Tuesday, May 31, 2022

Pilot

Pilot is een Japans vulpennen merk uit 1918. Mijn eerste Pilot kocht ik in de zomer van 2020 in Nijmegen: de oranje Retro AL samen met een groene Lamy. Troost voor de Vierdaagse die niet doorging.

Toen in 1918 Japan meer open ging voor Westerse invloeden werden er Europese technieken geïntroduceerd in het land. Om alle contracten en handelsovereenkomsten te tekenen werd de kalligrafie vereenvoudigd en kwamen er veel bedrijven die pennen maakten.

De oprichters Namiki en Wada hebben als eerbetoon

(voor hun beider passie) aan de zee de naam Pilot gekozen: referring to the fleet's flagship, de officier die de groep leidt: de vlaggenman.

In de afgelopen jaren heb ik steeds pennen gekocht om deze serie van 6 compleet te maken. Ik houd van de kleur, de motiefjes in de ring en het materiaal: aluminium. Hetzelfde model is er ook nog in een andere serie: die is nog niet compleet.

De historie van bedrijven als deze is altijd interessant om te lezen. Dit bedrijf heeft vijf principes:

1. Sansha Teiritsu, the three balanced forces. In een zakelijke relatie heb je drie partijen: fabrikant-verkoper-klant

2. Ukiwa Seishin, shared joys and sorrows. Solidariteit wordt gewymboliseerd in de reddingsboei, die ooit het logo was.

3. Nankan Toppa, overcoming difficulties. Dit staat symbool voor de geest van de zeelui wanneer zij problemen moesten overwinnen. Preparation and reaction.

4. Ichinichi Ishiin, One step per day. De stuurman is de gids en leider. Langzaam maar zeker en stap voor stap.

5. Sishei Shinken. Niets is onmogelijk als we onszelf de kans geven.

Bovenstaande punten heb ik gevonden op hun website en vrij vertaald. Mooi om eens over na te denken.

Bij Retro moest ik ook denken aan mijn memoryspel van vroeger. Ik zocht het op (niet meer compleet) en combineerde de plaatjes met tekeningetjes van de vormen op mijn pennen. Even wat snelle schetsen, ook een goede manier om het hoofd leeg te maken. En zo ontstond er weer eens een rood draadje, kan ik een bladzijde omslaan in mijn notitieboek en ga ik nadenken over een volgend draadje.

Groet,

Françoise

No comments:

Post a Comment