Wednesday, March 8, 2023

Sockmadness Forever

 Achter de schermen wordt er ijverig gebreid. De vonken spatten nog net niet van mijn naalden, maar mijn hoofd zit er helemaal vol mee...De Sockmadness is van start gegaan en ik ben er vol ingedoken. Ik zal jullie meenemen door de afgelopen weken, kan ik het mooi even van mij afschrijven en nog weer even genieten.

Het begon natuurlijk met het aanmelden tussen 1 en 14 februari: dat was makkelijk. Na je aanmelding kreeg je al diverse patronen (warming up) om je bezig te houden. De eerste twee heb ik overgeslagen, want nog zoveel anders te doen. De derde vond ik te mooi en ging ik toch overstag... Eén sok van dat paar is af, de andere heb ik gisteren opgezet (nog geen foto's beschikbaar).

17 verschillende ballonnen

Op donderdag 16 februari was daar opeens het patroon voor de Qualifier (je moet er wel wat voor doen). Dit patroon moest je binnen 14 dagen breien en dan de foto's inleveren. Een sok die vooral veel tijd kostte. Ik vond hem niet moeilijk (al deed ik ook het nodige fout...), maar vooral was deze tijdrovend. Gelukkig was er meteen een weekend met breitijd en had ik maandagavond de eerste sok af. Een tweede sok gaat altijd sneller, alle hobbels zijn al een keer genomen en nog niet vergeten. Vrijdagavond de 24e waren ze klaar, inclusief alle draadjes afhechten! Op zaterdag maakte ik de foto's en leverde ze in. Ze werden al heel snel goed gekeurd en kreeg ik een bonuspatroon.

Qualifier: "Leicht"

Een leuke bonus, maar eerst moest er ook nog gequilt worden (en gewandeld). Er lag nog een blok van de BOM van het DutchMQG te wachten en de Round Robin wachtte op aandacht. Dus gingen de bolletjes aan de kant en kroop ik achter de naaimachine. Ondertussen volgde ik alle chats op Ravelry en verbaasde me over hoeveel vragen je kunt stellen over slechts 1 patroon.

Borduren met hulp

Na het sluiten van de mogelijkheid om je te kwalificeren begint het wachten op de start van de eerste ronde. Als nieuweling is het even afwachten hoe dat normaliter gaat, maar ook dan gaat het elke keer weer net even anders. Het begint met het bekend maken van de 26 Teams. Indeling van de teams gaat op snelheid. Ik zit in Team Icaco. Alle teams hebben fruitnamen. Icaco is een pruimsoort die in de Caraïben voorkomt. Dus niet in het snelste team of het langzaamste...In een team mensen van over de hele wereld: Australië, Engeland, USA, Canada, Noorwegen, Spanje, Duitsland. 

Daarna volgt het materialenlijstje: het wordt sok H van je lijst en binnen nu en 48 uur volgt het patroon...dat betekent dus heel, heel vaak je mail checken of het patroon binnen is...Inderdaad een stukje madness. Soms gebeurt er wat in de Ravelry groep en dan is iedereen superalert....en dan blijkt het nog weer 24 uur te duren...

Detail Ronde 1 :"Valgus"

Op zaterdag 4 maart ging ik dus maar rustig lesgeven bij Wietske in Den Bosch: machinaal quilten. Ik heb bij de lunch een keer gekeken naar mijn mail maar er was nog niets. Toen ik om 4 uur thuis was wel en ik heb snel besloten welke kleur garen ik ging gebruiken en ben aan de slag gegaan. Echt geen flauw idee hoe snel het zou gaan, dus heb ik er flink de vaart in gezet. Op zondag was mijn agenda leeg op een uurtjes sporten en de was en stofzuigen na...dus kon ik veel breien. Een makkelijk breiwerk, met niet voor elke steek op het patroon hoeven kijken. Binnen 24 uur had ik de eerste sok af. Ik was helemaal verbaasd.

Meteen maar op naar sok 2, want als ik zo snel ga, dan gaan anderen dat misschien ook en mijn doel was om de eerste ronde te overleven. En dat betekende dat ik maandagavond even voor half elf mijn tweede sok afkantte. Huh? Meteen maar foto's maken dan en insturen...Het antwoord of ze goedgekeurd waren liet even op zich wachten, dus toch maar naar bed. Het gewone leven gaat gewoon door...maar als je 's nachts wakker wordt, kun je best even je mail checken. Goedgekeurd...dat slaapt een stuk beter.

Ronde 1: "Valgus"

En weer een patroon als bonus, maar nu eerst die andere bonussok afmaken en dat andere paar lonkt ook...dus ook die maar op gezet. Dat laatste paar heet Delfter Socken. Tja, geboren in Delft, dus die moet ik echt breien.

Ondertussen breien teamgenoten nog door en zijn er in mijn team 18 mensen klaar. Er gaan er 35 door naar de volgende ronde. In twee andere teams staat de teller op 34...daar zitten nu mensen heel erg door te werken om het laatste plekje te bemachtigen en alle andere mensen kijken mee welk team als eerste vol is. (er zijn prachtige spreadsheets gemaakt, die iedereen binnen de groep op Ravelry kan inzien).

Voorbereidingen voor "Delfter Socken"


Mijn sokkentempo kan dus even iets naar beneden. Tijd voor een quiltprojectje en een verhaaltje hier. Voor nu is het de kunst om de madness zo af en toe uit mijn hoofd te zetten, zodat andere taken me iets beter af gaan...maar het zal wel wennen.

En wanneer de tweede ronde start? Dat hangt er vanaf wanneer alle teams vol zijn of als er 14 dagen zijn bereikt...Blijven opletten dus.

Groet, Françoise

2 comments:

  1. Ik ging steeds sneller en sneller lezen😂

    ReplyDelete
  2. Ik doe ook mee, en zit in team Guava. Dat zou dus ook geen snel team moeten zijn, maar er is nog maar 1 plekje beschikbaar! Ik vind het een gemakkelijk en snel patroon, dat patroon ga ik zeker vaker gebruiken! Ik begon zaterdagavond, ging aan het einde van zondagmiddag verder, en aan het einde van de avond hoefde ik nog maar 1 teen! Die breide ik maandagochtend, dichtritsen en foto's maken en ingestuurd voordat ik naar mijn werk ging. Daar aangekomen had ik al bericht dat ze waren goedgekeurd. En nu zit ik te hopen dat de teams snel vol zitten, want ik kijk uit naar het volgende patroon!

    ReplyDelete