Monday, January 15, 2024

In goed gezelschap

Als je naar de Handwerkbeurs gaat (Houten afgelopen weekend) dan kun je dat het beste doen in goed handwerkgezelschap. Dan is er niemand die roept dat het nu wel genoeg is. Afijn, herkenbaar voor de meesten, denk ik zo.
Ik trakteerde mijn nichtje van 9 op een dagje beurs. Ze is ernstig besmet met het handwerkvirus (al enige jaren inmiddels) en heeft gelukkig een oma en tante die haar van de nodige voorraad voorzien.
Vooraf bekeken we vast welke workshops leuk zouden zijn om te doen (altijd in om wat nieuws te leren) en zo hadden we vooraf in de auto al een plan.
Eerst gaan inschrijven voor de workshop knoop borduren, dan alvast een workshop doen waar je zo kunt aanschuiven, dan een rondje langs alle winkels om te ontdekken en te bedenken waar we ons geld aan uit gaan geven. Etc.

We schreven ons dus om vijf over tien in voor de workshop Knoop borduren. Onderstaand het resultaat van een uurtje hard werken. We leerden een roosje borduren en ook het Franse knoopje kende hierna geen geheimen meer voor ons.
Voordat we de knoop borduurden hadden we ons al bezig gehouden met Mozaïek haken. We ontdekten hoe je dat patroon haakt, zoals in de deken die op tafel ligt. Hoe lees je het patroon en hoe doe je dat dan met vasten en stokjes en voorin en achterin in steken.
Hieronder het resultaat van een paar toeren haken. We maakten na drie kwartier plaats voor de volgende liefhebbers en struinden over de beurs. Dronken koffie en veel te dure chocomel…Voor meer dan 4,- euro verwacht ik iets met cacao en opgeklopte melk, maar geen opgewarmde Chocomel uit een pak. Maar de zelfgebakken koekjes die uit nichtjes tas kwamen smaakten prima en maakten de koffie compleet.
Er was genoeg te zien…lapjes, wolletjes, even proberen hoe je moet punchen. Garen dat eng aanvoelt, garen wat heerlijk voelt. Veel gehaakte beesten, poppen en andere frutsels. We keken bij het kantklossen, weven en spinnen (moeten we ook nog een keer doen), wolwinden en de vele borduurwerken met kruissteekjes. Hele kleine steekjes, wat grotere met wol of in plaats van garen diamond painting. We voelden aan draadjes, keken naar kleuren en moesten toen toch wel een keer beslissen wat we gingen kopen.
Kleine hoeveelheden is natuurlijk het leukste als je van alles wilt uitproberen. Dus van het meegekregen geld werden er lapjes gekocht, een paar strengetjes wol (en leuk dat je dan ook nog een verrassingstasje mag kiezen met nog een strengetje) en een pakketje voor een gehaakte teckel.
En natuurlijk kocht ik ook nog wat voor de buit van mijn nichtje: garens en naalden zoals bij de borduurworkshop gebruikt en een rits aan de meter, want je kunt leuke etuitjes haken met de geleerde techniek.
Voor mijn eigen verzameling kocht ik onderstaand boek. Ooit bezocht ik het huis van Beatrix Potter en sindsdien toch altijd een zwak gehouden voor haar werk. Deze patronen zijn echt prachtig, een feest om door het boek te bladeren.
En ik kocht een tambour naald (lunéville naald) voor heel fijn borduurwerk. Deze techniek is onderdeel van Broderie d’art, of te wel het haute couture borduren. Inmiddels al even geoefend, maar dat moet ik nog wel even volhouden voordat het echt wat wordt en soepel gaat. 

En toen werd het toch echt 4 uur en ging de beurs sluiten. We hebben deze beursdag optimaal benut, veel geleerd, veel uitgelegd en genoten. Zoals altijd kwam ik veel bekenden tegen (nichtje was gewaarschuwd) en ook vriendinnen die ik verteld had dat ik met mijn nichtje zou komen. Zo leuk: “O, is dit nu je beroemde nichtje?” Want tja, hoeveel mensen hebben een nichtje dat van haken, breien, borduren en naaien houdt? En daar een hele dag van geniet? We hadden allebei vooraf ontzettend veel zin en het was ook helemaal geweldig. We maakten maar een paar foto’s en stuurden die op de dag al door naar oma, want die was natuurlijk reuze benieuwd hoe dochter en kleindochter zich samen zouden vermaken, want ook oma is met dit handwerkvirus besmet…

Moe, maar voldaan zaten we in de auto op weg naar huis en bespraken nog uitgebreid het woord beurs. Want ja: je hebt toch ook een aandelenbeurs of een studiebeurs? Of een kledingbeurs waar een winkel naar toe gaat? Dus je hebt ook een beurs voor als je naar een beurs gaat? En dan gaan wij ook weer naar die beurs. En dan kun je ook je beurs nog mee nemen met het geld erin. Of je zegt knip, maar we waren het er over eens dat de meeste mensen hun geld toch in hun portemonnee zullen bewaren.
Ik houd van dit soort gesprekken en gezelligheid in de auto.
Buiten mocht het dan de hele dag grijs zijn, we hebben er niets van gemerkt: het was GENIETEN!

Groet, Françoise





7 comments:

  1. Wat geweldig leuk om met je nichtje te gaan! Zeker als ze op die leeftijd al zoveel interesse heeft voor handwerken.
    De eerste keer dat mijn dochter en ik gingen was zij net 16, en jarenlang zagen we nauwelijks leeftijdgenoten, pas de laatste jaren wat meer.(jongere kinderen overigens wel).
    Wat toevallig, dat boek kocht ik onlangs ook, de bedoeling is dat ik de diertjes ga breien en mijn dochter dan de kleding maakt.
    Enneh, is dat pakketje van een Teckel niet een borduurwerkje i.p.v. een haakpakketje?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nee, er is een haakpakketje voor een teckel en ook nog een borduurpakketje met een hondje dat ze kreeg van een lieve standhouder.

      Delete
  2. Wat een geweldige dag hadden jullie, een dag met een sterretje. Leuk!

    ReplyDelete
  3. Met heel veel plezier je verhaal gelezen, wat ben je een bofkont dat je zo'n geweldig leuk nichtje hebt!!!!!

    ReplyDelete
  4. Leuk verhaal. Ik heb op de beurs ook dat boek gekocht en ooit het huis van Beatrix Potter bezocht. Gelukkig waren jullie niet beurs en blauw geworden. Ik heb een achternichtje dat binnenkort 5 wordt, wie weet gaat ze over een poosje ook mee.

    ReplyDelete
  5. Weet niet of je er zaterdag was, ik wel en heb je in ieder geval niet herkent jammer. Wat je zegt het drinken was erg duur maar ik vond wel ten opzichte van Zwolle dat je veel plek had om te kunnen zitten. Zelf neem ik mijn boterham of in dit geval een wrap altijd zelf mee. Ik was alleen en dat liep ook heerlijk, snuffelen waar je wil etc... nog een rondje nog een rondje en dan beslissen wat koop ik. Ik vond het een leuke beurs.
    Groetjes Coby

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wij waren er op zondag. Brood hadden we inderdaad zelf mee, dan waren we ook optimaal flexibel in tijd!

      Delete