Monday, July 8, 2024

En opeens was het juli

 Tussen dit bericht en mijn vorige zit meer dan een maand...en ik moet echt even in mijn agenda kijken om terug te halen wat er allemaal is voorgevallen in de afgelopen weken. Dat is niet bepaald niets!

Er waren wat gezellige vriendinnendingen: een dagje quilten in Leiden, en een penshow in Utrecht. Dat laatste resulteerde in een nieuwe vulpen. Ik zocht nog wat bij mijn Hopjesbruine inkt...maar ja, een bruine pen, dat is toch niet echt mijn ding. Toch maar eens op zoek. Ik had al iets gezien op internet bij Giant's pens: die had de mooie omschrijving chocolate with strawberries. Dus eerst maar eens kijken. Tja, mooie pen en dus in mijn achterhoofd gehouden. Ik had nog een workshop en misschien kwamen daar ook nog nieuwe wensen uit voort. Ook nog gespeurd naar andere bruine pennen die goed zouden passen bij mijn hopjesbruine inkt. Maar nee, ik kwam verder niets tegen en dus ging ik kijken of de pen er nog was. Zo ja, dan werd-ie van mij. En zo geschiede...

Chocolade met aardbeien

Het sokken breien ging ook gewoon door, ik vergaderde met het bestuur van mijn koor, mr. X had op school een overleg over zijn studievoortgang (veel gemist door zijn nekblessure), we gingen naar Appeltern (leuk met de veerpont), ik had wat quiltdingen, tandartsafspraken en meer van dat soort dingen.

Ondertussen ging het werk ook gewoon door en dat liep toch niet zo naar mijn zin. De nieuwe collega's zijn gezellig, aan de kantoortuin ben ik inmiddels ook gewend, maar toch, toch, word ik minder blij van mijn werk dan voor de samenvoeging. Mijn functie is/zal anders zijn en het is met elkaar zoeken naar de juiste weg. Ondertussen loopt het een en ander niet goed, en ik heb daar last van. Ik realiseer me dat ik geprikkeld ben en dat er iets zal moeten veranderen. Als ik dan op donderdagavond de 13e op Facebook een vacature als leerkracht zie langs komen weet ik: ik ga solliciteren. Eigenlijk wil ik al heel lang wel naar de PABO, maar was er altijd wel een reden om die stap op dat moment niet te zetten. Nu was die er wel en op vrijdag stuurde ik een mailtje en appje naar de schoolleider van vrije school de Driestroom in 's-Hertogenbosch. (basisschool van Mr. X).

We hadden direct contact en op zaterdagochtend maakten we een afspraak voor dinsdagmiddag. Een uitgebreid gesprek volgde en dat resulteerde in een dag proefdraaien. Spring maar in het diepe. (school heeft niet zulke goede ervaringen met zij-instromers, dus laat maar zien wat je kan). Ze hadden wel direct een klas op het oog en laten ze daar nou net iemand nodig hebben op maandag, de vaste juf had een bruiloft. Konden ze mooi dat gat opvullen. Dat ging ik natuurlijk doen. Ik nam de vrijdag, maandag en dinsdag vrij om te proeven en te werken. Op vrijdag keek ik mee en las ik voor en ging ik gewapend met lesmateriaal en planning naar huis om de maandag voor te bereiden. Ook de dinsdag had ik vrij genomen om nog een dag mee te kijken of nog les te geven en feedback te krijgen.

Rondje bos


In het weekend bereidde ik mijn lessen voor. Eén les ging over naaldbomen en dus liep ik een rondje door het bos. Grappig dat je dan dus weer met een andere blik kijk. Een naaldboom is echt heel lang en recht en je kunt een den en spar makkelijk herkennen/onderscheiden.

En zo stond ik op maandag in mijn eentje voor de klas. Ze hadden nog wel een vakles handwerken, dus er kwam een andere leerkracht om te breien. Nou ja, ik heb natuurlijk ook meteen heel wat steken geraapt, beginnetjes van de naald gecorrigeerd en gezorgd dat een ander kind zijn steekjes om iets dicht te naaien netjes deed. 

