Sunday, January 2, 2022

De anatomie van de vulpen

Het eerste verhaal van mijn rode draad gaat over de vulpen. Niet over de kleuren inkt die ik de afgelopen tijd verzamelde met mijn kalender, niet over mijn collectie pennen, maar over de anatomie van de pen. Speurend op internet naar de werking van de pen en de namen van alle onderdelen, zag ik mooie tekeningen, websites vol uitleg en bedacht ik me dat ik dit jaar ook wil tekenen. Op Instagram zie ik prachtige illustraties met vulpen gemaakt, handgeschreven teksten in mooie notitieboekjes voorbij komen.

Detail: Anatomie van de nib

Er zijn mensen die boeken overschrijven, gewoon voor het schrijven (of hoelang doe ik met een penvulling) of tekenen...in een kleur of meerdere. Vaak doe ik dat wel op een kladje: het doodlen tijdens het zoveelste online overleg en soms zijn die hoekjes van mijn aantekeningen het meest inspirerende.

De anatomie van de vulpen

Inspiratie voor mijn tekening: https://www.lizsteel.com/

Website met meer vulpen informatie: https://www.gouletpens.com/

Een eerste begin

Best spannend dat tekenen (en het delen ervan), maar tijdens een wandeling gisteren hadden we het er over dat niet alles perfect hoeft. Het kan namelijk betekenen dat je er nooit aan begint. In de trant van: ik ga wandelen als ik de goede jas heb gekocht, ik ga een boek schrijven als ik een nieuwe laptop heb/mijn kamer heb opgeruimd/mijn kamer geschilderd is... Ik heb in ieder geval veel plezier beleefd aan het tekenen van de vulpen, het benoemen van de onderdelen, het zoeken naar informatie op internet, het inplakken in mijn RodeDraadBoek en daar mijn aantekeningen bij maken.

Deze laatste middag van mijn vakantie ga ik aan de slag met een omslag voor mijn A4 notitieboek. Lekker nog even rommelen tussen mijn lapjes...

Groet,

Françoise






4 comments:

  1. Het is vaak veel interessanter als het niet perfect is.
    Kies gezellige lapjes uit voor je omslag!

    ReplyDelete
  2. Precies niet alles hoeft perfect maar dat is soms best lastig. Ik houd van vulpennen en vind dat je tekeningen heel geslaagd zijn. Vroeger had ik een vulpen van Pelikaan en die schreef heel lekker. Nu ben ik al een aantal jaar op zoek naar weer een vulpen die net zo lekker schrijft maar dat valt niet mee.
    Ik ben benieuwd naar je volgende blz in je rodedraadboek.
    Groetjes Sandra

    ReplyDelete
  3. Interessant en ik vind dat je het knap getekend hebt.

    ReplyDelete
  4. Wat wordt een vulpen ineens een interessant ding! Ik heb er zelf nooit goed mee kunnen schrijven. Ik druk er te hard op, wil te snel schrijven, afijn het wordt een boeltje. En wat een leuk idee om een rode draad boek te maken.

    ReplyDelete