Sunday, July 28, 2019

Il mistero di Firenze

Het begon met deze stoffen en het thema Florence. Italiaans dus...
Toscaans oranje en verder pittig groen en rood, basilicum en tomatensaus, of pistache- en frambozenijs. De quilt zelf is een verrassing...
Gisteren zette ik eindelijk de top in elkaar, opeens de geest om eens even een eindspurt in te zetten.
Hier onder de top, patchwork en applicatie. De quilt staat niet helemaal op de foto, een kwestie van quilt te groot of kamertje te klein: ik kreeg hem niet in beeld.
Ik ben zelf aangenaam verrast door de combinatie van het groen en rood, niet bepaald flauw te noemen.
Maar hiermee is de top nog niet klaar, er moet nog een applicatie komen, een mooi hekwerk.
Eerst per hek 20 A4-tjes aan elkaar plakken tot een geheel.
Daarna het hek voorzichtig uit het papier snijden (ik gebruikte een rolmes en een mesje), zodat ik het patroon kan overnemen op de stof. Niet vergeten om te draaien, want het patroon is in spiegelbeeld, er van uitgaande dat je Vliesofix gebruikt.
Maar de rest van mijn quilt is ook Vliesofix-loos, alles met de hand geappliqueerd en dat wil ik ook met het hek doen.
Als beide hekken klaar liggen is het zaak om er voorzichtig mee om te gaan, ze zijn kwetsbaar zo van papier en alle krullen haken zo fijn in elkaar.
Ik plak de stof met tape op de tafel en met een beetje uitkienen kunnen de patroondelen net naast elkaar. Met een wit potlood teken ik alle krullen op de stof en knip ik de stof rondom uit.
Vervolgens leg ik het complete hek om de ondergrond. Ik heb heel bewust de lap heel gelaten, dat is een stuk makkelijk schikken op de ondergrond. Vast gezet met veiligheidsspelden en ik knip de bovenlaag pas weg als ik er ga appliqueren. Eigenlijk zoals je dat bij de Mola-techniek ook doet.
Op deze manier is het hek wat steviger en makkelijker te plaatsen. Nu nog wat meters maken op een onmogelijk grote lap (ca. 160 x 230 cm).

En met dit proefblokje begon het. Hij is nog over, kan mooi dienen als etiket.
Nu eerst even weer wat breien, heb mezelf een kleine uitdaging opgelegd. Moet nog een klein stukje van een shawl en deze wil ik graag over 14 dagen af hebben. Nog 100 naalden te gaan, 4 draadjes afhechten en blokken. Moet lukken. Luisterboek aan en elke dag een stukje breien.

groet,
Françoise


1 comment:

  1. Zo fijn altijd als uitteken-, overtrek- en uitsnij/knip werk gedaan is. Kun je niet onderweg doen of even tussendoor. Houdt bij mij altijd de voortgang op. Maar als het dan eenmaal gebeurd is... dan kun je heerlijk aan de slag. Prachtige quilt met mooie kleuren. Ben benieuwd naar het resultaat. Succes met de sjaal ook.
    Vr.gr. Anita

    ReplyDelete