Aan het einde van de dag vond ik het onderwijs nog steeds heel erg leuk...op naar de dinsdag. Even overleggen met de andere leerkracht over de taakverdeling en alvast het een en ander voorbereiden. Toen kwam de dinsdag...die begon met een appje: of ik het aandurfde om de klas nog een dag alleen te doen. Er was een zieke en ze hadden de ander in een andere klas nodig. Ja hoor zei ik, dat doe ik wel, maar ik kan niet alleen met ze naar buiten: samen met de onderwijsassistent toen de buiten gymles verzorgd. Het was een heel warme dag, zelfs al om 9:00 uur...dus iedereen zijn waterfles mee naar buiten.

Waterflessen: soort bij soort en op kleur


En ook na deze dag waarin mijn geduld op de proef werd gesteld (dag 2...) vond ik het nog steeds leuk en had ik, voor mijn gevoel, een grijns van oor tot oor. Met de schoolleider had ik vervolgens nog een gesprek over uren/financiën en dat soort praktische dingen. Beide partijen positief gestemd, maar ik was niet de enige sollicitant (overigens ook niet de enige die ze nodig hadden).

Donderdagmiddag een telefoontje: je bent aangenomen!

Dus na de zomer ga ik 1 dag naar de PABO  en 4 dagen voor de klas. Als zij-instromer kan dat. Er volgde vervolgens een stroom van mailtjes (administratie school, administratie hoge school, opzeggen huidige baan) en acties. Waar zijn mijn diploma's. Kun je ook je HBO-diploma ophalen uit het diplomaregister? Diplomaregister? wat is dat? O, dat is bij DUO...maar dat geldt alleen voor diploma's vanaf 96...Ik kan hem opvragen bij de Haagse Hogeschool waar ik ooit studeerde...dat kan online, moet je wel je studentnummer invullen. Hmmm, studentnummer...tja... Gelukkig volstaat het tonen van het origineel ook op de eerste studiedag.

Het is zomer

Een complete achtbaan dus. De sokken heb ik maar even gelaten voor wat ze zijn...want er komen allerlei overdrachtspapieren van mijn klas in de mail, tips voor het nieuwe schooljaar. Logisch, want de vakanties zijn hier inmiddels begonnen. Ik heb alles even geparkeerd, want moet uiteraard mijn huidige werk ook overdragen.

In het weekend heb ik mijn kantoor/logeerkamer onder handen genomen. Het logeerbed is er uit, meer ruimte om te bewegen en een kleine tafel extra. Eindelijk een nieuwe printer gekocht en die inmiddels geïnstalleerd. 

Tussendoor ook nog een dagje Amsterdam en als je dan in een boekwinkel bent...dan zijn kinderboeken nu opeens weer heel aantrekkelijk en heeft het rondsnuffelen weer een doel! Ik kocht een prachtig boek met de Noorse mythen.
Noorse mythen, mooie vertelstof

Kortom, veel gebeurd. Hoe snel kan het gaan...en heel veel nieuws in het vooruitzicht.

groet, Françoise





5 comments:

  1. Wauw Française, het roer gaat om, en hoe. Goed om eerst uit te proberen of het lesgeven wat voor je is. Als oud basisschoolleerkracht ( ik was gymjuf en ging op mijn 39e de 2 jarige PABO doen) ben ik verbaasd dat je meteen al 4 dagen voor de klas mag naast 1 dag PABO. Dat wordt echt heel pittig, maar je leert het wel meteen in de praktijk. Belangrijk is ook dat je op school altijd met vragen bij iemand terecht kan. Het is geweldig dat je je hart volgt en zo enthousiast aan deze uitdaging gaat beginnen. Het onderwijs is blij met zulke gemotiveerde mensen. Succes met alle voorbereidingen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik ben me bewust van de volle agenda, maar er moet ook gewoon brood op de plank...en gezien de tekorten zou ik anders toch bijspringen (mezelf kennende). En de begeleiding is goed geregeld.

      Delete
  2. Ik had het nieuws al meegekregen op Ravelry, maar wil je ook hier graag feliciteren met je nieuwe baan. Best een stap in het diepe maar zo te lezen heb je er veel zin in. Aanvankelijk zal het vast druk zijn, met ook nog de opleiding erbij, maar uiteindelijk ga je vast veel breitijd krijgen, naast een leuke baan. Wat wil je nog meer?!

    ReplyDelete
  3. Gefeliciteerd. Wat een goed besluit. Fijn voor jezelf en zeker ook voor het onderwijs. Succes met alle voorbereidingen. Hopelijk laat je lezen hoe het verder gaat.

    ReplyDelete
  4. Gefeliciteerd met je nieuwe baan ,veel succes !

    Gr Petra.

    ReplyDelete