Friday, April 2, 2021

G van Genieten

 Het voorjaar is Genieten met een Grote G. ik Geniet van elke nieuwe narcis en tulp in de tuin. In het najaar stopte ik een mix van tulpen en narcissen in de Grond. Met dus vooral Geen idee wat de kweker voor een moois in de zak heeft gestopt.

Ik loop dus meer keren per dag door de tuin om te zien of er weer een nieuwe soort in bloei is gekomen toen ik even niet keek.


Naast de bloembollen ontploft ook de rest van het Groen. Het Gras Groeit, mijn gezaaide Goudsbloemen zijn opgekomen en met mijn Gieter Ga ik al dat moois dagelijks langs. En daar waar eerst alles nog wat Grijs was, wordt de natuur nu Groen, Geel en Goud. De Magnolia bloeit en de Krentenboom staat op springen.


Geel hoort natuurlijk ook bij Pasen. Ik bestelde bij de kweker narcissen voor Pasen en vandaag, op Goede vrijdag, zaten ze bij de post: 10 bosjes, 10 verschillende soorten. Voelt toch wat raar, bloemen in een doosje, maar dan heb je wel weer eens wat anders dan het standaard bosje dat je hier kunt krijgen.


Eerder liep ik met mijn tiener 's avonds een ommetje. Even los van het computerscherm, even achter de schoolboeken vandaan (toetsweek). Het Geurde verrukkelijk al die bloesem op een zwoele lente-avond. Doet ook een tiener Goed die veel te veel thuis zit en waar de verleiding van het Gamen voortdurend op de loer ligt. Je maakt hem niet Gelukkig met het leren van toetsen, wel met Gamen en vooral daarbij ook eindeloos Gezellig online kletsen met vrienden in binnen- en buitenland.

Eerder deze week overhoorde ik zijn Frans en daar kwam het woord Gâteau langs, doet me meteen denken aan een borduurwerk met Franse taarten dat al een eeuwigheid in een la ligt. Dat ligt daar te wachten op betere tijden net zoals een werkje Grandmothers Flower Garden met kleine hexagonnen. Gelukkig is de la Geduldig en eet al het Garen Geen brood.

Genieten kan ik ook van Garen: klosjes, bolletjes, strengen, katoen, wol, synthetisch, dun, dik. Het maakt niet uit.

En waar ik geniet van mijn Garen, tienerzoon van het Gamen, Geniet de derde in ons Gezin van het Golfspel. Dat is echt zijn passie en werk: dagelijks anderen leren Golfen. En je raadt al wat er in een vakantie moet Gebeuren: Golfen. We zoeken altijd een plek waar een Golfbaan in de buurt is.

Het Gazon is onze tuin is niet zo strak gemaaid als een Green, maar zeker net zo Groen! op de Golfbaan dan weer geen Geraniums, Gladiolen en Goudsbloemen.


De meest Geweldige Golfbanen vind je natuurlijk in Groot-Brittannië, daar heeft elk Gehucht een eigen baan, maar de baan in 's-Gravenhage, de Haagse, heeft ook een warm plekje. En wist je dat er ooit in Den Haag een Graaf woonde? Maar dat is al een oude Geschiedenis...misschien draait hij zich wel in zijn Graf om als hij zou weten wat er nu allemaal in zijn stad (of eigenlijk dorp) gebeurt.

Natuurlijk zijn er nog veel meer woorden met een G, ik schreef er vandaag op het werk nog een paar op. Zomaar op een kladje, wel met Groene inkt in mijn vulpen. Het laatste woord dat ik opschreef was Garage. Met daarachter: opruimen. Een wat minder geslaagde combinatie, maar wel nodig.


Gelukkig kan dat wel wachten tot morgen, nu nog even op de bank met een spannend luisterboek (niet Griezelig of zo, wel een thriller) en dan ondertussen laat ik het Garen door mijn handen Glijden.

Geniet van al het Goede!

Groet,

Françoise

7 comments:

  1. Gezellig (g) blogje, ik miste het woord Granny maar gut als je erover nadenkt wat zijn er dan toch veel woorden die dan met betreffende letter beginnen he. Ik woon in het Haagse/Ypenburg en inderdaad wij worden omgeven door Golfclubs. Fijn Paasweekend

    ReplyDelete
  2. Gewéldig dat we mee mogen Genieten van al dat lentemoois in je tuin.
    Wat een lief Gebreid paaseitje.

    ReplyDelete
  3. Genieten is ook het lezen van je blogje. In gedachten liep ik mee door je tuin om al die mooie bolbloemen te bewonderen en maakte ik een praatje met de gamende tiener. De golfer probeerde me nog enthousiast te krijgen, maar ik genoot vanmiddag liever van een fietstochtje 😉

    ReplyDelete
  4. Wat een bijzondere narcissen, inderdaad genieten dat alles weer gaat bloeien.

    ReplyDelete
  5. Ik kan er geen genoeg van krijgen, al dat genieten in de natuur. Je hebt hele mooie narcissen!

    ReplyDelete
  6. Geweldig!
    En wat een mooie narcissen!

    ReplyDelete
  7. Ha, ik zat te wachten op de foto van je borduurwerk van Franse taarten.
    Maar je bloemen zijn ook mooi hoor ;-)

    ReplyDelete