Monday, November 29, 2021

Dagje Amsterdam

Al maanden stond het op het programma, een bezoekje aan Amsterdam. Mr. X op stap met zijn oom en ik op stap met een vriendin uit mijn aller-, allervroegste jeugd. Hoe bijzonder is het als je elkaar al je hele leven kent en je veel passies deelt?

Het begon natuurlijk met een treinreis en als het even kan nemen we een koffie en warme chocolademelk bij Starbucks. Gelukkig hadden we tijd genoeg en was geen rij. Een heuse traktatie in een feestelijke beker.

Ik kom niet heel vaak in Amsterdam en eigenlijk ben ik dan altijd gericht op een bepaald deel van de stad. Meestal richting de 9 straatjes, dus zeg maar rechts van de Kalverstraat, maar nooit aan de linkerzijde van het centrum deel. Geen idee waarom, maar dat is zo ontstaan.
Nu gingen we wel linksaf, omdat ons eerste doel aan deze kant van de stad ligt.
Ons doel was Stephen&Penelope, een winkel vol prachtige wol.
Vooraf had ik nagedacht over wat ik zou willen kopen. Garen om uit te proberen en garen met een doel.
Het garen dat ik wil uitproberen is Holst Garn Coast: een mix van wol en katoen.
Daarnaast ga ik nog een keer een kantshawl breien. Lekker om zo even om te doen, ook fijn voor in de zomer. Nog geen patroon, maar 1 streng met 800 meter is altijd genoeg.

Zonder plan was er zoveel keus dat ik waarschijnlijk niets had gekocht. Vanaf deze winkel was onze route naar De Afstap, ook een wolwinkel, maar met een ander assortiment. Ook een must omdat er het een en ander op het boodschappenlijstje van mijn vriendin stond. Voordat we van de ene in de andere wolwinkel belandden, kocht ik nog twee vulpennen…Ik had wat geels op mijn lijstje staan, of goud, ook goed!
Dus gingen we naar binnen bij: Akkerman Amsterdam
Ook daar geslaagd.

Na de tweede wolwinkel nog even naar de kralenwinkel, Coppenhagen Beads. Ik had daar niets nodig, maar wilde toch wat kopen en met de gedachte van de gele-gouden vulpennen had ik al mijn aankopen al in deze kleuren gedaan, dus werden het nog een paar gele kralen. Ik kan het je aan raden om zo eens te winkelen, zo leuk. Zeker op de grijze, regendag, die overigens in het Zuiden wel zonnig begon. Zo kocht ik inkt met de naam Mango, een pen met de naam Sweet Bananas, garen met de naam Cantaloup en Solar en een goudgele streng. Op onderstaande foto zie je alles uit gestald, een setje om blij van te worden.
Op weg naar het station (vriendin weer op de trein) stopten we nog bij de patisserie Petit Gateau, prachtige kleine gebakjes. De boeken staan hier thuis al in de kast, ook de bak ringen kocht ik al eerder. Na het zien en proeven moet ik er toch maar eens mee aan de slag.
Morgen is het de laatste dag van November en dat betekent dat daarna de adventskalenders in beeld komen. Morgen zal ik vertellen welke er allemaal klaar staan. Een aantal vulpennen is er al klaar voor. Ik heb ze geleegd en schoon gemaakt, zodat ze met inkt uit de kalender gevuld kunnen worden. Spannend wat er allemaal tevoorschijn zal komen.
Ook moet ik nog een lijstje maken met alle handwerk-adventsprojecten, zodat ik zelf ook nog wat overzicht had. De avonden zijn er in ieder geval lang genoeg voor. Sporten zal nu in het weekend en overdag moeten gebeuren.
Mr. X vroeg me of ik elke dag ga bloggen in de Adventstijd om te delen wat er in de pakjes zit etc. Ik vind het wel een goed idee. Dus bij deze de belofte dat ik de komende maand mijn best ga doen om elke dag een verhaaltje te schrijven, de ene keer vast wat korter dan de andere keer.

De dag Amsterdam eindigde met een etentje bij mijn broer, ook de mannen hadden het naar hun zin gehad. Vanaf het station naar mijn broer was het zo’n 25 minuten wandelen en zo liep ik door de Warmoesstraat en over de Magere Brug. Vanaf de eettafel konden we nog net een puntje van Carré zien en ook op de terugweg liepen we weer naar het station. We kwamen langs het Nationaal Holocaust Namenmonument en wat is dat groot. We zijn er alleen maar langs gelopen en niet doorheen, daar was het al iets te laat voor, maar ook zo was het indrukwekkend.

Om negen uur ‘s avonds was het al stil in de stad. Restaurants gesloten, zo her en der werd nog opgeruimd, maar bij een groot aantal al donker. Toeristen liepen nog wat rond op straat en wij zochten de trein op naar huis. Weer een dag vol nieuwe herinneringen.

Groet,
Françoise 




4 comments:

  1. leuk, om mijn stad zo door jouw ogen te zien....

    ReplyDelete
  2. Wat een heerlijke dag zeg. Ik kijk uit naar December hoor, elke dag een verhaaltje wat een traktatie.

    ReplyDelete
  3. mooi uitstapje zeer geslaagde inkopen

    ReplyDelete
  4. Wat heerlijk om jezelf zo te verwennen. Ik vind je vulpenverzameling geweldig. Leuk om straks ( bijna) iedere dag iets van je te lezen.

    ReplyDelete