Wednesday, July 28, 2021

Olympische Spelen en Oranje

 Door alle breiactiviteiten en de vele sport op tv was het er nog niet van gekomen Om de letter O Onder de loep te nemen. Wat past er nu mooier dan Oranje en de Olympische Spelen nu we vandaag historisch veel medailles hebben gewonnen? De O heeft Ook een mooie ronde vorm: de ringen van de Spelen, het logo van de Spelen in Tokio en de vorm van de medailles.



Het logo van de Spelen is meteen een lust voor het Oog van een quilter. Je kunt er zo een Ontwerp van maken. Voorlopig houd ik het maar bij genieten van al die sporten die langs komen. Sporten waar ik anders nooit naar kijk, die ik niet volg en wel erg leuk vind om één keer in de vier jaar te zien: Roeien, handboogschieten, schermen, zwemmen, judo, turnen etc.

Het wielrennen volg ik dan wel weer wat meer, dat is met de paplepel ingegoten. Bij elke mooie wedstrijd denk ik aan mijn vader die ook voor de buis zou hebben gezeten en je alles kon vertellen over de juiste derailleurs, verzet, aantal tanden op de bladen etc.

En als je het hebt Over sport: zelf ben ik sinds begin van de maand ook weer gaan sporten. Heel beschaafde fitness op een damesclub. Dus zeer gecontroleerd om blessures te voorkomen. Met als doel een betere algehele conditie, meer kracht en uiteindelijk wat minder kilo's. Meer bewegen, minder koekjes is het motto. Lastig hoor dat laatste: een koekje bij de koffie is heerlijk. En dat is met thuiswerken best lastig als er wel een koektrommel staat. Op kantoor heb ik daar geen last van: ik neem het gewoon niet mee. Dus hangt er thuis nu een briefje op mijn scherm: No cookies.


Bij het bedenken van allerlei woorden met een O kwamen we tot de Ontdekking dat er veel woorden zijn die beginnen met Op, Onder, Over en On

Op: Oplossing, Opleiding, Opluchting, Open

Onder: Onderwijs, Onderbuikgevoel

Over: Overdag, Overslaan, Overleg

On(t): Oneven, Onwijs, Ontmoeten, Ontdekken, Ontzag, Ontbijt

In het dierenrijk komen we de Olifant en de Ooievaar tegen. In de keuken: Oliebollen, Obliehoorns, de Oven en Opperdoezen.

Ze zeggen wel eens dat in Oorlog en Liefde alles geoorloofd is, maar de beste Optie voor de spelen is om het sportief te houden. De komende dagen kunnen we nog volop genieten van alle sport en natuurlijk wordt er Ondertussen gehandwerkt: van haken via frivolité naar breien:

Insteken, Omslaan, Overhalen en aflaten gaan.

groet,

Françoise


3 comments:

  1. Goed moment voor de letter O met oranje en de olympische spelen. Wij kijken ook naar van alles en nog wat wat in het dagelijkse leven niet kijken. Leuk om een beetje bij te blijven.

    ReplyDelete
  2. Mooie blog weer! En ja, toch weer bijzonder, de Olympische Spelen!

    ReplyDelete
  3. We kijken regelmatig naar de spelen en hier heeft het fietsen de voorkeur.
    Van der Poel dat was wel even schrikken, gelukkig heeft hij niks gebroken, ongelooflijk. De vrouwen, schitterend en Dumoulin is ook weer terug. Gisteren goud bij BMX, super!
    Evenals jou crea van deze week, ook een medaille waard 😉

    ReplyDelete