Sunday, December 18, 2022

Volop Advent

De laatste weken beleef ik dagelijks plezier aan mijn adventskalenders. Ik smeer beschuitjes met de jam en zet ‘s avonds een kopje thee voor Mr. X en mijzelf. Dat laatste is inmiddels een echte traditie.
Vandaag kwam daar nog een extra kalender bij. De Dutch MQG (dutch modern quilt guild) organiseerde een kerstswap. Dit jaar 7 cadeautjes verzamelen voor een van de deelnemende leden en dus ook een verrassingpakketje ontvangen. Zo als elk jaar zijn er spelregels, dit jaar: 7 cadeautjes waarvan minimaal 3 zelfgemaakt.

Leuk om mee te doen, al geeft het ook altijd weer stress: is het op tijd af, wordt het op tijd bezorgd en zullen mijn cadeautjes in de smaak vallen. Ik had in ieder geval veel plezier met maken en kopen. En was bijna vergeten dat ik ook nog een pakketje zou krijgen! Inmiddels al een week in huis en vandaag mocht dan het eerste pakje open. Een prachtige ster, meteen opgehangen voor het raam bij de lampjes en de ballen. ( ik heb het gewaagd om toch maar wat ballen op te hangen voor mijn ramen zoals elk jaar. Tot nu toe zijn ze nog een blik waardig getoond door onze katten).
Mijn pakketjes gingen vorige week op de post en waren er supersnel. Ik heb een thema aangehouden voor mijn maaksels. Kan er nu niets over zeggen…ik weet niet of de ontvanger mee leest. We volgen elkaar ook allemaal op Instagram. Dat is de plaats waar de dit delen. Dus wil je mee kijken? zoek dan op #dutchmqgkerstswap op Instagram.
Naast de thee en de jam heb ik ook de kalender van Soedidee en ben ik dus aan het borduren. Ik ben inmiddels bij dag 4…het zijn simpelweg te veel steekjes per dag om bij te blijven, maar het is echt een supermooi pakket. Een feest om uit te pakken en mooie patroontjes. Acht losse tafereeltjes die tot kerstballen verwerkt worden. Hieronder de eerste uit de serie.

Natuurlijk ben ik ook met de oude projecten bezig…beetje van dit beetje van dat. Breien gaat nu eenmaal iets makkelijker als je moe bent dan borduren. De steekjes zijn dan iets minder priegelig. Naast al die oude projecten ben ik al langere tijd bezig met de adventsgarens van Ateliersopra. Daar kon ik tot nu toe niets over delen. Best lastig: een telefoon vol foto’s en er niets over zeggen. Maar inmiddels heeft iedereen zijn kalender uitgepakt en ga ik de komende weken mijn project met jullie delen.

Het begon al ergens in januari toen ik met José aan het brainstormen was over kleuren en patronen voor haar nieuwe kalender. Hoe groot moet het pakket, welke patronen er bij, welke combinaties kan de klant nog kiezen etc.etc. Er komt heel wat kijken bij het samenstellen van een pakket…Om tot de kleuren te komen is inspiratie belangrijk. Het eindigde ermee dat kleine quilts van mijn moeder als basis voor de 4 pakketten hebben gediend. Je kon dus kiezen uit geel, groen, blauw en rood. Elk pakket een grote streng en 12 kleintjes.
Deze hoeveelheid is genoeg voor een sjaal. Het patroon vind je op Ravelry: https://www.ravelry.com/patterns/library/adventshawl-2022

Maar wat als je nu niet 1, maar 2, 3 of zelfs allevier de pakketten hebt? Dan kun je ook een deken breien. Met 1 pakket heb je genoeg voor een babydekentje en met alle vier wordt hij heerlijk voor op de bank. Als quilter dacht ik gelijk aan het breien van blokjes en tekende ik een logcabin deken met daarin alle 4 de kleuren. Het testen en rekenen kon beginnen. Daarover later meer.
Zo leuk als verschillende handwerktechnieken elkaar ontmoeten.

Op naar Kerst, met nog een week adventstijd en dan fijn een weekje vakantie. De eerste quiltafspraak ik inmiddels gemaakt…

Groet, Françoise

 

No comments:

Post a Comment