Wednesday, May 25, 2022

Sokken

Een blogje kun je typen op je telefoon, tablet of laptop. Dat laatste heeft mijn voorkeur: een fatsoenlijk toetsenbord en het toevoegen van de foto's gaat meteen zo als ik dat wil. Gelukkig kun je een laptop ook makkelijk verhuizen. Zo zit ik nu in de woonkamer aan de eettafel, benen op de stoel aan de andere kant en kan ik uit mijn ooghoek de tv zien. De aftrap voor Feyenoord-AS Roma is net genomen en de Rotterdamse koorts is hier in de woonkamer voelbaar.

De voorbeschouwingen vanuit het centrum van Rotterdam doen me denken aan de jaren 90 toen ik een van de huldigingen op het stadhuis vanuit het Hilton hotel kon volgen. Ik werkte daar toen en vanuit een lege kamer had ik een fantastisch overzicht over de Coolsingel. We zullen zien wat het vanavond gaat brengen. Ik neem er dadelijk een breiwerkje bij.

Sokkenwolletjes en naalden

Maar ik zou het dus hebben over sokken. Waarom sokken? Ten eerste omdat morgen er een nieuwe versie van de SWC (SockWorldchampionship) start. Het patroon voor de qualifier wordt de 26e gepubliceerd, hoe laat is nog even de vraag. Als het ergens op de wereld de 26e is...Ik checkte dus mijn sokkenwol voorraad en had natuurlijk niet genoeg. Mijn ervaring van vorig jaar is dat effen het beste werkt voor de vele patroontjes en dat ik ze niet draag omdat de pasvorm niet altijd perfect is.

Vanmiddag dus gauw nog sokkenwol gekocht en met alle restjes van vorig jaar in een mandje gestopt. Naalden erbij: bamboe, metaal, rondbreinaald, Addi trio...Ik kan kiezen. Naalden om mee te breien, steken te parkeren en twee sokken tegelijk te breien. Als opwarmertje hechtte ik de draadjes af van de sokken van vorig jaar. Ik had alleen de draadjes aan de boord afgehecht zodat je ze niet kon zien op de foto.

Sokken SWC 2021

Ik draag de sokken dus niet...of het zou alleen in huis zijn. Ik vind ze vaak te warm in mijn wandelschoenen en als ze wat te wijd zijn dan loopt het niet lekker. Prima voor een klein rondje, maar niet voor het serieuze werk. Met wandelen heb ik tegenwoordig echte wandelsokken, met een goede pasvorm, verschillende materialen op verschillende plaatsen en vochtregulerend. Ik herinner me de Vierdaagse in Nijmegen in 2000 waar ik met dikke wollen sokken liep. Heel fijne sokken, maar o wat waren mijn voeten warm en moe 's avonds en 's nachts. Om mijn voeten te koelen lagen er natte washandjes op. Dat was in 2019 met de moderne wandelsokken niet nodig, maar nog steeds heb ik vermoeide voeten en duurt het even voordat dit weg trekt.

Patroon SWC 2021 cooling down

Dus kijk ik naar sokken/kousen die het herstel bevorderen en laat mijn oog vallen of compressiekousen. Die zijn er natuurlijk ook weer in soorten en maten. Zou het wat zijn? Laat ik maar eens een paar bestellen om te testen. Maar ga ik dan voor de wandelvariant (grijs, met merinowol) of voor de sportvariant (leuke kleurtjes, geen wol)? Zie voor de varianten https://www.stoxenergy.com/nl/. Onder een rokje zullen ze zeker goed staan.

Nu dus in afwachting van het sokkenpatroon. Wereldwijd zijn veel breisters ongeduldig aan het wachten. Voor velen een vrije dag morgen en dus tijd om te breien. Ik trek morgen mijn wandelsokken aan en ga 30 km lopen. Dat is althans het plan. Ik heb twee lussen van 15 km uitgezet vanuit huis. Dat uitzetten gaat echt supermakkelijk met de website van visitbrabant waar je met de wandelknooppunten zelf een route kunt samenstellen en exact de lengte weet.

Vroeg mijn bed uit morgen, dauwtrappen hoort immers ook bij Hemelvaart. Dat was vroeger spannend kan ik me herinneren: al om 7:00 uur door het bos lopen. Het voordeel van vroeg starten is dat het nog koel is en je 's middags nog wat tijd over houdt: voor het huishouden. luieren, de tuin of die sokken....

Tijdens het wandelen tijd genoeg om over een onderwerp voor mijn volgende blogje na te denken.

groet,

Françoise






No comments:

Post a Comment