruimte heb om een blog te schrijven. Ik weet niet of elke dag gaat lukken, maar ik kan in ieder geval een poging wagen. 

Ik slenterde dan ook op mijn slippers naar de supermarkt op de hoek voor broodjes bij de lunch. En ondertussen probeerde ik me het geslenter over een Franse camping op weg naar de bakker voor te stellen. De rust die er heerst, zo hier en daar een kinderstem, de warmte van de zon op het asfalt en het vooruitzicht van een croissantje en stokbrood. Het lukte best goed en zo kreeg ik echt vakantiegevoel.

Ook later in de tuin lukte dat goed, ook als was mijn uitzicht de schone was aan de lijn. Eerder die dag maakte ik de wasmachine ook maar eens van binnen schoon…en ruimde ik de keuken op. Dat hoort ook bij vakantie: de tijd en ruimte om een keukenplank leeg te halen en dingen weg te gooien. Ik ordende de thee en besloot wat muffe zakjes weg te doen. Laten we zeggen, dat niet alles meer uitnodigend rook voor een heerlijk kopje thee.

De eerste dahlia bloeit. Deze heeft de strijd tegen de slakken in ieder geval gewonnen. De slakken weten nog steeds de frisse, sappige bloemknoppen te vinden en de planten worden vakkundig getopt. Maar zo hier en daar lukt het om te ontsnappen aan de naaktslakken die de zomer van hun leven hebben.

Dinsdag was niet alleen mijn laatste dag voor de vakantie, maar ook meteen mijn laatste werkdag bij het softwarebedrijf waar ik ruim tien jaar heb gewerkt. Mijn werkzaamheden heb ik afgerond, afgedragen en losgelaten. Het is goed zo. Zoals Cruijff zei: “Elk nadeel heb zijn voordeel”: door de veranderingen op he werk, heb ik wel de keuze gemaakt om een lang gekoesterde wens te onderzoeken en nu het avontuur aan te gaan.

Naast wat luieren in de tuin deze dagen ben ik bezig met het samenstellen van mijn portfolio. Dit ter voorbereiding op mijn eigen studie. Wat heb ik allemaal al gedaan? Werk, vrijwilligerswerk, hobby, etc. Etc. De lijst is lang en ik zoek van alles op en maak zo een reisje door de tijd. Oude tijdschriften waar ik columns voor schreef of in de redactie zat, vakantiebaantjes met goede herinneringen. Veel werk, maar goed om te doen. En de vraag die ik daarbij elke keer stel: wat heb ik daar geleerd dat ik kan gebruiken in mijn werk als juf?

Mijn vulpennen zullen in ieder geval van pas komen, die passen perfect in het vrijschoolonderwijs. Eentje die zeker op mijn bureau zal liggen is een nieuwe die ik van collega’s kreeg…heel attent van een stelletje nerds die liever nooit een pen vast houden.

Fijne dag, Françoise 


1 comment:

  1. Fijne vakantie, en suces met de nieuwe baan
    Groetnis Annie

    ReplyDelete