Wednesday, August 7, 2019

Vakantie #2

Een deel van de vakantie thuis doorbrengen is helemaal niet erg. Zo kom ik er toe om eens wat zaken aan te pakken die ik steeds maar uitstel. Eén van die zaken is de tuin. Nu had dat ook wel een reden: schouderblessure en de operatie aan mijn hand, maar dan nog...ik realiseerde me dat we dit hele voorjaar en zomer nog niet buiten hadden gezeten. Gewoon omdat een deel van het terras vol lag met tuinafval en het daardoor niet gezellig was in de tuin. Een doorn in mijn oog, dus ging ik liever binnen zitten.

Inmiddels zijn schouder en hand aardig bijgekomen van hun blessures en kan ik weer in de tuin werken. Ik ben gewoon maar grondig van start gegaan. Ik ben dol op snoeien, dus eerst moest de klimroos er aan geloven en vervolgens de klimhortensia...Bergen afval in de tuin, dus of we a.u.b woensdag thuis blijven zodat ik naar de milieustraat kan rijden om alles af te voeren.

Zo zag de tuin er maandagmorgen uit...en na een aantal uren flink doorwerken, gingen we 's middags naar de film: the Lion King, heerlijk even ontspannen. Blijft een mooi verhaal waarbij ik het niet droog houd.

Dinsdagochtend om 8.00 uur was ik alweer in de tuin te vinden: ook de klimop langs de schutting met de buren moest er aan geloven. Dat groeit maar door en door, neemt licht weg  en maakt het wat somber. Uurtje knippen en ook ook hier was het weer kaal. Stiekem mijn spierballen getraind met elke knipbeweging van de schaar.

Aan het einde van de ochtend reden we naar Rotterdam, dat blijft toch altijd trekken. De markthal en omgeving doen onze harten sneller kloppen...en als ik dan over de markt loop (dinsdag warenmarkt), dan herinner ik me de tijd dat de trein nog bovengronds reed en de kramen er onder stonden. Ik herinner met de kramen waar ik katoentjes kocht en de bossen tulpen, 3 voor weinig. Tegelijkertijd realiseer ik me ook dat we èch wel in de provincie wonen. Ik zie groenten en fruit op de markt waarvan ik het bestaan niet ken en niet zou weten wat je er mee kan maken.
Kijk ook lekker bij de markthal: frietjes van Bram Ladage. supervers en altijd snelle service. We zeggen altijd dat het  horecapersoneel van de Efteling daar eens stage moet gaan lopen. Het tempo waarmee bestellingen worden afgehandeld ligt enorm hoog.
En waar de een een frietje (o nee, patat op zijn Rotterdams) nam, nam ik een zakje Power mix. Geen toegevoegde suikers en zout...pure noten en rozijnen. Ook heerlijk.

Kijk hier ligt Madam Chanet, naast Kankoen, Chauwraya en Oker.
Bij de bibliotheek even gluren door het raam naar de boekinname. Achter het inname luik een lopende band die alle boeken sorteert en in de juiste bak doet belanden.
En dan is er thuis natuurlijk ook tijd voor een handwerkje (de shawl is af, maar nog geen goede foto's gemaakt) en lekker zittend in de tuin met een luisterboek, kopje koffie en dit haakwerkje zonder teveel getel is het goed toeven.
Kijk, want zo ziet het zelfde hoekje in de tuin er inmiddels uit (en zelfs deze foto is al weer gedateerd), daar schijnt heerlijk het ochtendzonnetje.
En al het tuinafval? Dat heb ik in drie ritten naar de milieustraat gebracht (kleine auto en heel veel groen), vervolgens nog een vierde rit met twee doorgeroeste barbecues, plastic speelgoed uit de zandbak en 10 mandarijnenkistjes die ik heb gebruikt voor zaaigoed.

Wow, zo tevreden. Nu met een plantengids en pen/papier aan de slag om een tuinbeplantingsplan te maken. Moet eigenlijk een maandje wachten met beplanten krijg ik als tip, eens kijken hoe ik dat dan op een zaterdag in mijn agenda ga plannen...dat kopen is een ding, maar het moet dan ook nog de grond in ...
Ga ik voorlopig nog even door met opruimen in de tuin...morgen zijn we weer op pad. Neem ik fijn een breiwerk mee voor in de auto en mijn plantengids voor als ik moet wachten bij een achtbaan waar ik liever niet in ga...gaat helemaal goed komen.

groet,
Françoise

2 comments:

  1. Ha ha Madame Jeanette op z'n Rotterdams.... hoor het de verkoper al zeggen met zo'n mooi accent. Een wel héél heet pepertje! Heb je het gekocht? Wat heb jij hard gewerkt in de tuin trouwens. Fijn om dan 's middag op pad te gaan.... begint jouw 'puber-in-de-dop' ook al van uitslapen te houden? Een fijne manier om de vakantie zo in te delen; zijn wij ook fan van. Geniet nog van het laatste stukje vakantie. Vr.gr. Anita

    ReplyDelete
  2. Leuk om te lezen je artikelen.

    ReplyDelete