Sunday, December 25, 2022

Kerstvakantie

Vrijdag was mijn laatste werkdag dit jaar. De meeste collega’s waren vrij en al met vakantie, of werkten nog een ochtend thuis. Een goed moment om het kantoor weer te ontkersten (alle ballen en lichtjes weer mee naar huis) en te zorgen dat alle, nieuwe elektrische bureaus van de juiste kabels en stekkerdozen werden voorzien. Ik reed even naar de bouwmarkt voor 13 stekkerdozen. Dat had ook voor heel veel kerstlichtjes kunnen zijn. Ik ga de planten water, leegde de prullenbakken en maakte het koffieapparaat schoon. Tussendoor handelde ik nog wat mails af en zorgde dat mijn mailbox ook opgeruimd was. Vulde tot slot mijn uren in en sloot het pand.

Vervolgens reed ik naar de Intratuin, ik had Mr. X nog een klein kerstboompje beloofd. Dit jaar geen grote boom in de woonkamer, geen idee hoe dat met kittens gaat…Maar de kerstballen voor het raam laten ze met rust, dus wie weet volgend jaar weer. Ook voor de woonkamer twee ienie mienie boompjes, straks nog even versieren. Het was heerlijk om even te dwalen tussen alle kerstdecoraties, lichtjes en groen. En om 17:00 uur was het er helemaal niet druk.

‘S Avonds met de benen omhoog en breien met de garens uit de adventskalender van José. Ik neem jullie even mee terug in het ontwerpproces. Eerst (natuurlijk) proeflapjes. Hoeveel steken? Hoe dik wordt het dan? En als ik nu eens met een dubbele draad brei? Wat weegt een vierkantje als het klaar is? En zo nog wat meer vragen waarvan het antwoord een rol speelt. De maat wordt immers bepaald door de omvang van het pakket…en niet andersom.

Een vierkantje, het hart van het blok. En alleen maar ribbels breien, hoe makkelijk wil je het hebben?
Onderstaand zit het eerste strookje eraan en zijn de steken opgenomen voor de volgende. Handig met ribbels: 1 ribbel is 1 steek, niet moeilijk.

En zo volgenden er nog vele probeersels en werd het plan gesmeed. Morgen meer. Inmiddels zal iedereen zijn pakketjes hebben geopend en kan ik alle kleuren uit alle pakketten laten zien… En aangezien het vakantie is, heb ik tijd en ruimte in mijn hoofd om mijn verhaaltjes op te schrijven.

Natuurlijk was er deze week ook nog de Kerstswap van het Dutch Modern Quilt Guild (DutchMQG)
Zeven dagen lang lieve en leuke cadeautjes open maken en met elkaar de resultaten delen op Instagram. Mooi om te zien wat iedereen weer bedacht en gemaakt heeft.

Buiten is het nog donker (kwart over 8) en ik bedenk wat ik deze ochtend allemaal ga doen. Vanmiddag gaan we naar familie en morgen krijgen we bezoek. Laat ik maar eens beginnen met het naar boven brengen van al mijn adventsprojecten. Het is inmiddels niet meer zo koud boven en prima om daar te zitten of iets even te pakketen. Ik kijk meteen even naar mijn adventsvorderingen…mmm, die zijn minimaal. De handwerktijd was te beperkt de afgelopen weken. Maar elk randje is er een en nog een hele vakantieweek te gaan. En wat dacht je van goede voornemens voor het nieuwe jaar?

Naast opruimen nog een salade maken en de spullen die mee moeten vanmiddag inpakken (bestek, meringues, een breiwerkje).

Een nieuw jaar voelt altijd als een schone lei, goede voornemens op allerlei gebied. De kans om weer opnieuw te atarten of zo. Ook mijn sportclub grijpt dat moment aan voor een challenge, 4 weken lang bijhouden hoe vaak je komt sporten, niet snoepen, veel groente eten en je laten meten vooraf en achteraf. Het gaat immers niet alleen om de kilo’s. Ik neem me voor om vooral weer te gaan wandelen: mijn enkel vind dat een veel beter idee dan stilzitten of fietsen. Er moet meer beweging in. Altijd lastig al die bezigheden die om mijn tijd strijden. Handwerken wint vaak. Er is maar één oplossing: een duidelijk doel. Dus heb ik besloten de Vierdaagse van Nijmegen weer te gaan lopen. De inschrijving is al aangekondigd en dat gaat dan toch weer kriebelen.

Dus als het dadelijk licht is, ga ik een blokje om en dan hoop ik dat er ook nog wat tijd overblijft voor eventjes achter de naaimachine. Ik kocht gisteren een nieuwe. Is dat geen mooi Kerstcadeau? Ik reed dus met een mooie schat in de achterbank vanuit Eindhoven weer naar huis en hield de auto’s achter mijn angstvallig in de gaten. Ik kocht mijn machine bij https://ingenaaimachines.nl/. Een prachtige, moderne zaak. Ik was er nog niet eerder geweest, al kende ik Inge wel. (Al heel lang, van toen we nog in Waalre in de sporthal stonden tijdens de EOQC).
Ik ben dus in mijn nopjes en heb een nieuw quiltproject in mijn hoofd, ook naar aanleiding van de BOM van het DutchMQG. Genoeg te doen in 2023 en deze vakantie!

Ik wens iedereen een fijne Kersttijd. Misschien heb je vrij en tijd voor alle hobby’s? Misschien moet je werken? Hoe dan ook, de dagen zijn anders dan anders. Geniet er van.

Françoise

 

3 comments:

  1. Heel fijne feestdagen gewenst en veel plezier met de nieuwe naaimachine.

    ReplyDelete
  2. Wat een mooi afsluitend blog van het jaar 2022.
    Ook voor jou en je gezin gezellige Kerstdagen en tot in 2023!
    groet Coby

    ReplyDelete
  3. Mooi blogje wens je fijne dagen toe

    ReplyDelete