Monday, September 2, 2019

Van alles en nog wat

Het weekend begon met een grote tas appels die ik van een collega mee kreeg naar huis. De appelboom van zijn buurvrouw heeft een overvloed aan appels en ze krijgen het niet weggegeten, geweckt, gebakken, tot moes etc.

Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen, de belofte was een appeltaart op maandag bij de koffie!

Het einde van de zomer nadert en nog even een  beetje zomer in huis gehaald, gewoon een bosje van de supermarkt, al een feest om dat bovenop de boodschappen te hebben liggen.
Maar natuurlijk voelt het nog niet echt als herfst buiten. Zeker zaterdag niet toen het een warme dag was en het goed toeven was aan tafel met een haakwerkje en de schone was aan de lijn en 's avonds alweer droog in de kast.
De zaterdagavond was voor de Efteling: de laatste zomeravond dat ze tot 23:00 uur open waren. We dachten niet dat we nog een rondje met de Bob zouden maken...onweer en regen zorgden ervoor dat alle attracties dicht gingen. En voordat de Bob dan weer droog gereden is...maar toen we er langs liepen waren ze aan het droog rijden en besloten we toch maar in het toen nog korte rijtje voor de ingang te gaan staan. 
Toen het hek open ging, ging er een groot gejuich op: nog een laatste kans op een ritje. Vanaf vandaag is deze achtbaan verleden tijd: onderdelen worden niet meer geleverd en dus is er geen onderhoud meer mogelijk. Maar er komt wel weer iets voor in de plaats, wordt vast ook weer leuk.
Alle bomen rondom de Bob waren al weggehaald, een beetje kaal ritje dus!
Zondag was de temperatuur in de tuin zeer werkbaar...en dus kwam er een tweede tafel. Voor deze tafel heb ik al het hekwerk gebruikt. Alle plankjes losgeschroefd en op een andere manier weer in elkaar gezet. Twee poten op maat zagen...beetje boren...en weer een mooie tafel. Je zou er ook op kunnen zitten: hoog bankje.
En toen was het tijd voor de appels: een klassieke appeltaart (altijd een succes met slagroom) en uit mijn boek Puur Zoet maakte ik de appelgalettes. Minder zoet, maar ook lekker met amandelspijs. De spijs gemaakt van amandelen en dadels...Als je eenmaal gewend raakt aan minder zoete producten hoef je van de echte zoetigheid maar een heel klein beetje, heb ik inmiddels gemerkt.

De appeltaart was vandaag schoon op en aangezien er nog steeds appels waren, hebben we vanavond nog maar even wat appelflappen gebakken. Bladerdeeg uit een pakje, dat dan weer wel...zelf maken is superlekker, maar ook veel werk, dat was nu geen optie.

En zo is het weekend weer opgevlogen, want ook gaf ik de keuken nog een goede beurt: koelkast schoon, magnetron, oven en vaatwasser...alles weer lekker opgeruimd, niet alles gesopt verder, daar was de dag dan weer te kort voor. Een goed begin van september. Volgende maand is het weer Opruimmaand met tips van Yourganize en het opruimen van de keuken is een soort aanloopje. Ik kwam er achter (lang leve Facebook) dat ik dit twee jaar geleden ook deed...en mijn uitdaging voor deze maand is om de keuken ook opgeruimd te houden. Ik ga altijd liever handwerken of een boek lezen dan de vaatwasser inruimen/uitruimen of nog wat afwassen, maar natuurlijk word ook ik er blijer van als het wel eerst gedaan is...
Vandaag is het gelukt! Het enige dat nog op het aanrecht staat zijn de appelflappen.

Groet,
Françoise

No comments:

Post a Comment