Tuesday, November 17, 2020

Afvinken

 In mijn vorige blog had ik een mooi lijstje dat ik maakte voor mijn FinishFeestje. Afgelopen week kon ik 3 projecten afstrepen op dit lijstje. En had ik ook nog tijd voor projecten die niet op het lijstje staan...kortom: ik ben helemaal op dreef.


Het eerste project dat ik afrondde was mijn restjes kussen. Ik gebruikte de restjes van de Woodland deken (Attic 24) en gebruikte hiervoor het patroon van vierkantjes van dezelfde site: Little Coat Squares.


In het midden een blok van Jen Tyler: Sunday Folk Hexie. Ik wilde het patroon graag haken, maar niet voor een groot project. Op deze manier was het precies goed om mijn behoefte te bevredigen. Om de link naar het patroon hier op te nemen nam ik even een kijkje op haar pagina op Ravelry. Heel gevaarlijk, want ik zie nog zoveel meer moois...Prachtige bloemen in vrolijke kleuren. Ik moet er snel wegklikken of toch maar vast een aantal op mijn verlanglijstje zetten (voor ooit).

Het tweede project was het borduurwerk voor de quilt Snowballs van Cinderberry Stitches. Ik denk dat ik daar 8-9 jaar geleden aan begonnen ben en nu is dat deel dan eindelijk klaar. Ik heb er de juiste stoffen bijgezocht en bijgekocht, nu nog even nadenken hoe ik de quilttop ga maken. Het is een adventskalender, maar ik ben er nog niet helemaal uit of ik het oorspronkelijke ontwerp ga uitvoeren. Wordt vervolgd.


Het derde project was de shawl Slipstravaganza van Westknits. Prachtig ontwerp, dat in ruim een maand van de pennen gleed. Het heeft me wel wat nachtrust gekost, maar dan heb je ook wat. Het laatste stukje was even doorzetten: meer dan 900 steken op een naald. Dat is dus niet: "nog 1 pen...".


Verder naaide ik nog 25 diamantjes en zit de bies om een quilt (nog wel tegenzomen...dus hij blijft op het lijstje). Als ik het zo opschrijf een productief weekje. En ja, ik moest ook gewoon werken, koken en stofzuigen. Ik hoefde echter nergens heen...geen Textielfestival dit jaar. Dat deed ik gewoon thuis vanachter de computer. Ook dat kan gezellig zijn als je samen met een vriendin een kijkje neemt en stofjes bestelt. We zagen achtergrondfilmpjes die we op een echte tentoonstelling niet gezien zouden hebben en konden toch de kunstwerken bekijken en de winkels online bezoeken. Ik vond het een goed alternatief in deze tijd en ik kan me voorstellen dat dit een blijvende aanvulling is tijdens een echte beurs...Natuurlijk heb ik de echte kunst gemist, er langs slenteren, met mijn moeder koffie drinken en lunchen, spontane ontmoetingen, bijpraten, lapjes aaien en met aankopen in de tas naar huis. Maar nu kon ik in vier dagen genieten, nog eens langs de kunst, de winkeltjes en op deze manier inspiratie op doen. Ik hoop dat het de winkeliers ook wat opgeleverd heeft!


Ik bezocht niet alleen het Textielfestival dit weekend, ik ging ook (online) naar de Opera. Opera Zuid had een livestream met werk van Poulenc en Ravel. Ik vond het verrassend. Bij opera denk ik aan rijke gewaden, Wagner en veel bombarie. Dat was in dit geval helemaal niet: modern en fris. En ondertussen dronk ik een kopje koffie en had een handwerkje er bij. Ik vond het een perfecte zaterdagavond. Op https://classic.nl/livestreams vind je meer live uitzendingen van diverse orkesten. Weer wat ontdekt.

Naast al dat handwerken (zitten) en werken (ook zitten) is het ook nodig om in beweging te komen, dus liep ik zondagochtend al vroeg (8:15 uur) buiten in de ochtendzon. Dat maakte dat de dag heerlijk lang was en toen de regen 's middags tegen de ramen kletterde ik lekker achter de naaimachine zat.


De laatste tijd heb ik Netflix  niet zo gevolgd, maar gisteren ontdekte ik dat het nieuwe seizoen van The Crown gepubliceerd is...ik ben dus weer een paar avonden onder de pannen en neem ondertussen de volgende projecten van mijn lijstje onderhanden: de Dahliadeken en de tweede mouw van een trui. (ter info: ik ben bij de mouwen begonnen voor deze trui...dus nee, niet bijna af...maar een mouw is ook een goed doel).

groet,

Françoise


1 comment:

  1. Nou dat kan je wel productief noemen ja. Supermooi je gehaakte kussen.
    Geniet van the crown!

    ReplyDelete