Tuesday, November 30, 2021

Op weg naar X-mas

Zomaar nog een woord met een X gevonden: X-mas. Slecht Nederlands natuurlijk, maar wel een woord dat weer in het straatbeeld is verschenen. We zijn de Adventstijd ingegaan. Afgelopen zondag was de eerste Adventszondag en ik herinner me hoe thuis en op school de eerste kaars in de krans werd aangestoken.

Thuis hadden we altijd een mooi adventskalender waar we elke dag een vakje openmaakten en er een mooi plaatje tevoorschijn kwam. Geen cadeautjes of chocolaatjes, geen bolletjes wol of wat Lego, gewoon een mooie afbeelding. Aan het einde van de adventstijd werd de kalender weer opgeborgen en het jaar daarna weer opnieuw gebruikt.

Advent 2020 AtelierSopra

Ook hadden we een adventstrap op tafel staan waar op elke tree een kaarsje stond. Elke dag mocht het volgende kaarsje aan bij het ontbijt en op zondag gingen alle kaarsjes van de afgelopen tijd aan. Spannend en niet geheel zonder druipend vet...het was een houten, spiraalsgewijze trap. Ik heb nog even gezocht of ik op internet een foto kon vinden, maar nee. Ik heb overigens wel heel veel andere prachtige houten adventskalenders gezien. Vakjes, cirkels, huizen met laatjes...Ik heb het allemaal snel weg geklikt!

Een aantal jaar geleden werden de adventskalenders weer populair en inmiddels is er voor elk wat wils: wijn, bier, chocolade, koffie, thee, lapjes, Lego, wol. Iets om uit te pakken of iets om te maken! Eerder toonde ik jullie al wat onze collectie is: Lego Starwars, een theekalender van YourDailyTeaCup, Inkvent van Diamine, een wolpakket van Ateliersopra en een breipakket van Trollenwol.


Lego Starwars:
Deze is natuurlijk voor Mr. X. Ik ga vooral genieten van de puber die elke dag een vakje openmaakt.

Theekalender van YourDailyTeaCup:
Een paar jaar geleden kregen we die als verrassing van een vriendin en sindsdien bestel ik hem ook ieder jaar. Precies genoeg thee elke dag voor 2 kopjes. Mr. X en ik proeven kritisch en geven cijfers.

Inkvent van Diamine:
Deze Engelse inktproducent heeft in dit pakket 25 flesjes inkt gestopt, 24 kleine en 1 grotere. De kalender van twee jaar geleden had inkt met namen als: Gingerbread, Holy green and Peppermint. Ik ben heel benieuwd. Dat wordt 's morgens uitpakken en op een later moment die dag een pen vullen. Niet te vol, want er komt natuurlijk elke dag een nieuwe, maar er liggen een paar pennen schoongemaakt klaar.

Wolpakket van Ateliersopra:
Dit jaar koos ik voor 12 kleine en 1 grote streng wol. Er was keuze uit 4 pakketten en ik heb werkelijk geen idee meer welke ik heb besteld. Het enige dat is nog weet is dat het buiten mijn gebruikelijke keuze ligt...dus vast wat gedekte tinten. Deze zullen vervolgens vast prima matchen met alle restjes die ik al heb.

Breipakket van Trollenwol:
Dit pakket is niet een verrassing maar wel prachtig om uit te pakken. Zie eens hoe de 24 bolletjes samen in het doosje liggen...Dit pakket is geschikt voor een shawl met schaapjes en past natuurlijk overal bij. Hollandse wol trouwens.


En elke keer ben ik weer verrast hoe een streng garen in een mooie bol verandert als je hem om een stok windt en draait (met een mooi woord noem je deze speciale stok een nostepinne). Het garen oogt wat geel op de foto: te weinig licht voor een optimale kleurweergave.

Tot zover alles om uit te pakken...

En dan nu mijn Adventsprojecten:
1. de shawl met schaapjes van Trollenwol
2. de Kersttruien van Arne & Carlos (24 mini's)
3. Leave Gnome Stone Unturned, Gnome MKAL 8 by Imagined Landscapes
4. Adventshawl 2021 van Tricia Weatherston
5. Kerststerrenslinger
6. Restjes van vorige jaren

Het lijkt me wel genoeg, want natuurlijk is er nog meer dat best wat handwerkaandacht mag...maar de avonden zijn lang nu er niet gesport kan worden (dat verschuift naar de ochtend en het weekend).
Zo heb ik nog een shawl die bijna af is en liggen er wat quiltblokken te wachten van de Round Robin van het DutchMQG.
O ja, en dan wordt er ook nog gewerkt; je zou het bijna vergeten.

Tot morgen, dan laat ik het begin zien van mijn projecten.
Françoise






3 comments:

  1. Het lijkt wel een snoepwinkel: wat een heerlijke verzameling lekkernijen!

    ReplyDelete
  2. Leuk. al die adventkalenders!

    ReplyDelete
  3. Ik heb even wat blogs terug gekeken, want had het een en ander gemist! Zo, jij bent echt van de adventskalenders, leuk!

    ReplyDelete