Monday, August 12, 2019

Vakantie #3

Vorige week was een relaxte week. Heel veel gedaan, maar het voelde zo relaxed. Zelfs de computer ging op standje vakantie en ik hield me met andere dingen bezig.
Dinsdag had ik vanuit Rotterdam een quilt meegenomen, die mijn schoonmoeder niet meer heeft kunnen afmaken. Mijn schoonvader zou het heel fijn vinden als deze quilt nog af komt en dan mee kan naar de boot, zijn eigen fijne plekje. De quilt was bedoeld voor aan boord.
En natuurlijk ga ik de quilt met voorrang afmaken. Alle blokken zijn klaar, maar er moeten nog heel wat biesjes met de hand tegen gezoomd (quilt-as-you-go methode)
Eerst maar eens bekeken hoe de quilt in elkaar zou kunnen. Een patroon zat er niet bij, dus alle blokken uitgelegd, geteld en een plan gemaakt. Er ligt nu een stapeltje klaar met biesjes. Ik kan vooruit.
Op donderdag in de vakantie was het weer tijd voor een dagje buitenshuis. We reden naar Phantasialand, er waren nog een paar achtbanen die we vorig jaar over hadden geslagen en Mr. X had er wel zin in om deze te nemen.
We genoten van een heerlijk ijsje. De presentatie was werkelijk prachtig. En terwijl de mannen in de rij gingen voor de achtbanen, zat ik lekker op een stoel op het grote plein, soms in de zon, soms een spettertje regen, met een luisterboek op mijn oren (ging net met de muziek op de achtergrond) en een breiwerkje in de hand.
Het was werkelijk geen straf om hier zo relaxed te zitten. Genoeg te zien op dit plein, groot en klein, op weg naar de volgende attractie, wachtend op mensen, in de rij voor een Sückerwatte (suikerspin) of popcorn.
Vrijdag was het wat meer een regendagje...maar dat was perfect om 's middags Xanders nieuwe fiets in elkaar te zetten (on-line bestellen betekent zelf monteren...). Ik was dus met inbussleutels, handleiding en schroevendraaier in de weer om een voordrager te monteren, handrem te monteren en af te stellen, zadel er in, stuur er in...en tot slot de standaard en de banden oppompen.
Jammer dat er niet nog een tweede was, die was vast een stuk sneller gegaan!
Op zaterdag was het tijd om (ook) de keuken in te duiken. Ik heb een nieuw bakboek waar aandacht is voor glutenvrij, lactosevrij en suikervrij (geraffineerde suikers worden vervangen door honing, ahornsiroop of iets anders...)
Ik bakte een cake met amandelmeel, dadels, banaan en cacao. Vervolgens maakte ik nog reepjes met dadels, walnoten en kokos. En tot slot abrikozen-sesambolletjes.
Als vet wordt in deze baksels kokosolie gebruikt. 
En deze alternatieven voor de traditionele patisserie zijn ook heerlijk. De kleur van amandelmeel is wat anders dan tarwemeel, dus dat is even wennen. Ook het zoete is net was minder, maar ik merk dat je daar snel aan went. Ik probeer al een paar weken om zo min mogelijk suiker te eten. In ieder geval die producten waarvan het overduidelijk is dat ze vol geraffineerde suikers zitten probeer ik tot het minimum te beperken.
Zondag gaf ik mijn moeder de gebreide shawl cadeau. Ik ben helemaal vergeten er foto's van te maken...dat moet ik dan nog maar een andere keer doen.
En op zaterdag was ik nog bij kwekerij Muijderman in Veldhoven. Dit was een tip van vriendin Hilde na mijn vraag op Facebook voor tips. En terwijl ik daar ronddwaalde en genoot van alle planten, zag ik opeens een bekend gezicht vanuit mijn ooghoek. En ja hoor, daar liep Hilde. Dat was te leuk. Helemaal niet afgesproken, maar wel heel leuk. We zeiden dat al die plantjes net zo verleidelijk zijn als de lapjes in een quiltwinkel. Genieten van kleur, verschillende vormen en er past een heleboel op de kar...Ik had geen echt plan, maar wel van te voren wat favorieten opgeschreven, maar ik heb me ook laten leiden en inspireren door wat ik daar zag.

Alle planten kreeg een plaatsje in de achtertuin, en alle namen staan genoteerd in een schriftje. Ben begonnen met een Excel bestand met afbeelding, naam, omschrijving, bloeiperiode, kleur en waar het staat in de tuin...Op naar het volgende stuk van de tuin en dan weer als beloning wat nieuwe beplanting kopen. O en natuurlijk bloembollen: narcissen en tulpen of zo...

Ik was vanmiddag erg blij met een uurtje regen: dat scheelde een ronde water geven.

Mijn vakantie is inmiddels voorbij...nog een laatste weekje schoolvakantie en dan volgende week weer in het schoolritme.

groet,
Françoise

2 comments:

  1. Mooie combinatie. Leuk een ´zonnehoedje´ in de tuin. Dat wordt vast een gezellige omgeving om lekker te lezen, breien, haken, patchen en tuinieren natuurlijk. Succes met de aanplant.
    Vr.gr. Anita

    ReplyDelete
  2. Super mooi bericht weer. Leuk om te zien wat je zoal doet.

    ReplyDelete