Thursday, December 29, 2022

Quiltdagje

 Eerder deze week zat ik uren op de bank met een breiwerk en een luisterboek en twee poezenbeesten. En het is heel gezellig als er de hele dag iemand thuis is en die dan ook nog eens op de bank gaat zitten. Helemaal languit, zodat er voldoende ruimte is om urenlang te dromen. Je snapt wel dat een tweede kopje koffie werd uitgesteld. Deze twee poezenbeesten hebben ons leven behoorlijk veranderd het afgelopen jaar. Soms lastig, maar vooral super gezellig en knus. Allebei houden ze van op schoot liggen, ze volgen je en zijn graag in de buurt.

Soms willen ze te graag helpen met breien (draadjes doorbijten, breinaalden testen) en dan kunnen er twee dingen gebeuren: 1. Ik leg mijn breiwerk weg, 2. De deur naar de gang gaat dicht met de katten aan de andere kant van de deur.

Dat laatste is niet alleen nodig als ik rustig wil breien, maar bleek ook vandaag toen er twee naaimachines op tafel kwamen en er gequilt werd. Die quilts waren echt reuze interessant en werden gecontroleerd. Maar quilten zat er op deze manier niet in, dus ging de kamerdeur dicht! En dat de hele dag. Schandalig gewoon.
Gezellig was het: samen met een vriendin lekker aan de slag aan onze projecten. Ik legde mijn adventsquilt onder mijn nieuwe machine en genoot van de steekjes en meer ruimte. Helemaal goed gekeurd voor het quiltwerk. Meteen weer wat oefenen met rulers, aftekenen of toch maar uit de vrije hand? Van alles en nog wat uitgeprobeerd, oefening baart kunst.

We deden een kleine poging tot een wandeling, maar besloten het bij een ommetje te laten en het bij de meters op de naaimachine te houden. Heerlijk quiltweer, maar wat is het grijs buiten. Inmiddels staat er nog maar 1 machine op tafel en zijn de poezenbeesten weer toegelaten tot de kamer. Eens kijken wat er gebeurt? Allereerst quiltinspectie, daarna lekker op schoot (dat past best als je aan het typen bent, ik wurm me er gewoon tussen) en daarna ga je gewoon op de quilt zitten, dan wordt daar in ieder geval niet aan gewerkt.

Ik bekijk dus maar eens even mijn blog en lees de laatste berichten van anderen. En ook ik kijk nog eens terug op 2022, waar we een prachtige reis maakten naar Canada, waarin ik veel sokken breide, minder verhalen schreef dan ik me had bedacht, maar waarin ik ook veel wel heb gedaan. Ik liep de Vierdaagse, maakte een paar quilts af en begon aan nieuwe projecten.

Ik ga op dezelfde voet verder in 2023: voornemens, verhalen, handwerkprojecten, dromen van dingen afmaken, aan nieuwe projecten beginnen, weer de Vierdaagse lopen en vooral genieten van alles wat ik doe. Nieuwe technieken leren, vriendinnen ontmoeten en fijn werken. Koken met Mr. X (quality time noemt hij dat).
Verder stoken we wat minder hoog (gelukkig genoeg dekentjes op de bank) en trekken warme sokken aan.

Als er straks geen poes meer op schoot ligt, hoop ik nog wat steekjes te quilten: het schiet zo lekker op…Morgen weer een fijne dag: weer een dagje handwerken met een vriendin en ergens lunchen. Ik ga ook eens even verzinnen welke projecten ik mee neem. Twee is wel genoeg. Eentje natuurlijk ook, maar je moet wel wat te kiezen hebben uiteraard!

Groet, Françoise


1 comment:

  1. Hi hi zo herkenbaar. Ik heb danwel geen poes maar een teckeltje maar ze wil overal bij. Zit met haar neus tegen het scherm van mijn laptop als ik blogs lees. Maar ook zo gezellig.
    Hoop zeker dat je doorgaat zoals in 2022.
    Fijne jaarwisseling, groetjes Coby

    ReplyDelete