Sunday, November 14, 2021

Waarom?

 De W is van Waarom!

Waarom zijn de Wolken Wit?

Waarom is Wol zo lekker Warm?

Waarom Wil je een Wolkje melk?

Waarom Waait de Wind vaak vanuit Westen?

Waarom draag je Wanten in de Winter?

Waarom smaakt Witlof bitter?

Waarom heb ik altijd te Weinig tijd?

Waarom was je in Warm Water?

Waarom is het heet in de Woestijn?

Waarom eten We Worteltjes?

Waarom drinken We Wijn of Whisky?

Waarom zijn er nog meer Woorden met een W? Woest, Weelderig, Weldaad, Weken, Weddenschap, Wetenschap, Woelmuis, Warempel, Waarachtig, Wreed, Winkel, Wrang, Wringen, Was, Wapen, Wringen, Wreken, Wraak, Wonder, Worsteling, Weer, Woensdag, Woekeren, Wingerd, Witje, Wiebelen.

En Waarom ben ik er vast nog een aantal vergeten?

Toen ik een jaar of zes was, stond ik een keer met mijn moeder op het perron, Wachtend op de trein. Ik stelde haar eindeloos veel Waarom vragen...het hield gewoon niet op. Mijn moeder bleef geduldig antwoord geven. Even later kwam er een meneer mijn moeder complimenteren met haar geduld om op al mijn vragen antwoord te geven. Dat heb ik altijd onthouden.

Op mijn Werk stellen we ook altijd heel veel Waarom vragen aan de klant. Waarom willen ze iets op de manier die ze voorstellen...Waarom Werkt het zo als het Werkt? Waarom, waarom...net zo lang tot We op de hoogte zijn van alle details en We een goed software systeem kunnen bouwen. Juist omdat We doorvragen tot we bij de kern van het vraagstuk zijn gekomen. Gek Worden ze er soms van. Mijn collega is er supergoed in om door vragen te stellen alles te Weten te komen. Ik vond het dan ook een compliment toen een klant verzuchtte dat ik op mijn collega begon te lijken: ook mijn Waarom vragen bleven maar komen...

Het blijven stellen van de Waarom-vragen is er een uit nieuwsgierigheid en leergierigheid. Willen Weten Waarom iets op een bepaalde manier Werkt, Willen begrijpen, maar door te vragen leer je steeds Wat bij. Ook bij het leren van nieuwe technieken is het goed je deze vraag vaak te stellen.

Waarom ligt de draad naar links? Waarom werken die speciale naalden beter? Waarom houd ik van Woorden? Waarom liever met naald en draad dan met klei Werken? Misschien vind je niet altijd meteen het antwoord op de vraag, maar blijf vragen stellen en blijf op zoek naar het antwoord. Naast het Woord Waarom zijn andere vragen met Wie, Wat, Waar en Wanneer natuurlijk ook heel handig om meer te Weten te komen.

Waarom?

Daarom!

Groet,

Françoise



6 comments:

  1. Prachtig stukje. Goed om altijd nieuwsgierig te blijven. Onze oudste zoon vroeg als kind ook altijd zoveel. Waarom.....? Zoveel dat we hem de bijnaam Waarommeke gaven ;)

    ReplyDelete
  2. Ik moet meteen denken aan onze kleinzoon Guus, van drieënhalf jaar... Hij doet niet anders dan 'waarom' vragen...

    ReplyDelete
  3. oh de waarom fase in het leven tussen 2 en 3 jaar. En dan de fase MAAR......... Tja je hebt er veel bijgedacht ik ga er naar niet op antwoorden als ik de antwoorden al weet.

    ReplyDelete
  4. Waarom? Daarom?
    Daarom is geen reden,
    Als je van de trap afvalt,
    Ben je gauw beneden.

    Ik moest meteen aan dit rijmpje denken. Dat kregen wij vroeger te horen als we té veel Waarom vragen stelden.
    Wat een engelengeduld zal je moeder hebben gehad toen je klein was! 😉

    ReplyDelete
  5. Ik dacht meteen aan het liedje van Jules de Corte : ik zou wel eens willen weten, waarom zijn de bergen zo hoog.
    Geweldig om al die waaroms te lezen.

    ReplyDelete