Sunday, December 4, 2022

Advent en voorpret

Voorpret kan zo fijn zijn! Vorige week ging ik met Mr. X naar de feestwinkel in ‘s-Hertogenbosch, want het wordt nu toch echt de hoogste tijd dat er een Carnavals jas wordt gekocht. Daar horen uiteraard emblemen bij: een grote voor op je rug, eentje van 2023 en die van je geboortejaar (die vissen ze gewoon uit een la). Eentje met de tekst Je moeder is de beste mag natuurlijk niet ontbreken…Anders komen die emblemen natuurlijk nooit op die jas!
Ook de grote oetel mocht mee naar huis. De jas hangt nu in de buurt van mijn naaimachine, in de kerstvakantie zal ik ze er op naaien.


Verder gaat ook hier de verwarming iets minder warm dan we gewend waren en eigenlijk is dat prima. Dekens en quilts genoeg om lekker onder te zitten op de bank of onder te slapen. Ook onze boefjes houden er van: hier zie je nog net de pootjes van Nacho, die ligt het liefste onder de quilt. Ook op het bed kruipt hij tussen dekbed en quilt. Oppassen dus als je op het bed gaat zitten…


Maanden was ik mijn Fair Isle ring kwijt. Ik vond deze vorige week terug in een bak met bolletjes…(zoiets verwachtte ik wel, maar ja welke bak…) Fijn om deze weer terug te hebben want die is handig bij het schaapjes breien. Ook fijn dat mijn naaihok weer een beetje verder is opgeruimd. Een vuilniszak vol met oude spullen kon ik weg doen en de loom elastiekjes verhuisden naar de dochters van een collega. Ik heb al diverse foto’s langs zien komen waar er druk mee geknutseld wordt.


En inmiddels is het alweer de vierde dag van de advent. Van voorpret nu naar dagelijkse pret. Ik eet beschuitjes met jam bij het ontbijt en neem ook een beschuitje mee naar kantoor. Klein potje in mijn tas en zo verleng ik de pret op de dag. Ook de thee is heerlijk en zit in prachtige kleine blikjes. Wat is dat een mooi verzorgde kalender en heerlijke thee. Genoeg thee voor meer dan 1 pot en dat doen we dan ook. Als traditie is er het dagelijkse kopje met Mr. X. Simpel, maar o zo leuk.
En dan die strengetjes borduurgaren…ook een feestje.


Ook verscheen vorige week het boek:
Nooit meer hard werken door Leonard Smit. Hier is door vriendlief het afgelopen jaar intensief aan gewerkt en nu dan in de boekhandel te verkrijgen. Een mooi cadeautje voor onder de kerstboom. Bestel het bij je plaatselijke boekhandel. Zij kunnen het voor je bestellen bij het centraal boekhuis…Of misschien ligt het al bij je winkel om de hoek. Een paar winkels die ik weet: Donner Rotterdam, Paagman Den Haag (op de Fred…voor de kenners), Gianotten Tilburg, Primera Vught, Bruna Vught, De Omslag Rosmalen, van Piere Eindhoven. Dat klinkt best goed toch?

En waar gaat het dan over? Nooit meer hard werken dus…Het gaat niet over de Staatsloterij winnen maar je werk zo inrichten dat je er optimaal plezier aan kunt beleven: dan beleef je het niet als hard werken. Een computer of machine die steeds hapert geeft irritatie en ergernis en laat je dan hard werken. Processen die niet goed zijn ingericht geven frustratie en ook dan kun je het ervaren als hard werken. Hoe kijk je tegen jouw werk aan en kun je daar, waar nodig, iets aan veranderen of het bespreekbaar maken?

Wellicht een mooi voornemen voor het nieuwe jaar? Ik hoef gelukkig nooit hard te werken, mijn werk is fijn. Mijn probleem is dat ik naast mijn full-time baan altijd tijd te kort kom voor alle dingen die ik ook nog leuk vind om te doen. Maar minder werken lost dat niet op…(denk ik).


Ik doe het dus met de tijd die ik heb. Dit weekend geen afspraken, dus alle tijd voor huishouden, sport en  handwerken. Ik installeerde me met laptop, IPad, telefoon en daglicht lamp aan de eettafel en ging genieten. Borduren, breien en schilderen. Een kopje koffie of thee onder handbereik en een luisterboek aan.


Op You tube volg ik de instructies voor een adventskalender. Vorig jaar al gezien, maar toen niet gedaan, maar nu de spullen te voorschijn gehaald en aan de slag. Elke dag een vakje van 5 x 5 cm meer niet. Het is maar een paar minuten werk, maar ook zo leuk om te doen.

En zo vermaak ik me uitstekend.
Breien kan uitstekend tijdens alle voetbalwedstrijden. Ik kan het dan meer dan genoeg volgen. En als Nederland speelt kunnen we erg goed voorspellen of Nederland scoort. De buren hebben een andere provider en daar horen we dus al gejuich als wij de voorzet nog te goed hebben. Soms een beetje jammer, maar ook wel weer grappig.

En als ik me toch nog verveel? Dan zijn er nog meer leuke adventskalenders te volgen, dagelijkse filmpjes op YouTube van allerlei mensen, (ik houd het bij die van Arne & Carlos) en natuurlijk nog heel veel projecten die niet af zijn. Ook is er een nieuwe Round Robin gestart van het Dutch Modern Quilt Guild, ik ga eens rustig nadenken over mijn startblok.

Groet, Françoise 


3 comments:

  1. Lekker bezig hoor. Al snap ik als noorderling niet wat een oetel is....(maar ja ik snap ook niks van carnaval) ben nu wel heel benieuwd hoe jouw carnavalsjas er uit gaat zien.

    ReplyDelete
  2. Oh en je vriend gefeliciteerd met zijn boek!

    ReplyDelete
  3. Wat je een hoop leuke dingen onder handen! Heerlijk om zo gevarieerd aan de slag te kunnen gaan en helemaal gezellig als de poes er dan lekker bij komt liggen!

    ReplyDelete