Thursday, March 19, 2020

Thuis werken

Inmiddels zijn we vier dagen thuis aan het werk. Ik heb me geïnstalleerd in de woonkamer. Met een extra scherm en wat ruimte van de eettafel heb ik een fijne werkplek gecreëerd om te kunnen werken.
Het uitzicht is prima: de achtertuin, Er moet nog het nodige gebeuren, maar dat moet wachten tot het weekend. Ik kijk er maar langs en geniet van de vogeltjes, terwijl ik mijn dag zoet breng achter mijn laptop.
Ik denk steeds dat ik tijd heb om te handwerken nu ik thuis ben, maar dat is natuurlijk niet zo. Het zijn gewoon volle werkdagen... op tijd het bed uit en aangekleed om 8.30 uur aan het werk.

Natuurlijk is het anders thuis, er lopen nog twee mannen rond...Mr. X is blij dat vandaag het schoolwerk weer begon. Ze proberen het schoolrooster aan te houden. Liep vandaag niet helemaal goed, want opeens werd het 6e uur naar het 4e uur verzet. Maar aangezien het derde uur ook vrij was...had hij het niet in de gaten, want hij was lekker buiten met een voetbal. Dus Nederlands gemist.
Tja, niets aan te doen, dat hadden ze iets eerder moeten doorgeven. Maar geen paniek, iedereen moet wennen.

Manlief heeft al heel veel op zolder opgeruimd. Samen reden we gisterenmiddag naar de milieustraat. Het moge duidelijk zijn dat we niet de enigen zijn die aan het opruimen zijn geslagen. We stonden in een file: nog 25 wachtenden voor u. OK, er werden ook wat minder mensen tegelijk toegelaten als anders. Helemaal te begrijpen en uiteindelijk ging het nog best snel. Nu de eerste lading weg is, geeft het ruimte om de volgende lading te sorteren en morgen of zaterdag weg te brengen.

Belangrijk is het ook om af en toe een frisse neus te halen. Heerlijk even voor werktijd een rondje door de wijk. Er is zoveel voorjaar te zien in alle voortuinen. Morgenochtend maar weer even inplannen.

Natuurlijk is er wel wat tijd voor handwerken, ik haakte nog een blokje. Simpele kleine projecten zijn fijn om te doen. Veel kleur en snel resultaat. Alhoewel ik ook aan een nieuwe trui ben begonnen. Garen en patroon had ik al in huis. In het weekend maar weer achter de machine, wat blokjes van de Sparkling Pieces naaien: ik loop een paar dagen achter.
Ik ben blij dat ik er van houd om thuis te zijn, genoeg te doen met lezen, handwerken en het werk. Voorlopig heb ik genoeg voorraad om te handwerken, daar kan ik nog heel lang mee vooruit. Maar goed, dat heb ik dan ook gehamsterd in de afgelopen 20 jaar of zo...

Lastig is het om niet steeds het nieuws te volgen. Ik word er wat onrustig van. Het is niet nodig om ieder uur het nieuws te checken, maar ik vind het lastig om het niet te doen...moet mezelf er echt toe dwingen. Het feit dat alle media onder handbereik zijn tijdens het werken, maken het er niet makkelijker op. 
Het is fijn dat de supermarkt dichtbij is en dat er genoeg in de schappen ligt. Ik greep mis bij de risotto, had niet genoeg voor drie. Dus gas uitgedraaid en even een boodschapje doen. Gelukkig lag er genoeg in de schappen. Er wordt hard gewerkt in de supermarkten.

We genieten hier thuis van de tijd samen. Samen lunchen, samen eten en een filmpje kijken.
Gisteren voor het avondeten samen een uurtje naar buiten. Daar kwamen we veel mensen tegen die ook een wandeling maakten.
Natuurlijk hebben we ook onze zorgen. Ouders die kwetsbaar zijn en we gaan daar nu niet op bezoek: het blijft bij een telefoontje.
Maar gelukkig kunnen we genieten van de kleine dingen.
Ook de komende dagen zal de zon regelmatig schijnen, hoe fijn is dat.

Met groet,
Françoise




No comments:

Post a Comment