Saturday, May 15, 2021

Jammer joh!

 Mijn weekje vakantie zit er alweer bijna op. Dat is reuze Jammer, want ik heb me prima vermaakt.


De letter J is best een lastige. Uiteindelijk liet ik de zoekmachine maar eens wat zoekwerk doen, want bij de tuin kwam ik niet verder dan Jasmijn, Juffertje in 't Groen en Judaspenning. Blijkt de lijst toch echt niet veel langer te zijn.

Vervolgens zocht ik in mijn hoofd mijn topografische kennis af, maar ook dat was beperkt: Japan, Jutland, Joegoslavië kon ik nog wel bedenken. Je ziet dat mijn kennis nog uit oude tijden stamt. Een rondje internet leerde me dat het aantal Nederlandse plaatsnamen met een J zeer beperkt is. Joure kende ik, de andere niet. De meeste overigens in Friesland.

Mijn mannen in huis gaan over de sport, dus in de auto gisteren bespraken we de sporten: Judo, Jagen, Jiu-Jitsu en Jeu-de-boules. En als je op zijn Engels gaat speerwerpen noem je het Javelin.

In mijn vakantie kocht ik een nieuwe Jurk, of anders gezegd: Japon. Een Jas hadden we afwisselend wel en niet nodig.

Bij de buren vandaag een Jubileum: geen Jarige, maar een 40-jarig huwelijk. Jeetje, dat is een hele tijd. Jammer genoeg niet echt mooi weer...


Een tekst die ik eerder deze week bedacht:

Geachte Jubilaris,

Van harte gefeliciteerd met uw Jubileum. Al lang in dienst, maar nog steeds het uiterlijk van een jonge, jeugdige Jongen. In uw hele carrière bent u geen Ja-knikker geweest...Binnenkort bent u Jarig en daarom Juichen we. Misschien nog een even Jodelen om de feestvreugde te verhogen.  Namens de collega's: Jaap, Jonas, Jan, Josephine, Jessica, Juliette en Jalmar nog een fijne tijd gewenst. Laten we ons glas met Jus d'orange heffen!

En altijd als ik aan het typen ben, komen er toch nog wat woorden in me op: Jumper. Die kan je natuurlijk heel goed breien, om toch nog maar even op handwerkpad te komen.


De foto's bij dit stukje zijn van de afgelopen week, waar ik vooral vakantie aan het vieren was door uit te logeren te zijn en in de tuin te werken. Mijn laptop is niet open geweest...dus nu maar eens de andere verhalen met een J lezen en dan al lezend te denken : O, dat ik daar niet aan gedacht heb! Zo leuk al die verschillende invalshoeken. Ik ga gauw de woorden opschrijven met de K die me nu te binnen schieten!

groet,

Françoise


6 comments:

  1. Ja ja tochmeer met een J dan je zou denken het stukje van de jubilarus is hilarisch. Leuk om er ook even uit te zijn mooie foto s

    ReplyDelete
  2. Moeilijke letter hoor, die J. Je hebt er nog een hoop gevonden!

    ReplyDelete
  3. Heerlijk zo'n vakantie en uiteindelijk heb je nog heel veel kunnen bedenken bij de j.

    ReplyDelete
  4. Nou, ik vind dat je nog best veel woorden met een J bij elkaar hebt gekregen; knap hoor!
    Jammer dat je weekje weg weer om is.... Maar toch lekker dat je even weg kon in deze tijd!

    ReplyDelete
  5. Erg leuk stukje, van de jubilaris, humoristisch geschreven.
    Lekker hoor zo’n soort vakantie, logeren is leuk en tuinwerk door de bank genomen ook.

    ReplyDelete
  6. Leuk hoor, je hebt toch weer heel veel J's bedacht!
    Groetjes uit Friesland!

    ReplyDelete