Sunday, November 5, 2023

Kilometers

 De afgelopen anderhalve week zag ik heel wat asfalt van Nederland. Ik weet niet hoeveel kilometer het is geweest, maar het waren er best veel.

Het begon vorige week vrijdag met een rit naar Diever. Het was tijd voor een jaarlijks vriendinnen-quilt-weekend. Ik had de vrijdag vrij genomen om eerst het huishouden te doen en na de koffie naar het noorden te rijden. Een wandeling op de Veluwe leek me een mooie onderbreking van de 2 uur durende autorit. De regen kwam echter met bakken uit de hemel en een wandeling door het natte bos leek me behoorlijk deprimerend. Ik sloeg de afrit bij Loenen dus maar over en ging over op plan B: een bezoekje aan Hattem. Ik was daar nog nooit geweest en had gezien dat er een paar musea zijn en slenteren door een nat stadje leek me toch aangenamer dan het bos. Vast ook wel een kopje thee in de buurt.

En zo belandde ik in Hattem op een natte vrijdagmiddag. Ik slenterde door het dorp, zocht de droogte op van het Anton Pieckmuseum (lang leve de museumkaart) en bekeek zijn werk. Als regelmatige bezoeker van de Efteling (met ook een museum) was het zeer herkenbaar en een aangenaam rondje.


Ik wilde ook naar het bakkerijmuseum, maar daar moest je voor reserveren. Dat kon helaas niet meer had ik voor vertrek gezien..,toch maar een gokje gewaagd en als eenling was het geen probleem om ook hier een rondje te doen. Het was in het Noorden nog vakantie en dus druk. Leuke voorstelling en daarmee een leuke middag. Ik vervolgde mijn tocht, maakte in het weekend meters op mijn naaimachine en reed op zondagavond weer terug. Het resultaat van het weekend: een mooie kussenhoes voor Mr. X (met dank aan Maaike Bakker voor het speciale ontwerp. Het patroon is inmiddels ook verkrijgbaar in haar webshop: https://www.ateliermaaikebakker.nl/maaike/product/skien/

Op woensdag volgde een nieuwe lange rit. We gingen in Zuidoostbeemster een breimachine ophalen. Strakke planning, want ook nog iets met werken en een studie. Dus na de lunch naar het noorden, kopje thee en weer terug. Echter kregen we na een kwartiertje op de terugweg te zijn een telefoontje: een deel van het onderstel lag nog in de gang...Wij weer omgekeerd, onderdeel ingeladen en weer op weg. Je voelt het vast aankomen: toen was het een en al file.  Je gaat een half uur later weg en je doet er zomaar een uur langer over (en terug was al langer gepland dan de heenweg). We snapten nu ook waarom de A2 tussen Utrecht en Amsterdam zes banen breed is. Al met al werd het niets meer om nog naar school te gaan...gelukkig was het een les Engels in het kader van de Zuid-Afrika reis en waren we daarvoor ook op pad.

De dagen er na volgenden er nog wat gebruikelijke haal-en brengritjes naar het station. Vandaag reed ik nogmaals naar de Veluwe, weer in de regen, maar nu voor een Quiltbee van de Dutch Modern Quilt Guild. Er was een filmploeg uit Engeland en we vertelden over onze Round Robin Quilts. Klein clubje, maar heel gezellig. Weer bleven de wandelschoenen in de auto en na terugkomst besloot ik om alle spullen van de breimachine uit te zoeken.


Op woensdag hebben we de breimachine op de bovenverdieping van de geefster voorzichtig ontmanteld en zo in de auto gezet. Thuis geparkeerd in mijn naaihok, wachtend op het weekend. Ik kon daar met moeite mijn quiltspullen pakken vanmorgen en dat kon natuurlijk niet zo blijven. In een van de bakken zat gelukkig nog een handleiding en aan de hand daarvan kon ik de juiste accessoires bij de diverse delen van de machine zoeken. Ook was er een bladzijde "hoe berg je de machine op", deze kwam goed van pas. Interessant apparaat...Nadat ik de basismachine compleet had, zocht ik op internet naar de handleiding van een volgend onderdeel: de uitbreiding om boordsteek te breien. Die had ik snel gevonden en met de pagina onderdelen ging ook hier het sorteren vlot. De stapel is nu aanzienlijk overzichtelijker en ligt nu achter mij in het kantoor. Zo kan ik weer bij mijn naaimachine, want na dat weekendje weg, heb ik allerlei ideeën en plannen.

Genoeg kilometers gemaakt dus...nu tijd om te bloggen, nog een was op te hangen en houden we het weer in Oostenrijk in de gaten. Volgende week zit Mr. X in Oostenrijk en gaat hij de latten onderbinden. Afgelopen dagen viel er genoeg sneeuw (80 cm) op de gletsjer. Lang leve de storm, die ook regen en sneeuw bracht. De focus ligt voor hem nu dus even op Oostenrijk en daarna weer op Zuid-Afrika. Er staan wat acties gepland (evenement op mijn werk bijvoorbeeld) als hij terug is.

Mocht je nu denken: jammer dat ik geen breimachine had op zolder die ik kon schenken, maar ik zou wel iets willen bijdragen? Bijvoorbeeld omdat je al sinds 2008 meeleest op mijn blog en dus ook Mr. X groot hebt zien worden? En hem een warm hart toedraagt? En wil bijdragen aan het slagen van het Zuid-Afrikaproject? Dat kan!

Hieronder vind je een QR-code. Deze kun je scannen en vervolgens in je eigen bankomgeving een bedrag overmaken naar Mr. X. (en zijn voornaam begint dus echt met een X). Bij voorbaat dank.


Voor de komende week staan er wat minder asfaltkilometers op de planning. Ik hoop wat meer brei-en quiltmeters te kunnen maken.

Fijne week, groet Françoise

1 comment:

  1. Ik weet inderdaad nog dat hij als een klein hummeltje met stroken stof speelde in de winkel destijds😂en natuurlijk lees ik regelmatig jouw blog. Het ZuidAfrika verzoek is dus niet aan dovemansoren gericht. Hopelijk komen er nog meer donaties.
    Alvast een goede reis mr X!

    ReplyDelete