Sunday, March 31, 2024

Pasen

 De afgelopen weken stonden in het teken van deadlines…iets met breien en een quilt die af moest (opgeven voor een tentoonstelling geeft een bepaalde druk). Nu heb ik net de laatste steken gezet aan de tunnel van de quilt (moet hem zaterdag inleveren) en zit ik tussen twee rondes van de sockmadness in. Ik ben maar eens door mijn foto’s gegaan en een selectie gemaakt om afgelopen maand vast te leggen.

Na de qualifier van de sockmadness volgde de indeling in de Teams. Ik ben beland in Team Kuchen (had ook Tiramisu of Oliebol kunnen zijn) en na een korte kennismaking konden we aan de slag met gestreepte sokken. Het venijn van deze sokken zat ‘m in de minderingen en meerderingen die je niet moest vergeten en vooral op de juiste manier moest doen…Ook mijn quilt met blokken van 12 x 12 inch verdiende nog de nodige aandacht. Ik heb hem aangemeld voor de tentoonstelling “Van tekst naar textiel” van het Quiltersgilde in Rijswijk.

Het zijn maar 18 blokken maar wel groot genoeg voor een flinke quilt. Alle onderdelen met de hand geappliqueerd, maar het quilten zal met de machine gebeuren. Als alle blokken klaar zijn, is het tijd om ze op tafel te leggen en de lay-out te bepalen. Dit kan mooi voor dat de volgende ronde van de sockmadness start. En zo ga ik van deadline naar deadline met mijn handwerkprojecten.
Ondertussen is het voorjaar (iets minder regen mag, het komt met bakken uit de hemel terwijl ik dit typ op deze eerste Paasdag), maar de narcissen hebben het naar hun zin in mijn voortuin. De diverse soorten doen we hun best om het voorjaar te begroeten. Nu ik vaker op de fiets zit, ervaar ik het voorjaar goed. De geur van bloesem, de veranderingen van het groen, de magnolia’s die bloeien en de vele bollen die in ook in openbare groen hun best doen. 
Tussen alle handwerkdeadlines door hadden we ook nog een weekend met concerten met mijn koor. Het wachten benutte ik met een simpele sok. Maakte het wachten tijdens de generale aan het einde van de werkweek iets makkelijker, hielp me focus te houden in plaats van heel erg te verlangen naar een plekje op de bank.
En er was ook alweer ronde 2 van de madness. Een ronde met slechts 1 garen, maar wel met gedraaide en gekruiste steken. Mooie meerderingen bij de wreef en mij ging dit zonder problemen af. Toen ik sok 2 bijna af had ontdekte ik een verschil met sok 1. O nee, waar heb ik iets fout gedaan? Niet te veel over nadenken: afmaken, foto’s maken en inleveren. Dan is er nog tijd voor herstel mocht dat nodig zijn. Later kijkend naar andere foto’s realiseerde ik met dat ik in sok 2 waarschijnlijk een paar toeren te veel gebreid had en niet in sok 1 te weinig. Ze werden in ieder geval goed gekeurd en kon ik mijn aandacht weer verplaatsen naar de quilt.
Als je sokken binnen de ronde duur af zijn en goedgekeurd krijg je een bonuspatroon (vooral om snelle mensen zoet te houden…) en ik heb besloten om ze te breien als ik er sneakersokken van kan maken. De bonussokken mag je wijzigen naar eigen inzicht. Naast wat zomerse sokken zijn deze dan ook eerder af! Wel dus de uitdaging maar vragen minder tijd. Onderstaand een wel heel speciale start van een sok: bij de zool.
Nu heb ik wel iets meer breitijd gekregen. Mr. X heeft zijn rijbewijs gehaald en kan mij dus overal naar toe rijden. Zo gaat hij dus mee om de quilt weg te brengen volgende week: goed om kilometers te maken over onbekende wegen. Aangezien hij nog geen 18 is, kan hij niet zonder een van ons op stap, dus nog geen discussies over het autogebruik.
Maandag haalde hij zijn rijbewijs en kon dat donderdag al ophalen bij het gemeentehuis, de begeleiderspas was al in huis, dus werd er donderdagavond alvast een stukje gereden en daar hoort dan tegenwoordig ook een bezoekje aan de McDrive bij.
Ik vind het heel raar om in mijn eigen auto er naast te zitten, dat gebeurt niet zo vaak. 
Ook maakte ik nog dit popje af. Het hoofdje lag er al jaren, maar de ledematen kwam ik niet aan toe. Ik heb nu een gebreid lijf en ledematen gemaakt. Mijn nieuwe mascotte en hulp bij handwerkzaken. Nog even nadenken over een geschikte naam voor deze jongedame. Haar eerste fotoshoot heeft ze al gehad, hieronder op de foto met alle sokken van de sockmadness: warming-up, qualifier, ronde 1 en ronde 2.
Bij de sockmadness zijn draken favoriet als mascotte, maar afgelopen week doken er ook gebreide kippen op en er werd een toepasselijke tekening gemaakt door Snorrepot.
Ik realiseer me dat ik nog geen foto hebben van de quilt. Eerst morgen maar eens de lat zagen, zodat de quilt fatsoenlijk kan hangen. Ook de hoes erbij zoeken, zodat hij fatsoenlijk vervoerd kan worden. Maar wat is het heerlijk om hem ruim voor het inleveren af te hebben.

Nu is het wachten op het volgende patroon van de sockmadness. De ronde was gisteren afgelopen toen de laatste plek voor de volgende ronde werd gevuld. Het is niet waarschijnlijk dat op Eerste Paasdag het nieuwe patroon uit komt, maar je weet het gewoon niet. Ik heb morgen veel breitijd, dus kom maar door.

Groet, Françoise




2 comments:


  1. Ik doe dit jaar niet mee met SM maar ik heb begrepen dat de moderators hebben aangegeven niet tijdens Pasen met het volgende patroon te komen. Wij hebben gisteren en vandaag geen druppel regen gehad, wat kan het toch verschillen in zo'n klein landje!

    ReplyDelete
  2. Een Hollandse naam je gebruikt al zoveel Engelse termen dat je bijna denkt dat je een Engels blog leest !

    Gr.Ans .

    ReplyDelete