Tuesday, February 14, 2023

Oeteldonk maakt zich op...

 ...voor Carnaval natuurlijk.

Onderstaande foto maakte ik vanmorgen aan de rand van ´s-Hertogenbosch. De mist hangt nog boven het Bossche broek en de zon hing als een rode bal daarboven. De schoonheid kan ik met mijn camera niet vastleggen, maar toch stapte ik er even voor van mijn fiets. Het straalt een enorme rust uit.

Laat in de middag fietste ik niet langs het centrum, maar er dwars doorheen. De straten kleuren rood-wit-geel, de kroegen veranderen, etalages zijn versierd en ook de shawls van het publiek kleuren mee. En ook aan het einde van de dag hangen de mensen met de benen buiten bij Hoofs. In dit geval niet bij de stoffen en de ritsen, maar bij de feestkleding. Want natuurlijk moeten er nieuwe emblemen worden gekocht.

Een stukje verderop in de straat zit een kleermaker. Deze dagen naaien ze vooral al die afbeeldingen op de jassen en kielen.

Gelukkig had Mr. X in november al zin om te gaan shoppen voor Carnaval. Een zwarte jas en diverse emblemen. Natuurlijk kikkers, een bossche bol, wat leuke teksten, het embleem van dit jaar en dat van zijn geboortejaar. Want dit jaar zal er toch echt Carnaval gevierd worden...ik ben benieuwd.

Deze week bracht ik dus wat uurtjes achter de naaimachine door om ze er allemaal op te naaien. Gelukkig hoefde het niet met de hand, want dat valt nog niet mee. Ik heb ze er op gequilt en uiteraard met de juiste kleur. Voor het gemak stik je gewoon door de voering heen.


Ik wens iedereen die Carnaval gaat vieren veel plezier. Ik fiets begin volgende week om het centrum heen, een ritje over de markt zit er dan niet in. Ik denk dat ik dan in mijn vrije uurtjes zit te breien aan de kwalificatie sok, die moet wel wat sneller gaan dan de opwarm sok. De kleine kabeltjes in die sokken kosten heel veel tijd, maar het wordt wel weer mooi. En natuurlijk heb ik ook nog wat leuke quiltprojecten, bijvoorbeeld de Round Robin. Het idee begint zich te vormen....


groet, Françoise


2 comments:

  1. Die zonsopgan was magisch ik heb geen goede foto kunnen scoren maar heb er met bewondering naar gekeken

    ReplyDelete
  2. Ik woon in Hoorn, ver weg van al het carnavalgedruis bij jullie, en daar vieren we geen carnaval maar in Zwaag (dorp dat inmiddels onderdeel is van Hoorn) is de grootste optocht van Noord-Holland en wordt carnaval gevierd zoals het hoort. Ik werk in Zwaag dus morgen ga ik verkleed naar mijn school en ga ik met Prins Carnaval lekker hossen.

    ReplyDelete