Sunday, February 16, 2020

Dagelijkse handwerkdosis

Handwerken is voor mij net zoiets als ademhalen: het hoort bij mijn dagelijkse bezigheden. Ik brei een paar naaldjes, haak nog eens een blokje, appliqueer een paar draadjes en zet wat vierkantjes aan elkaar. En soms doe ik dit allemaal op een dag. Ik houd nu eenmaal van afwisseling en ook voor mijn lijf is het beter als ik niet uren achter elkaar de haaknaald vast heb of de dunne breinaaldjes.

En dus heb ik veel projecten onderhanden. Eerder breide ik de adventsbreirol van resten. Ik gebruikte katoen van onbekende herkomst en onbekende merken, maar natuurlijk zijn die nog lang niet op. Alle vage bolletjes (echt, met rare kleuren) en restjes liggen nu bij elkaar en worden verwerkt tot blokken en ik wilde ook wel eens tunisch, entrelac haken, dus ook daar startte ik mee.
Hier vier blokken van de Bláithín Blanket van https://www.anniedesigncrochet.com/. Mooie bloemen blokken, ik maak ze van rare combinaties (ik vind ze raar...), maar ze worden zo leuk! Juist omdat ik niet teveel nadenk over de kleurcombinaties.
Verder was er ook tijd om achter de naaimachine te zitten (ondertussen schaatsen kijken)...mijn bakken met restjes staan nog pontificaal rondom mijn stoel en ik vis er allerlei stofjes uit. Eerst kijk ik of het stofje groot genoeg is voor een diamantje...Vervolgens snijd ik vierkantjes van 5 x 5 cm of een veelvoud daarvan om simpele, kleurige blokken te maken voor een nieuw restjesproject. Soms heb ik een restje in handen dat te smal is, maar als het dan nog wel 3,5 cm breed is, kan dit restje nog in mijn andere restjesproject met nine-patches. 
Weer andere stofjes belanden op een van de stapels: terug in de doos waar ze horen (waren eigenlijk nog geen restjes) of geschikt voor mijn Sweet Hearts.
En de allerlaatste restjes? Die mogen in de prullenbak.

Onderstaand mijn diamantjes van 13 en 14 februari: een beetje Valentijn in mijn quilt.
Ik ben ook altijd in voor tussendoortjes, dus als iemand op zoek is naar een testbreier en ik vind het een leuk projectje...dan ben ik daar wel voor in en zo breide ik vorige week een nieuwe muts: Dutch Tam van https://ateliersopra.com/product/dutch-tam-fair-isle-gebreide-muts/
De Dutch Tam breide ik van restjes van de Latvian Sampler van Wieke van Keulen.
(patronen staan ook op Ravelry)
De shawl is heel, heel lang en daardoor een uitdaging om te dragen. Misschien dat het er nu eens van komt in combinatie met de muts (en er zwerven nog ergens een paar handschoenen in de maak), maar dan moet het eerst weer wat kouder zijn.

Voorlopig lijkt het wel voorjaar. Het is buiten 17 graden Celsius en dus was mijn winterjas veel te warm met wandelen. Ik maakte mijn zondagse wandeling in Boxtel tijdens de honkbaltraining van Mr. X. Ik heb een mooi rondje gevonden. Nog even en dan is dat rondje te kort om goed te trainen voor de Vierdaagse van Nijmegen. Ook dit jaar zijn we van de partij. Mr. X loopt de 30 km samen met zijn vader, ik ga voor de 40 km. Dat betekent ook meer trainingskilometers maken, maar mijn startconditie is veel beter dan vorig jaar. Twee keer per week op de fiets naar het werk (13 km enkele reis) doet wonderen voor de conditie.

Op de breipennen een paar sokken in Vierdaagse kleuren. Ik denk niet dat ik ze aanheb bij het lopen (te warm, te wollig), maar wel heel leuk om te breien.
Patroon ook van Ateliersopra.

Tijdens het wandelen ontdek ik het voorjaar: sneeuwklokjes zomaar ergens in de berm langs de weg, nieuwe frisgroene blaadjes aan de braamstruiken en ik zal al vroegbloeiende rhododendrons hun kleurenpracht tonen.
In mijn eigen tuin ontdekte ik gisteren blauwe druifjes en de narcissen. Altijd goed als je het oude loof weghaalt...
En een paar straten verder is een tuin een paarse zee van bloeiende crocussen.
Heerlijk, kom maar op met dat voorjaar.

groet, Françoise






2 comments:

  1. Wat een vrolijke kleurtjes weer! De gehaakte vierkantjes zijn leuk geworden. De volgende zullen dat vast ook zijn. Heerlijk om eens niet op de kleurencombinaties te hoeven letten. Vandaag hier ook heerlijk in de tuin gewerkt. Moest me inhouden met opruimen... het kan nog gaan vriezen en dan bieden de oude bladeren etc. bescherming aan de nieuw uitgelopen exemplaren. Zonder wind hadden we buiten kunnen zitten! Creatieve groet, Anita

    ReplyDelete
  2. Heerlijk met diverse dingen bezig zijn, ik doe het ook. Zalig zo'n dag lekker in mijn quiltkamertje zitten, af en toe zet ik een wasje aan en mijn kleine tv-tje aan voor het schaatsen. Dat was er natuurlijk s middags nog niet dan kijk ik biatlon op Duitsland.

    ReplyDelete