Sunday, May 30, 2021

Koekjes

 Vandaag was het tijd om Koekjes te bakken. Mijn nichtje van 6 kwam een dagje op visite. Van een oma erfde zij een naaimachine en het was tijd voor wat instructie. En misschien konden we dan ook wel koekjes bakken...ze had thuis gehoord dat ik les had gehad bij Robèrt van Heel Holland Bakt en de cupcake cup, dus haar vertrouwen was groots.

Nadat we eerst de naaimachine hadden getest en constateerden dat deze toch echt eerst naar de naaimachine garage moet voor een beurt, werd het deeg gekneed voor de koekjes. Het deeg moest daarna een uurtje koelen, dus kon ze mooi op mijn naaimachine de zoom maken in haar tricotjurkje. Tweelingnaald erin en twee klossen gemêleerd garen: dat is natuurlijk smullen.

De volgende stap was royal icing maken: roze, lila en geel...voor op de kleine koekjes. Samen leerden we ook. De eerste icing was iets te dun waardoor het vormpje wat uitzakte, maar bij kleur nummer 3 hadden we het onder controle en werden het mooie vormpjes. En hoe fijn is het dan dat er ook glitter in huis is om te versieren.


Wat was het een heerlijk dagje...was aan de waslijn en inmiddels al weer in de kast. Een jurk afgemaakt, 100 mini-koekjes gebakken en heel gezellig met een zesjarige gekeuveld tijdens alle werkzaamheden die we samen leuk vinden.

Hoe het toch kan dat we zoveel dingen hetzelfde leuk vinden? We bedachten dat het in onze tweede naam moet zitten: allebei vernoemd naar mijn moeder. Die was handwerkjuf en is quiltster, dus in huis altijd genoeg lapjes en draadjes om mee te werken. En wat kan mijn moeder genieten van een kleindochter die ook houdt van lapjes en garen.

Weer thuis werd er uitgebreid verteld over hoe je moet spoelen, wat je kunt doen met een tweelingnaald en dat als je gaat bakken je het beste eerst alles kunt klaarzetten en afwegen. Waarop haar vader verzuchtte: "Begint het nu al dat ik dingen niet weet, die mijn kinderen wel weten? Ze is pas 6!"

Als de machine weer helemaal fijn werkt, maken we een nieuwe afspraak. Er moet nog wel een quiltje komen...het juiste voetje zit al bij de machine!

Fijne week,

Françoise

5 comments:

  1. Talent van tante en oma en hoe gezellig zo n dagje samen. Knap hoor als 6 jarige al achter de naaimachine. Koekjes bakken altijd een feest voor kinderen. Maar ook voor mij ik ben ook fan van Robert leuk dat je daar les hebt gehad !! Ik heb de koekjes bijbel van rutger daar ga ik eens mee aan de slag

    ReplyDelete
  2. Wat gezellig en de koekjes zien er prachtig uit!

    ReplyDelete
  3. Leuk om zo samen bezig te zijn.

    ReplyDelete