Wednesday, August 7, 2024

Vakantie 2024 Dag 14

 Deze 14e dag was toch echt wel de laatste vakantiedag. Met mooi weer in Den Haag en ik liet me verwennen met een gezichtsbehandeling en bij de kapper. Beide een cadeautje van mijn moeder. We konden heerlijk buiten eten: salade, een kaasje, worstje, kersen en nog smeerseltjes. Een goed vakantiegevoel. Ik maakte helemaal geen foto's, dus vandaag maar een keertje zonder...

Op dit moment zit ik aan mijn bureau en is het enigszins een chaos om mij heen. Computerklusje hier, klusje daar. Stapel met tijdschriften, een rijtje schoolboeken (voor mezelf), ideeën op allerlei blaadjes. Een doosje met kleine cadeautjes voor in de klas (voor als er jarigen langskomen). Ik lees mijn mails door met informatie van school, tekende mijn contract, leverde mijn portfolio in en kan dus weer wat afstrepen van mijn to-do-lijstje.

Ondertussen moest mijn fiets nog voor een onderhoudsbeurt en heeft die van Mr. X een erge lekke band. Onze vaste fietsenmaker op vakantie, dus belde ik een nieuwe...binnen een kwartier waren de fietsen opgehaald, kreeg ik een offerte en zijn ze morgenmiddag klaar. Kijk, daar houd ik nou van voor dit soort dingen. Niet zo'n fietsenmaker die zegt: "over 2 weken heb ik wel tijd voor die lekke band".

En aangezien de milieustraat vanmiddag open is, ga ik ook nog wat dingen met stekkers en dingen van karton wegbrengen. Dat scheelt weer wat ruimte in de garage en altijd weer fijn als het gedaan is. 

Al die klusjes maken mijn hoofd wat leger...en dan kan ik me helemaal gaan richten op het nieuwe school jaar. Collega's komen terug van vakantie en  morgen heb ik een overleg met de "oude" leerkrachten en gaan we vast met tafels en stoelen sjouwen...kortom het gaat beginnen.

In een van de reacties vroeg iemand zich af of die vrije school niet veel te vrij is...Ik kan je verzekeren dat de vrije school zeker niet vrij is. De naam is in deze tijd eigenlijk niet meer zo handig, want zet mensen vaak op het verkeerde been. De term vrij werd gebruikt toen de school nog vrij was van (veel) overheidsbemoeienis. De school volgde geheel zijn eigen curriculum om kinderen te onderwijzen, zodat ze zich kunnen ontwikkelen. Als je in deze tijd subsidie wilt ontvangen, moet je je conformeren aan de eisen van de overheid met de gestelde doelen en toetsen. Dat wringt wel eens en de scholen zoeken daarin de best mogelijke weg. Natuurlijk wordt er gerekend en gespeld, is er Engels en zijn er vakken als geschiedenis en aardrijkskunde. De manier waarop dit klassikaal wordt aangeboden is vaak wat anders dan in het reguliere onderwijs en vooral de manier waarop de lesstof eigen wordt gemaakt, wijkt af.  Er zijn nog nauwelijks digiborden en computers te vinden, wel een schoolbord waar de leerkracht een mooie tekening op maakt. Een klein kunstwerk voor de leerlingen. 

Ik ga daar vast nog wel meer over vertellen, maar de creatieve werken zijn op mijn blog het beste in beeld te brengen. Een woordspelletje, liedje of hoe vertel ik een verhaal, laat zich wat moeilijker vangen in tekst.

Voor nu genoeg geblogt, er staat nog wat quilterigs op mijn to-do-lijstje. Dit was meteen mijn laatste vakantieblogje...

groet, Françoise


5 comments:

  1. Klinkt beter als klassikaal onderwijs ,zelf Montessori onderwijs gehad heerlijk schooltijd gehad !

    Groetjes Therese .

    ReplyDelete
  2. Ook ik vakantie en vergeet dus gewoon blogs te lezen. Leef zo met je mee wat betreft het vrije school gebeuren. Ben heel benieuwd naar je belevenissen als de school eenmaal start. Lijkt mij zalig zo'n nieuwe start.
    Ken je de webshop Littleshoparoundthecorner past bij het vrij school, antroposofie idee. Ik koop er mijn jurken sokken etc...

    ReplyDelete
  3. Heel veel succes in je nieuwe baan.

    ReplyDelete
  4. Hoi, hoorde dat je in het onderwijs gaat werken! Dat is je op het lijf geschreven, heel veel plezier en succes en groeten uit Amersfoort. Elsbeth

    ReplyDelete