Tuesday, October 6, 2020

Oktoberzaken

 Wat bedoel je met Oktoberzaken? Nou, er zijn van die dingen die steeds terugkomen in een bepaalde maand. Zo hoort bij oktober D'ruitdaging van mijn goede vriendin Hilde. Elk jaar organiseert ze dit opruimevenement. Elke dag een kleine taak om spullen in huis te ordenen en op te ruimen. Het kan een keukenla zijn of het uitzoeken van medicijnen. Soms een spelletje met een dobbelsteen...de dobbelsteen bepaalt hoeveel je moet doen en hoe vaak je dit moet herhalen (leg 3 dingen op de juiste plek in huis en herhaal dat 1 keer, of 6 keer als je pech/geluk hebt). Ontzettend leuk, leerzaam en nuttig, elk jaar weer.


Wil je meedoen? Ga naar haar website: Yourganize voor meer info. De dagelijkse opdrachten kun je vinden op Facebook: Yourganize Ik kan het je aanraden. Ook dit jaar doe ik weer mee met tot gevolg dat ik het afgelopen weekend een soort van interne volksverhuizing op touw zette. De logeerkamer is sinds maart gepromoveerd tot Het Kantoor...bed eruit, bureau er in. Dat was het wel zo'n beetje. En hoe meer ik daar zat, hoe meer ik ontdekte dat het een fijn plekje is, dat de laptop niet meer een vast plekje in de woonkamer hoeft en dat Het Kantoor nog wel meer kantoor mocht zijn. Dus wil ik daar meer kasten voor ordners uit mijn Naaihok. En als ik een kast uit mijn naaihok dan verhuis naar Het Kantoor, dan kan dat ladenkastje uit de woonkamer weer naar boven om als snijtafel te dienen. In het ladenkastje allerlei handwerk dat onderweg is, dus hoort het ook meer thuis in mijn Naaihok dan beneden.



Zo geschiedde...

Eerst moesten er twee kasten leeg: en waar laat je al die spullen dan? Nou gewoon op de vloer voor de werktafels. Hemeltje lief wat een puinhoop ontstond er toen...Dit speelde zich allemaal af op zaterdagavond...O ja, ook dat ladenkastje vast naar boven; nu waren we met z'n tweeën. Ladenkastje moest leeg: alles in de woonkamer op de grond.

 

Zondag had ik dus geen keus: al die spullen moesten op hun plaats. Het doel was om 's avonds achter de naaimachine te kunnen zitten en ook het kantoor moest opgeruimd zijn. Al werk ik deze week niet thuis: het moet wel mogelijk zijn. Stel dat er een loopneus of kuchje langskomt! Wat een klus...maar ook leuk. Vergeten schatten kom je dan tegen: wat zat er ook alweer in dat blikje? 

Het is gelukt. Alles heeft weer een plekje naar mijn zin en er is ruimte in mijn hoofd voor van alles en nog wat. 

 

Naast opruimen deze maand heb ik ook op mijn agenda gezet: machinaal quilten. Er liggen nog zoveel tops en ik ga volgende maand lesgeven bij Wietske in Den Bosch. Tijd om deze lessen voor te bereiden en mijn vaardigheden nog weer eens kritisch onder de loep te nemen. Als eerste is er een kleine quilt aan de beurt, die ik afgelopen vrijdag dubbelde en nu klaar ligt voor de volgende stap. Het rijgen was zo gebeurd: gezellig tijdens een quiltbee voor 2 waarin we heerlijk hebben bijgepraat, nog wat lapjes ruilden voor diamantjes en we show&tell hielden. Altijd leuk als je meer hobby's deelt dan alleen quilten: haken en wandelen kwamen ook langs.

 
Als derde oktoberzaak is er een nieuw project: de mysterie KnitALong van Westknits. Deze begint aanstaande vrijdag en voordat ik daar aan mag beginnen moet ik van twee andere projecten een stap hebben afgerond. Even de focus op deze twee projecten. En het helpt echt, want beide doelen zijn bijna behaald. Dat gaat lukken voor vrijdag!

En als vierde oktoberzaak: bloembollen. Dit jaar ga ik allerlei bloembollen poten: sneeuwklokjes, krokussen, narcissen en tulpen...De laatste bestelling komt deze week binnen, dus komend weekend wordt het buiten werken...en daarna wachten op het voorjaar.

Als ik het zo teruglees, heb ik heel veel gedaan dit weekend (en dan was dit nog niet eens alles)

Wat doe jij deze maand? Ook aan het opruimen? Misschien een nieuw project?

groet, Françoise

1 comment:

  1. piep
    wat een heerlijk opgeruimd blog, :)
    Ik heb bij het wisselen van mijn garderobe exht heel veel kleding weggeven aan “een fijn organisatie in ons dorp” (had al wel wat nieuw gekocht.. dus niet echt massa’s plaats gemaakt maar toch een goed gevoel.

    Verder een lekkere sjaal beginnen haken en verder met mijn Coralia quilt

    Knuf

    ReplyDelete