Sunday, August 15, 2021

De P is van Patchwork


 Natuurlijk wist ik allang dat de P van Patchwork zou zijn en ik verwachtte dan ook dat ik stipt op de juiste dag dit blogje zou schrijven. Het was vakantie en dus had ik alle tijd (en meestal schrijf ik in de vakantie elke dag een blogje). Dit jaar heb ik de laptop gelaten voor wat het was en alleen voor het hoogst noodzakelijke dit apparaat gebruikt (kaartjes voor Madurodam, Olympic Festival, Testen voor toegang en Panorama Mesdag en natuurlijk een breipatroon printen).

Al jaren is Patchwork belangrijk in mijn leven. Mijn eerste kennismaking was toen ik zes was en mijn moeder een sprei voor mij maakte met vierkanten, gespannen om karton. Ik heb deze nog steeds en koester hem. Vervolgens maakte ik toen ik 11 was een Patchwork speelkleed voor in de box van mijn zusje: vierkantjes van Laura Ashley, die kocht je toen kant-en-klaar.


Een volgende kennismaking was in 1992 toen ik met mijn moeder naar de Quilt Expo in Den Haag ging. Georganiseerd door een Amerikaans bedrijf. Ik denk dat mijn moeder toen lid werd van het Quiltersgilde en ik een aantal jaren later toen ik uit huis was. Vanaf toen ben ik helemaal los gegaan met lapjes. Ik ging op zoek naar winkeltjes, workshops en Patronen. Ik tekende zelf, zat achter de naaimachine en in 1996 werd ik redactielid voor Quiltnieuws. Wat heb ik in die jaren veel geleerd! Er volgde een winkel in 2001 (Quilterij in 's-Hertogenbosch) met lesgeven en Patronen schrijven. In 2013 verscheen er een boek samen met Maaike Bakker en was de winkel er niet meer...Jammer, maar de lapjes bleven wel in mijn Privéleven.


Er kwam echter ook weer tijd voor breien, haken en borduren. Het patchwork verdween een beetje naar de achtergrond, maar door het lesgeven en meedoen aan een Round Robin hebben de lapjes weer helemaal mijn werktafel veroverd. Ik maak frivolité randjes voor mijn Sunbonnet Sue blokken, heb net de rand gesneden voor mijn Sparkling Pieces en ook de achterkant voor deze quilt krijgt al vorm. Wat dat betreft is een thuisvakantie heerlijk. Buiten zitten was de afgelopen dagen niet echt een optie, er zijn vervelende kleine mugjes, die zelfs mij lekker vinden. Maar binnen is het goed toeven met alle lapjes en draadjes. En natuurlijk een Paar boeken, een breiwerk en een luisterboek.

Morgen Pak ik de werkdraad weer op. Helaas zit de vakantie er weer op.

Natuurlijk gaat de P niet alleen over Patchwork, maar ook over Portret, Passie, Poezen, Piano en Paddenstoel. Nog niet over Pensioen (dat duurt nog even), maar wel bijna over de Paralympics (ook leuk om naar te kijken met een handwerkje).

En is het nou Patat of Friet? We hebben er regelmatig discussie over met onze Rotterdamse familie. We hebben het volgende geconstateerd: In Rotterdam haal je Patat bij de snackbar en in Brabant haal je friet bij de friettent...Maar je kunt natuurlijk ook Pompoen, Paprika, Pasta of Pastinaak eten.


Als Efteling-fan mag Pardoes natuurlijk niet ontbreken in de opsomming, en o ja, Pasen en Pinksteren vallen nog steeds niet te gelijk.

Met Patchwork is het trouwens superhandig als je Precies kunt werken, zodat alle Puntjes netjes bij, en op, elkaar komen te liggen. Je kunt malletjes maken of Paper Piecen al naar gelang het Patroon.

Pfff, tijd om te gaan koken, iets met Patat (of toch friet?) uit de oven.


Tot snel bij de letter Q. Ik verheug me daar nu al op, want deze hoort voor mij echt bij de P.

Fijne week,

Françoise


6 comments:

  1. Mooi stukje over jouw patchwork geschiedenis. Heb je een heel eind gevolgd (blog?, lapjes- en/of blokken ruil?

    ReplyDelete
  2. Zo te lezen heb je al heel wat patchwork werkstukken gemaakt en je moeder ook, leuk om dat samen te doen.
    De bloem onder vind ik superleuk.

    ReplyDelete
  3. Leuk om te lezen hoe patchwork een rode draad in je leven is. Enne het is patat hoor (hier in Noord Holland).

    ReplyDelete
  4. Ha Francoise, leuk dat de rand om je diamantjes klaar ligt. ik herkende 1 stofje van onze diamant-ruilactie. Leuk. De mijne met 366 stuks is ook klaar en zelf machinaal op eenvoudige wijze doorgestikt. En wist je dat ik ook Rotterdamse ben van geboorte? Dus ook wij leven in een friet/patat discussie met Brabanders. De smaak blijft hetzelfde. Groet uit Eerghem, Evelyn Krijgsman

    ReplyDelete
  5. Wat weer leuk om te lezen! Ik ben heel benieuwd naar je blog over de Q, al weer ik vast het hoofdonderwerp al :-)

    ReplyDelete
  6. Wat heb je veel P-tjes gevonden, leuk. Ook bij mij schiet het patchwork is bij in, er zijn gewoon zoveel dingen leuk om te doen!

    ReplyDelete