Friday, January 22, 2021

Beginnen bij het begin: de letter B

 En terwijl ik de afgelopen weken met de letter B bezig was, schreef ik ook nog wat woorden bij de letter A en verheug ik me alweer op de letter C.


Maar eerst de B.

Op handwerkgebied kwam ik de volgende woorden tegen:

breien, borduren, beginnen, brioche, bedenken en (quilt) blok

Dat geeft al een heleboel inspiratie om eens goed om me heen te kijken en verbanden te leggen tussen diverse projecten. Zo borduurde ik onlangs op een breiwerk naar aanleiding van een Boek...


En zo beland je dan vanzelf bij de boeken met hun bladzijden en soms is het een bestseller. De bladzijden zijn gemaakt van papier en zo als je vast wel weet, wordt papier gemaakt van een Boom.


Als je naar buiten gaat, dan zie je in het bos de bomen (de beuk, de berk) met hun bast en bladeren. en op dat bospad loop je soms door de blubber: zorg dus voor stevige boots (even een uitstapje naar het Engels).

Ik houd enorm van lezen en dus van boeken: spanning, romantiek, breiboeken, quiltboeken, maar zeker ook prentenboeken. En in het kader van de letters is dit een zeer passend boek:

Het is een prachtig boek, waarin zoveel te ontdekken valt. Om een heel klein hoekje te benoemen bij de B: de bakker staat naast zijn bakfiets, want hij heeft een lekke band. In de bakfiets heeft hij brood, beschuit, baguettes en bagels. Daarachter behangende beren en bungi-jumpende bizons. Dit boek is echt een aanrader voor jong en oud en je koopt het natuurlijk bij je lokale boekwinkel. Als fan van al de boeken  van Charlotte Dematons kocht ik het afgelopen zomer tijdens onze vakantie.

Wat zijn voor jou bijzondere boeken? Een van mijn favoriete boeken is Brief voor de koning van Tonke Dragt. Dat heb ik heel vaak gelezen en het kan zomaar zijn, dat ik het op een zondagmiddag uit de kast pak en nog een keer lees...(en met heel vaak, bedoel ik dan ook heel vaak, wel meer dan 20 keer denk ik). Voor nu liggen er een paar andere boeken klaar.

Eén van de woorden met de B bij handwerken is de B van Brioche, en hoe leuk is het dat ditzelfde woord bij de keukentermen terugkomt...net zoals het woord Bloem in de keuken, maar ook in de tuin voorkomt en dan echt iets anders is. Ik heb me overigens nog nooit vergist, zo pluk ik geen bloem in de keuken of doe ik bloemen in het koekjesdeeg. Nog wat keukenwoorden: bakken, brownies, boerenkool, broccoli, borrelen, bereiden, boterham en beleg.


Verder kun je blij, boos, beroemd, berucht, bijzonder, blond, bloot, beroerd, begaafd en/of briljant zijn. Of wat dacht je ergens vreselijk van balen?

Komend weekend hoop ik dat ik lekker naar buiten kan, dat er niet te veel buien zijn, want ik zit echt de hele week binnen. Eerder deze week is de voordeur gewoon een dag  niet van het nachtslot geweest...hoe bizar is dat? Zomaar een dag dat er geen bezorger op de bel drukte...


Als we twee weken geleden wisten wat we nu weten dan was bij de letter A ongetwijfeld de Avondklok langs gekomen. Nu gaan we op weg naar de letter C...ik vrees dat we er niet aan ontkomen.

Dus wat ga ik komend weekend doen, hier in het Brabantse:

Brownies bakken met veel Chocolade!

Groet,

Françoise

15 comments:

  1. Wat heb ik heerlijk zitten lezen bij je! Geweldig hoe je verschillende dingen zo weet te combineren dat het heel vloeiend leest.
    Wat ziet je geborduurde breiwerk en spannend uit. Heb je eerst repen gebreid en die later gevlochten en daarna geborduurd?
    De boeken kende ik niet. Het prentenboek klinkt inderdaad als een heel mooi boek! Zelf lees ik tegenwoordig weinig. Ik heb een E-reader waarop vooral veel engelse boeken staan en die lees ik als we op reis zijn. Thuis gun ik mezelf geen tijd voor lezen; daar heb ik al te veel andere leuke hobby's en ja, dan moeten keuzes gemaakt worden.
    Ja de A van Avondklok en de C volgende week.... nog even en er kan misschien wel een Corona-alfabet gemaakt worden; dat zou bizar zijn....

    ReplyDelete
  2. Je breit allemaal vierkantjes: Entrelac heet deze techniek.

    ReplyDelete
  3. Wat een leuke uitwerking met heel veel B's, Mooie verbanden leg je, fraai woordenspel, genoot ervan

    ReplyDelete
  4. Piep wat heerlijk jouw “letters” tja als favo-kok denk ik ook aan “boter”... knuf

    ReplyDelete
  5. Ik vind je blog fijn om te lezen, heel erg leuk.
    Het boek van Charlotte heeft Sinterklaas bij ons gebracht.
    Ik denk dat dit boek ook wel eens op mijn blog tijdens de crea challenge ook te zien is.

    ReplyDelete
  6. Jij kunt toveren met woorden, heel leuk!

    ReplyDelete
  7. Wat een leuke blog, heerlijk om te zien en te lezen!

    ReplyDelete
  8. Leuk om zoveel te lezen en te zien en bij ieder is het anders hè.
    Het alfabetboek lijkt me leuk en voor nu ook handig.
    Blokjesbreien heb ik ook eens gedaan maar dan schuin. De brownietaart lijkt me heerlijk en die wil ik ook een keertje gaan maken.

    ReplyDelete
  9. Wat heb je hier een heerlijk verhaaltje van gemaakt. Yummie brownies, lekker!

    ReplyDelete
  10. Wat een verbindingen heb je gelegd! Prachtig om te zien en te lezen. Je geborduurde breiwerk vind ik heel gaaf.

    ReplyDelete
  11. Wat kan jij op een leuke manier schrijven.
    Je rijgt de woorden als een ketting aan elkaar.

    ReplyDelete
  12. Je schrijft heerlijk weg een aangename ervaring.
    Het breiwerkje ziet er erg leuk uit vooral ook
    door de toevoeging van de borduursels Op naar de
    letter C en succes met het bakken van de Brownies,
    goed idee met heel VEEL chocolade......

    ReplyDelete
  13. Je laat in je verhaal zien dat de B een prachtletter is. Wat een voorbeelden en mogelijkheden!

    ReplyDelete
  14. I look at your knitting with admiration ...
    Hugs, Carmela

    ReplyDelete
  15. Wat een leuk verhaal. Ik heb mijn helemaal ondergedompeld in de B.

    ReplyDelete