Sunday, January 16, 2022

Montblanc

Onder vulpenverzamelaars/liefhebbers zie ik een paar merken die regelmatig langskomen  en besproken worden. Eén van die merken is Montblanc. Mij zei het niet zoveel, behalve dat het buiten mijn vulpenbudget ligt. En aangezien ik niet echt een verzamelaar ben (in de zin van pennen als belegging) en ook nog nooit met zo'n vulpen heb geschreven, heb ik een pen van dit merk ook (nog) niet op mijn wensenlijstje staan.


Toch werd ik nieuwsgierig en ging op zoek naar meer informatie over deze pen en al snel was ik me in de geschiedenis aan het verdiepen en toen ging mijn hart toch wel sneller kloppen. Niet speciaal voor deze pen (ik weet nog steeds niet hoe deze schrijft of in de hand ligt), maar wel door de prachtig gegraveerde penpunten, het logo en het verhaal achter een merk.

De Duitse firma Montblanc ontstond in 1906, een tijd van innovatie en dus ook nieuwe pennen. De naam Montblanc ontstond toen gezocht werd naar een passende naam voor deze firma en symboliseert de hoge waarde die gehecht wordt aan kwaliteit en Europees vakmanschap. De Franse berg staat hiervoor symbool, zijnde de hoogste berg van Europa. Het logo verwijst naar de top van de besneeuwde berg. En inderdaad als je een foto bekijkt dan kun je de top herkennen in het logo van een ster met afgeronde punten.

Op de penpunten staan prachtige vormen: krullen, het logo, het getal 4810 (verwijzend naar de hoogte van de berg) en soms nog speciale afbeeldingen bij speciale edities.


Het logo lijkt ook wel op een bloem en de krullen op de penpunt doen met ook denken aan de machinaal gequilte lijnen in een quilt. En zo kwamen allerlei creatieve gedachten samen. Tekenen, quilten, stof, bloemen, het logo en een schetsje op papier. Ik ging aan de slag met zwarte stof en wit garen en "tekende" met stiklijnen de bloemen op de stof. Voor het bloemhart gebruikte ik knoopjes en zette deze vast met een rood draadje. Hiermee verwijzend naar de de voorloper van het merk Montblanc dat Noir et Rouge was. Dat klinkt wel chic en dat was ook precies de bedoeling.


Ook al heb ik de pen nog niet verder ontdekt, ik heb wel een mooie pot inkt! Gekregen uit een verzameling, Een mooie vorm en een kans om het logo van dichtbij te bekijken...en gelukkig ook een mooie kleur inkt. Inmiddels kan ik een Montblanc wel herkennen: het logo en de graveringen op de nib brengen me op het goede pad. Maar een verschil tussen het ene en andere Meisterstück uit de speciale edities zie ik niet. Wellicht dat dit nog eens komt in de toekomst.

Meer weten over de geschiedenis en visie? De filmpjes op de website van Montblanc zijn de moeite waard. Kun je meteen even de pennen bekijken van de klassieker in zwart tot een extravagante met veel glitter en goud.

Groet,

Françoise

3 comments:

  1. Ik heb maar één vulpen en daar schrijf ik al twintig jaar mee. Maar ik zou er best nog eentje willen en daarom vind ik jouw vulpen verhalen zo leuk en interessant. Het quiltje is enig. Leuk om de ene hobby met de andere hobby samen te voegen.

    ReplyDelete
  2. Ha Françoise,
    Wat leuk om zo'n enthousiast stukje te lezen over de montblanc-vulpen!
    Ik ben psychotherapeut geweest, en heb jarenlang elke dag mijn verslagjes met de vulpen in de hand
    Geschreven. Je had een paar betaalbare modellen, die heel prettig schreven, vond ik.
    De mijne was van dof alluminiumkleurig metaal. Ik heb ook nog een bruin exemplaar gehad met een echt gouden pen (ik herinner me geen bijzondere gravures)maar die ben ik helaas kwijt geraakt. De laatste jaren schreef ik vooral met een rotring vulpen, niet meer te koop. Dat is eigenlijk nog steeds mijn favoriet.
    Daarmee had ik je nu natuurlijk een briefje moeten schrijven, maar ja
    ....
    Ik volg je blogjes met plezier, hartelijke groet uit Amsterdam.
    Marian

    ReplyDelete
  3. ik heb er geen maar begrijp je verzamelwoede wel.

    ReplyDelete