Friday, April 30, 2021

Inkt en Inspiratie


De weken vliegen om en voor je het weet is het alweer tijd voor een nieuwe letter. Eerst even een paar foto´s van hoe ik mijn haaknaald nu vast houd.

Eerst, de haaknaald stevig vastgeklemd met mijn pink:

 

en nu, zonder pink te gebruiken:
 

En van haken naar de puntjes op de i.
Hieronder wat handgeschreven woorden bij de i.
Ik houd dus ontzettend van I
nkt in een vulpen...Ergens vorig jaar begonnen met verzamelen van vulpennen en bij elke pen hoort een passend kleurtje inkt. Dit kan in dezelfde kleur zijn of juist een contrastkleurtje. En al zit ik voornamelijk achter mijn laptop tijdens werk, al mijn aantekeningen maak ik met vulpen. Er liggen er een paar standaard op kantoor (niet op de foto), maar ik kies er elke dag nog een paar om mee te nemen. Bij thuiswerken zwerven er ook altijd een paar op mijn bureau en wissel ik door de dag heen van kleur.
Ik maak lijstjes in de ene kleur en streep ze door met een andere kleur. Bij mijn agenda zit een vaste pen en ook mijn notitieboek voor de letters heeft een eigen pen.
En als ik een nieuwe pen koop, kies ik daar ook een nieuw kleurtje inkt bij. Liefst kleine potjes, ik krijg ze niet leeg geschreven denk ik zo.

En van mijn vulpen/inkthobby over naar het handwerken. Daarbij denk ik aan woorden als;
Inspiratie en Intarsia.
Ik ben een patroon van Kieran Foley aan het breien (mysteriyKAL8) en daar komt een heleboel Intarsia aan te pas. Zojuist heb ik net een paar naalden gebreid met 58 afzonderlijke bolletjes. Elke bolletje heeft een paar meter garen, dat is genoeg...Maar het is een hele klus. Geen werkje dat je even in je tas stopt om mee te nemen.
Hieronder een Impressie van hoe het werk er uitziet. Alle bolletjes, lekker door elkaar.

Maar het is Interessant om te breien en dat maakt het zeker de moeite waard.

Zojuist was ik bezig met het beslag voor brownies (ja die van de B en met de C van chocolade), beloofd aan mijn tienerzoon, omdat hij morgen op de fiets naar zijn honkbaltraining gaat, zodat ik naar een vriendin kan. En die vriendin heet Inge, net zoals mijn moeder en het is mijn tweede voornaam.
En in de ogen van mijn tienerzoon, is vriendin Inge ook gekoppeld aan brownies, die bracht ze vaak mee als we hier een dagje gingen quilten. Haar bijnaam hier in huis als we even duidelijk moeten maken over welke Inge we het hebben, dan is zij Brownie-Inge.
Maar ze is vooral quilt-brei-haak-bak-vriendin. We hebben altijd veel om over te praten.
En o ja, ze houdt ook van vulpennen!

Intussen begint het hier heerlijk te ruiken in huis...

Voordat ik morgen op pad ga, eerst nog wat aan het Huishouden doen. Vorige week gaf is de keuken een voorjaarsbeurt en bedacht ik dat ik ook wel een heel blog over het Huishouden had kunnen schrijven. Het is tenslotte een noodzakelijk kwaad.
Maar in een schone, opgeruimde keuken was het goed bakken dinsdagochtend in alle vroegte.
Ik maakte zelf de oranje tompoucen en ik vrees dat onze smaakpapillen nu verwend zijn met vers bladerdeeg (verbazingwekkend hoe een pakje boter met water en bloem een luchtig, gelaagd baksel wordt) en hoe heerlijk zelfgemaakte banketbakkersroom smaakt. Van een deel van het bladerdeeg maakte ik kaasstengels en de laatste heeft nog net de volgende dag gehaald.

Fijn weekend,

Françoise













5 comments:

  1. Wat heb je een prachtig handschrift!
    Intarsia; ook dat ziet er prachtig uit! Ooit heb ik een trui zo gebreid,maar ik vond het niet fijn breien. Bij mij is het bij die ene trui gebleven, maar gelukkig heb jij er meer plezier in!

    ReplyDelete
  2. ik hou mijn haakpen vast zoals een soeplepel dus bovenhands, minder krampachtig voor mij

    ReplyDelete
  3. Een veelzijdig blog bericht weer, met héél veel gezelligheid en lekkere verwenmomenten.

    ReplyDelete
  4. Zo, dat ziet er zeker intrigerend uit, dat breiwerk!
    Het water loopt me in de mond nu ik over al die heerlijkheden heb gelezen :-)
    En wat een prachtige vulpennenverzameling!

    ReplyDelete
  5. 58 bolletjes om te breien! Tsjonge....dat wordt vast heel mooi en kleurig.

    ReplyDelete