Tuesday, November 3, 2020

Tulpen en narcissen

 To plant a garden is to believe in tomorrow

Audrey Hepburn

Tulp Huis Ten Bosch (Famflowerfarm)

Afgelopen zaterdag bracht ik een paar uur in mijn tuin door. Ik zocht voor alle bloembollen een mooi plekje. Van hele kleine alliumbolletjes tot joekels van narcissenbollen. Schattige tulpenbollen en kleine krokussen. Ik ben zo benieuwd wat het allemaal wordt...

Een aantal dahliaknollen haalde ik uit de grond en heb ik opgeborgen tot het voorjaar. Ik heb er ook een aantal laten zitten, er zitten nog prachtige knoppen/bloemen in en ik ben benieuwd naar het verdere verloop. Bij de buren laten ze de knollen altijd zitten en daar komen nog elk jaar nieuwe bloemen, dus een beetje experimenteren kan geen kwaad.

Witte narcis Stainless (Famflowerfarm)

In mijn achtertuin is geen grote boom te vinden (wel veel struiken), dus heb ik ook geen blad dat ik in de borders kan verspreiden ter bescherming en verbetering van de grond. Goed voor allerlei beestjes...maar niet getreurd: op het schoolplein tegenover ons huis ligt genoeg blad, dus liep ik zaterdag daar drie keer naar toe om blad te halen. Nu zijn alle borders voorzien van een mooie laag bladeren in vele tinten en zitten de voorjaarsverrassingen verstopt onder een jas. En terwijl ik het blad uitspreidde hoorde ik een buurman druk in de weer met zijn bladblazer. Onze meningen over een tuin en hoe keurig hij moet zijn, lopen sterk uiteen, maar dat mag, verder is het een super buurman. Hij staat wel op de ladder om mijn dakgoot schoon te scheppen!

De meeste bloembollen kocht ik online, dat is net zo'n snoepwinkel als tussen de lapjes en bolletjes wol. De mooiste kleuren, vormen en formaten kom je tegen en vaak ook veel interessantere soorten dan bij het standaard tuincentrum om de hoek. Je moet altijd opletten, want het is zo gekocht, maar moet ook allemaal de grond in. Maar dat is dus gelukt en nu wachten.

Tulipa humilis "Red beauty", cadeautje van Hein Meeuwissen bloembollen

Er is nog genoeg te doen in de tuin: nog wat teveel gras tussen de tegels, potten opruimen en eens kijken wat ik nog heb aan zaaigoed. En als dat niet genoeg is? Dan kun je ook daar je hart aan ophalen op internet. Komend jaar wil ik gaan voor zaaien, eens kijken of dat een beter resultaat geeft dan afgelopen jaar.

Waar kocht ik al mijn mooie bollen:

https://www.meeuwissenvoorhout.nl/

https://www.famflowerfarm.nl/

Naast bloembollen in de grond zette ik er ook een aantal in een grote pot. Ik plantte ze in het midden en langs de rand staan nu viooltjes, zo blijft er nog genoeg kleur in de tuin. Kleur is er trouwens nog genoeg: de goudsbloemen en cosmea bloeien er nog lustig op los. Vooral het knaloranje van de goudsbloemen geeft veel kleur en kleurt overigens prachtig bij het herfstblad.

Het is jammer dat het nu alweer zo vroeg donker is, als ik thuis kom van werk is het alweer donker en is een rondje tuin niet aantrekkelijk. Op de dagen dat ik thuis werk kan ik natuurlijk wel even de tuin in. Terwijl ik wacht tot de koffie klaar is, is een rondje tuin zo gemaakt: even genieten van wat er nog groeit en bloeit en plannen maken voor het nieuwe seizoen.

Nu houden we het 's avonds maar bij de lapjes, ook daar genoeg bloemetjes te vinden!

Groet,

Françoise

No comments:

Post a Comment