Sunday, October 17, 2021

Uit...

 Het eerste woord dat bij mij opkwam bij de letter U was Uitvaart. Geen idee waarom, maar niet een onderwerp waar ik echt zin in had om over te schrijven. Er zijn vast nog wel andere woorden met een U. Ik realiseerde me dat het woord UIT wel heel vaak voor een ander woord staat en dit woord dan een net wat andere betekenis geeft:

Vaart-Uitvaart

Gaan-Uitgaan

Gang-Uitgang

Slapen-Uitslapen

Staan-Uitstaan

Lopen-Uitlopen

Leggen-Uitleggen

Horen-Uithoren

In veel gevallen is het een soort verlengde fase. Je slaapt langer, dat noem je dan Uitslapen. Uitgaan doe je vaak in de avond, al is een Uitje weer iets wat overdag plaats vindt. Je kunt tot het Uiterste gaan of een rivier zet de Uiterwaarden blank. Je krijgt ergens de Uitslag van, iets kan Uit gaan (en dat is iets anders dan Uitgaan).


Iets kan Urgent zijn en dan bedoelen we nu en niet over een Uur. Een mooi woord is Urbanisatie. We kennen plaatsen als Utrecht, Urk en Uffelte.

In het quilten kennen we UFO's, daar liggen er genoeg van bij mij in een kast. Hoe is het in Uw kast? ook UFO's? Ik ben zelf ontzettend goed in het Uitstellen...dat noemen we dan Uitstelgedrag. Lang leve de deadlines. Soms blijven klusjes heel lang liggen. Zo heb ik een vest waar ik niet tevreden was over de kraag en biezen. Ik heb deze dus Uitgehaald en opnieuw gebreid. Vervolgens heeft het afwerken meer dan een jaar op zich laten wachten. Ik wist niet precies hoe, was steeds niet tevreden...Maar opeens was daar een idee en gisteren voerde ik dat in een paar Uurtjes Uit. Opeens is het vest weer draagbaar...helemaal blij en waarom dat nu zo lang moest duren?

Ik probeer nog wat eetbaars te verzinnen met de U: Uien en Ulevellen.


Een sport met een U heb ik niet gevonden, maar je hebt natuurlijk wel de KNAU: Koninklijke Nederlandse Atletiek Unie. Wat meteen brengt op het woord Uniek of Universiteit, Universeel, Uniform, de Europese Unie en dan meteen maar een klein Uitstapje naar het Engels: United states, United Kingdom.


En dan heb je toch opeens meer woorden met een U dan ik bij het begin van dit stukje dacht dat ik zou kunnen vinden!!!!!!!! (Uitroepteken)

Tot slot komt er een olifant met een lange snuit...

En die blaast het hele verhaaltje UIT.

groet, Françoise

6 comments:

  1. Leuk gedaan. En een sport met u= unihockey
    (https://wikikids.nl/Unihockey)
    Ook wel floorbal genoemd. Zaalsport, heeft ook wel van van ijshockey.;)

    ReplyDelete
  2. Leuk dat je zoveel U-woorden bij elkaar hebt gevonden. De laatste vind ik super zo aan het einde van je berichtje!

    ReplyDelete
  3. wow, heerlijk zo spelen met woorden!

    ReplyDelete