Saturday, November 11, 2023

Op naar Kerst

 Kerst lijkt nog zo ver weg, maar we hebben de weg er naar toe ingeslagen. Hier in het Brabantse wordt 11-11 volop gevierd. Elk jaar wordt de start van het Carnavalsseizoen grootser gevierd. De winkels in de binnenstad van 's-Hertogenbosch, of te wel Oeteldonk, zijn voor het overgrote deel vandaag gesloten. Dat was echt niet zo toen ik de winkel nog had. Ik las dat het pas vanaf 2010-2011 als een echt feest wordt neergezet en steeds meer groeit.

Quilten met de ruler

Mijn enige bijdrage aan deze feestvreugde is nog een nieuw embleem naaien op de jas van Mr. X. Hij is wel op pad en stond om 11:11 uur op de Parade om het seizoen te openen. Ik zat thuis heerlijk achter de naaimachine en verdiepte me in wat Adventsgebruiken. Ik blijf het interessant vinden hoe al deze gebruiken al eeuwen bestaan en ook om te ontdekken hoe ze zijn ontstaan. Wist je bijvoorbeeld dat het vanaf 11-11 nog 40 dagen is tot de kortste dag? En dat deze 40 dagen vroeger als vastentijd werden gezien? En dat dit later veranderde naar de adventstijd van 4 weken? En zo luidt 11-11 oorspronkelijk het begin in van een vastentijd, gelijk aan het Carnaval dat 40 dagen voor Pasen wordt gevierd.

Vandaag is het ook St. Maarten en dat betekent dat Sinterklaas onderweg is naar Nederland. Vanaf maandag is er weer een Sinterklaasjournaal (dat moest ik even opzoeken). Zou het ook dit jaar weer goed komen met de pakjes?

De plank voor het leegruimen...


Intussen ben ik ook aan het nadenken hoe ik de Adventstijd ga doorbrengen met al mijn handwerkprojecten. Ik heb mijn adventsquilt en dit jaar kan ik eindelijk elke dag een ornamentje ophangen. Ik heb nog een sjaal uit 2020 die af mag, nog sokken van de Sockmadness, nog winterse borduurprojecten en de adventstruitjes van Arne en Carlos. Met al die bestaande projecten kan ik nog fijn verder. Ongetwijfeld rollen er ook nog nieuwe patronen mijn mailbox binnen. Ik zag al een aankondiging voor een sjaal.

Mijn theekalender uit Denemarken van vorig jaar ga ik gebruiken om de ornamentjes in op te bergen. In elk laatje zit een mooi blikje en daar stop ik ze in. In de 4 grote blikken stop ik weekopdrachten, zodat ik mezelf wat op weg help. Ik kan me er al op verheugen enkele projecten af te ronden.

....de plank opnieuw ingericht.

Ik ruimde gisteren een plank leeg naast mijn naaimachinetafel om de kalender neer te zetten en het geheel aan te kleden in kerstsfeer. Blikjes (met daarin de kerstborduurwerken), sterren en lichtjes. Ik heb er vandaag al de hele dag met plezier naar gekeken terwijl ik het blok van de maand naaide.

DutchMQG: blok van de maand

En naast het blad van stof was het ook heerlijk weer om blaadjes in het bos te bekijken. Lopen is ook altijd fijn om na te denken en plannen te maken. Ik dacht na over de betekenis van de Advent, de oude gewoonte van vasten en eigenlijk mijn wens om wat kilo's kwijt te raken. De artrose in mijn enkel en voet is best hinderlijk (lees pijnlijk bij tijd en wijlen) en wellicht dat afvallen en een gezondere voeding helpt om de klachten wat te verminderen. Het gaat niet over, maar goed voor mezelf zorgen kan geen kwaad.

Blad met veel kleur

Mijn voornemens tot Kerst: zeer beperkt snoepen en niets meer eten na 20:00 uur 's avonds, elke dag een ommetje en vanaf 1 december een dagelijks blog. Over de dagelijkse plaatjes daarbij ben ik al aan het nadenken.

Groet, Françoise



No comments:

Post a Comment