Sunday, September 29, 2019

Phlox en Anemone


Weer tijd voor wat werken in de tuin, maar dan moet je wel eerst wat planten "scoren". Samen met mijn moeder een middagje naar de Hessenhof in Ede, een biologische kwekerij. Ik was er een keer eerder geweest en wist dus inmiddels hoe het daar werkt. Lunchpakketje mee om na het rondje langs de moederbedden rustig te beslissen wat we zouden kiezen.
Nou dat was niet zo makkelijk, ze hebben daar enorm veel keuze. Ik wilde wel een paar phloxen...en ik ontdekte dat asters ook wel leuk zouden zijn. En ik was verrast door de Anemonen, die belandde dus ook op mijn lijstje. 
Anemone hupehensis "Alba"
We lazen de kaartjes bij de moederbedden, schreven de namen op en tijdens de lunch zochten we in de gids waar we ze zouden moeten kunnen vinden op de kwekerij. Spannend of ze er zullen staan, want we waren niet de enigen die door de gids bladerden, heen en weer liepen langs de moederbedden: zullen we die of die voor ons mini-landgoed....
Nou dat landgoed hebben we niet, maar een stadstuintje is ook al fijn.
Phlox paniculata Nachodka
Na de lunch, terwijl het goot van de regen, liepen we met kar en plu een rondje langs alle planten. Onze lijstjes waren nat en we speurden langs de bedden met planten. Vaak stond onze eerste keuze er niet tussen, maar niet getreurd over die missende Phlox, want er zijn nog wel 50 andere soorten.
Keuze stress....van alles eentje mee naar huis nemen zou ook erg leuk zijn.
Roze, wit, Russische achtergrond, fantastische namen.

En ook een Anemone ging mee naar huis. Nooit eerder geweten dat ik die echt prachtig vind! Nu dan ook in mijn tuin.
In mijn voortuin wemelt het van een gele Zonnehoed, daar mag dus nog wel een ander kleurtje bij!
Hoe bonter, hoe beter, daar wordt ik echt blij van. Alles mag door elkaar...net zo fleurig als een quilt.
Echinacea "Rozenrad"
Al met al was de buit nog best bescheiden. En was het vandaag lang genoeg droog om ze in de tuin te zetten, zonder dat ik zelf al te nat werd. En begon het toch te regenen: dan ging ik maar even de garage opruimen en ordenen. 
Inmiddels regent het al weer wat harder, fijn voor de plantjes en ik maak maar een ontwerpje voor een volgend randje van mijn breiavontuur: wel met een bloemetje natuurlijk.

groet,
Françoise

1 comment: