Sunday, June 28, 2020

Zomers in de tuin

De afgelopen tijd besteedde ik al veel tijd aan de tuin. Er werd gezaaid, gewied, gedacht, geplant en de schop ging deze week in het grasveld. Nou ja grasveld. Het was een combinatie van mos, onkruid, gras, kale plekken en het was daarnaast ook nog erg heuvelachtig.
Daar waar de glijbaan was, was eerst een kuil aan het einde en daarna een heuvel... Ook daar waar de schommel was, was een kuil ontstaan.
En dat gras, dat stelde dus echt niets meer voor.
Dus elke keer als ik met een kopje koffie in de tuin zat, was ik aan het bedenken hoe dit weer een "gazon" kan worden.
Zaaien? Maar als dat niet opkomt, zoals ook met al mijn bloemenzaad is gebeurd (ik zie er bijna niets van terug), dan zitten we lang met een kale vlakte?
Graszoden dan maar? 
Eerst maar eens wat rondgeneusd bij leveranciers. En wat ik ook kies: eerst moet de 18 vierkante meter omgespit worden. Alle onkruid eruit, mos eruit etc.
En alhoewel het natuurlijk eigenlijk veel te warm was vorige week heb ik elke dag een stukje gedaan.
De zoden konden goed drogen en mijn streven was om ze hier weg te hebben voordat het weer ging regenen.
Tussen het spitten en egaliseren door even met de laptop buiten, beetje mijmeren boven het toetsenbord en de mail wegwerken. Ik geniet van mijn snellere laptop.

Ik breide wat aan mijn Coronalapjesdeken van Naantje Knit. We zijn nu bezig met een rand. Allerlei steken die wat variëren in breedte: daar heb je in de rand niet zo'n last van.
Deze week stond Brioche op het programma. De basis daarvan beheers ik al, dus dat was een makkie. En de rand mocht samen op de foto met de werkstukken waar ook brioche in zit.
De Starflake van Stephen West en de Ferngully Tam van José Visser.

Later in de week was het veel te warm om te breien, een patchworkje ligt dan beter in de hand.
Komt dat tenminste ook nog eens een stapje verder.

Vrijdag aan het einde van de middag zag mijn tuin er zo uit. Wat een verschil met eerder deze week.
Het zweet gutste echt van mijn hoofd, mijn bril gleed van mijn neus door het zweet, maar er werd veel regen voorspeld, dus ik moest even door.
Een uur voordat het noodweer losbarstte was ik klaar! Het was een perfecte test of ik alles goed had aangestampt. het vele, vele water liep goed de grond in. Geen kuilen of wat dan ook. Nog een beetje egaliseren en dan kunnen donderdag de graszoden er op.
Donderdagochtend tussen 8 en 9 kan ik ze ophalen, dagje vrij genomen om ze te leggen.

Als quiltster heb je natuurlijk zo bedacht hoe de stroken zoden moeten komen te liggen, zonder al te veel snijverlies. En ik hanteer de methode die je ook gebruikt bij het leggen van laminaat. Het stukje wat je aan het einde overhebt, gebruik je in de volgende rij aan het begin. Zo komen naden nooit bij elkaar.
Het perfecte weer voor donderdag is dus: 's morgens droog en 's middags regen.

Inmiddels heeft Mr. X vrij/vakantie. Het eerste jaar op de middelbare zit er op. De boeken zijn ingeleverd, de nieuwe boeken zijn besteld. 8 weken vrij tot het nieuwe jaar begint. Lekker uitslapen, gamen, zwemmen met vrienden en relaxen.

Voor mij nog geen vakantie, dat duurt nog een paar weken. Maar thuiswerken met mooi weer geeft ook wel wat vakantiegevoel. Ik combineer het met een paar dagen naar kantoor: 2 keer per week op de fiets, goed om weer wat meer te gaan bewegen.

Fijne week en natuurlijk laat ik later in de week de resultaten van het "gazon" zien.
Françoise

1 comment:

  1. Wat goed dat je dit zo mooi is gelukt ondanks de hitte, wat een klus. Succes donderdag.

    ReplyDelete